گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب ۶ بخش با عناوین «زندگی روزمره»، «محل کار»،‌ «طراحی»،‌ «مراجعه به پزشک»، «زیست عمومی» و «وقتی اوضاع خراب می‌شود» را دربرمی‌گیرد.

این بخش‌ها از ۱۶ فصل با عنوان‌های «مگر می‌شود برف‌روبی هم جنسیت‌زده باشد؟»، «پیشابدان‌های خنثاجنسیت»، «جمعه طولانی»، «افسانه شایسته‌سالاری»، «اثر هنری هیگینز»، «وقتی ارزشت از یک لنگه‌ کفش کمتر است»، «فرضیه گاوآهن»، «یک اندازه برای مردان»، «دریایی از یاروها»، «داروها اثر نمی‌کنند»، «سندروم ینتل»، «منبع بی‌هزینه‌ای برای استخراج»، «از کیف دستی یا کیف جیبی»‌، «حقوق زنان حقوق بشر است»، «چه‌کسی بازسازی خواهد کرد؟»‌ و «این فاجعه نیست که تو را می‌کشد» تشکیل شده‌اند.

کتاب «زنان نامرئی» آینه تمام‌نمایی است از چگونگی طراحی دنیای اطراف براساس پیش‌فرض‌ها و داده‌های مردانه. شکاف جنسیتی و نادیده گرفتن زنان در داده‌های ابتدایی بیشتر وقت‌ها عمدی نیست، اما نتیجه حاصل از آن به تبعیض سیستماتیک علیه زنان ختم می‌شود و زنان برای عبور از این پیش‌داوری‌ها باید هزینه‌های روانی، جسمی و مالی بسیاری پرداخت کنند.

نویسنده در پیش‌گفتار «زنان نامرئی» توضیح داده است هدف از نوشتن کتاب روان‌کاوی نیست و او به عمیق‌ترین افکار کسانی که مرتکب شکاف جنسیتی داده‌ها می‌شوند دسترسی مستقیم ندارد و این یعنی این کتاب نمی‌تواند دلیلی غایی برای چرایی وجود شکاف جنسیتی داده‌ها ارائه دهد. فقط می‌تواند داده‌ها را به مخاطب عرضه کند و از او بخواهد نگاهی به شواهد بی‌اندازد.

این کتاب می‌گوید وقتی فراموش می‌کنیم نیمی از بشریت را به‌حساب بیاوریم چه اتفاقی می‌افتد. افشای این است که وقتی زندگی کم‌وبیش روال عادی خود رادارد، شکاف جنسیتی داده‌ها چگونه به زنان آسیب می‌زند. در طراحی شهری، سیاست و محل کار. درباره این‌که وقتی اوضاع به هم می‌ریزد، چه بر سر زنان می‌آید که در دنیای ساخته شده براساس داده‌های مذکر زندگی می‌کنند. وقتی این زنان بیمار می‌شوند، وقتی خانه خود را در سیل از دست می‌دهند، وقتی مجبورند به‌خاطر جنگ از خانه خود فرار کنند؛ اما در دل این کتاب فراخوان تغییر هم هست. نویسنده تاکید دارد مدت مدیدی است زنان را در جایگاه مشقتی از بشریت متعارف نشاندیم و به همین خاطر نامرئی شده‌اند. زمان آن رسیده که چشم‌اندازمان را تغییر دهیم.

کرولاین کریادو-پرز متولد سال ۱۹۸۴ است. او روزنامه‌نگار، فعال مدنی و فمنیست بریتانیایی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از کالج آکسفورد فارغ‌التحصیل شده است. سال ۲۰۱۹ جایزه «کتاب علمی انجمن سلطنتی» و جایزه «کتاب تجاری سال فایننشال تایمز» را برای کتاب «زنان نامرئی» دریافت کرد. کتاب دیگرش «مثل یک زن انجامش بده» به روایت داستان‌هایی از شجاعت و ابتکار عمل زنان در موقعیت‌های مختلف می‌پردازد.

کتاب «زنان نامرئی» با زیر عنوان افشای سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان، نوشته کرولاین کریادو-پرز با ترجمه نرگس حسن‌لی بهمن سال گذشته توسط نشر برج منتشر شد و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید. پیش‌گفتار، مقدمه: مذکر پیش فرض و پس‌گفتار نیز ضمیمه اثرست.