گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی «نوروز» هم‌زمان با نخستین روز سال ۱۴۰۰ با کیوریتوری بهنود جواهرپور و محمود عبید، در بوتیک هتل حنا آغاز به کار کرد. بهنود جواهرپور درباره شکل‌گیری این مجموعه و نحوه انتخاب هنرمندان گفت: این نمایشگاه طیف‌های مختلف هنرمندان را از چند نسل مختلف در کنار هم قرار داده است و قصد داشتیم پتانسیل‌های نقاشی معاصر و مدرن ایران را در کنار هم بیاوریم و یک گستره مناسب را برای نمایشگاه نوروزی ایجاد کنیم تا مخاطبین با سلیقه‌های مختلف بتوانند در حالی که از یک مجموعه فرهنگی بازدید می‌کنند، از دیدن این آثار هنری نیز لذت ببرند. در واقع دلیل انتخاب این آثار و کنار هم گذاشتن آن‌ها، گرایش‌های موضوعی هنرمندان نیست بلکه سعی شده است گستره‌ای از تفاوت‌ها و شباهت‌ها در کنار هم قرار بگیرد.

جواهرپور درباره ویژگی‌های آثار به نمایش درآمده گفت: کارها از نظر محتوایی و موضوعی با هم مرتبط نیستند اما قرار گرفتن آن‌ها در کنار همدیگر می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده پتانسیل‌های مختلف هنر معاصر ایران بالاخص در مدیوم نقاشی باشد.

او با اشاره به اینکه آثار این نمایشگاه ارتباط مستقیمی با نوروز ندارد، افزود: اسم نوروز به این دلیل انتخاب شده است که زمان برگزاری نمایشگاه در نوروز است و تا حدی سعی شده به دلیل نو شدن فصل و جشن سال جدید، کارهایی با محتوای امیدبخش و امیدوارکننده انتخاب شود تا یک خوش آمدگویی برای سال جدید باشد.

جواهرپور درباره دلیل برگزاری نمایشگاه در دوران تعطیلات گفت: در زمان تعطیلات نوروزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر تقریباً متوقف می‌شود و به ندرت نمایشگاهی برای دیدن وجود دارد. با این حال فرصت‌های دیگری در سطح شهر وجود دارد که احساس کردیم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا مهمانان و مسافران نوروزی که وارد تهران می‌شوند و همچنین شهروندان تهران، امکان دیدن آثار هنری را نیز پیدا کنند. برگزاری نمایشگاه در یک بوتیک هتل که تم فرهنگی نیز دارد باعث می‌شود که این مخاطبین بتوانند در تعطیلات نوروزی با آثار هنرمندان خوب کشور آشنا شوند و جدا از اینکه از مجموعه شهری تهران بازدید می‌کنند، ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آن را نیز ببینند و لذت ببرند.

او درباره برگزاری نمایشگاه در خارج از گالری و در یک فضای عمومی‌تر گفت: در طول تعطیلات عید تنها فضایی که می‌توانست باز باشد و جای خوبی برای دیده شدن هنرمندان باشد، یک هتل بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در زمان تعطیلات نوروز که اغلب گالری‌ها بسته هستند و نمایشگاهی ندارند، در فضایی که به فعالیت خود ادامه می‌دهد این نمایشگاه را برگزار کنیم. البته مجموعه حنا یک مجموعه فرهنگی نیز هست که همیشه به نمایش آثار هنری علاقه‌مند بوده و پیش از این نمایشگاه نیز همیشه آثار هنرمندان مختلف را به معرض دید عموم می‌گذاشت. همچنین بسیاری از هنرمندان در همین محدوده از شهر زندگی می‌کنند یا استودیوهای آن‌ها نزدیک به این مکان است و به همین دلیل این محل را انتخاب کردم.

جواهرپور ادامه داد: در تعطیلات نوروز که یک هتل امکانات پذیرایی مختلفی دارد و یک جنبه فرهنگی نیز همیشه در آن بوده است؛ محل مناسبی است که طیف‌های مختلف مردم، مسافران و حتی خود شهروندان تهرانی بتوانند در آن حضور پیدا کنند و در کنار استراحت یا معاشرت با یکدیگر، آثار هنری و متنوع را هم ببینند. در این شرایط مخاطبینی که شاید به صورت جدی هنر را دنبال نمی‌کنند اما به آن علاقه‌مند هستند می‌توانند با هنرمندان خوب ایرانی آشنا شوند.

او درباره حضور کیوریتور عراقی و نقش او در شکل‌گیری این مجموعه گفت: بنیاد بهنود با این ایده از یک کیوریتور عراقی استفاده کرد که بتواند با معرفی کردن هنرمندان ایرانی و در معرض انتخاب قرار دادن آن‌ها برای یک نمایشگاه، یک پل فرهنگی بین ایران و مخاطب بین‌المللی ایجاد کند و شاید از این طریق بتواند فرصتی برای دیده شدن آثار هنرمندان ایرانی در خارج از ایران به وجود آورد. چنین کاری ازاین‌جهت دارای اهمیت است که نزدیک به چند دهه است که به شکل محدود هنرمندان ایرانی فرصت این را پیدا کردند که در خارج از کشور دیده شود و هنوز بسیاری از مخاطبان بین‌المللی هنرمندان ایرانی را نمی‌شناسند.

جواهرپور ادامه داد: هنرمندان ایرانی بیشتر در داخل کشور شناخته شده‌اند و چنین فعالیت‌هایی شاید بتواند یک ارتباط بینافرهنگی ایجاد کند و فرصت دیده شدن این هنرمندان را در کشورهای دیگر و در کنار هنرمندان بین‌المللی فراهم کند.

نمایشگاه گروهی «نوروز» تا ۱۳ فروردین در بوتیک هتل حنا به نشانی خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، خیابان لولاگر، پلاک ۲ برپاست.