گروه تجسمی هنرآنلاین: سال ۹۹ جامعه تجسمی تعدادی از اعضای خود را از دست داد. هنرمندان پیر و جوانی که به دلایل مختلف دارفانی را وداع گفتند و فقدان تعدادی از آنها مایه حسرت جامعه هنری شد. در آخرین پنج‌شنبه سال یادی می‌کنیم از این هنرمندان.

ژیلا تقی‌زاده

ژیلا تقی‌زاده داستان و نمایشنامه‌نویس، نقاش و طراح صحنه، روز دوم فروردین در ۶۱ سالگی درگذشت. تقی‌زاده سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و سال ۱۳۶۷ در رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۱۳۶۴ نمایشگاه‌های نقاشی گوناگونی به صورت انفرادی و گروهی در گالری‌های مختلف برگزار کرد. از دیگر فعالیت‌های او همکاری با رادیو در زمینه نمایشنامه‌نویسی، طراحی و اجرای پوسترهای تئاتر، تصویرگری کتاب‌ها و نشریات گوناگون، طراحی صحنه و لباس و عروسک در نمایش‌ها و تئاترهای مختلف بود.

ادمان آیوازیان

اِدمان آیوازیان نقاش، معمار و طراح ارمنی‌تبار ایرانی در هفته نخست فروردین ماه بر اثر بیماری کرونا در ۸۹ سالگی درگذشت. این هنرمند که متولد ۱۳۱۰ خورشیدی در تهران بود نقاشی را از سیزده سالگی شروع کرد و در شانزده سالگی موفق به دریافت جایزه نخست مسابقه بین‌المللی نقاشان جوان تهران شد. نه سال بعد جایزه فرهنگ و هنر دو سالانه تهران را از آن خود ساخت و در پی آن برای شرکت در دوسالانه ونیز انتخاب شد. آیوازیان نقاشی را در فرهنگستان هنرهای زیبای رم و معماری را در انگلستان فرا گرفت. طراحی و نظارت بر اجرای "هتل گاجره" و "دبیرستان ارمنی طوماسیان" از نخستین کارهای او پس از بازگشت به ایران بود. آثار آیوازیان در مساجد، کلیساها، موزه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی و مجموعه‌های شخصی از جمله "موزه سنت لازار" ونیز و همچنین موزه آرام خاچاطوریان ایروان نگهداری می‌شود.

فریدون صدیقی

فریدون صدیقی، مجسمه‌ساز و مرمت‌گر تندیس‌های هنری، ۱۵ اردیبهشت ماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. فریدون صدیقی در هنر مجسمه سازی و دکور فعالیت داشت و مرمت برخی از مجسمه‌های مهم پدرش استاد ابوالحسن صدیقی از جمله خیام، امیرکبیر و مجسمه مشهور فردوسی که در میدان فردوسی نصب شده را بر عهده داشت. صدیقی ۳۰خرداد ماه ۱۳۱۵ متولد شد و تحصیلات آکادمیک مجسمه‌سازی و مرمت مجسمه را در آکادمی هنر اتریش آموخت و سپس در گارگاه پدرش در رم، به عنوان دستیار او به کار پرداخت. از آثار مهم فریدون صدیقی می‌توان به نماد میدان انقلاب اشاره کرد که در سال ۶۱ توسط ایرج اسکندری طراحی شد و صدیقی آن را ساخت.

حسن توفیق

حسن توفیق کاریکاتوریست و مدیرمسئول نشریه طنز توفیق ۱۱ خرداد به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. حسن توفیق متولد ١١ اسفندماه ١٣٠۴بود و در دبستان دارالفنون تا اخذ دیپلم متوسطه تحصیل کرد. سپس به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته حقوق قضایی فارغ‌التحصیل شد. کارمند وزارت دارایی بود و مدتی در دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی) تدریس می‌‌کرد. حسن توفیق، از ١٣٢٢ رسما به جمع طنزپردازان توفیق پیوست. از همان ابتدا نیز قدرت مدیریت خودش را نشان داد و پس از برکناری سردبیران چپ‌گرا و متمایل به حزب توده، سردبیری توفیق را با همراهی برادرانش برعهده گرفت، اغلب کاریکاتورهای روی جلد توفیق در دوره دوم و سوم، کار اوست.

حبیب نقاش

حبیب نقاش یکی از آخرین بازماندگان هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای ۲۰ تیرماه در سن ۸۸ سالگی به دیار باقی شتافت. او متولد ۱۳۱۱ در شهرستان دزفول و مسن‎ترین نقاش منطقه و چهره‎ ماندگار دزفول بود که از آخرین بازماندگان نقاشی سنتی قهوه‎‌خانه‌ای و عاشورایی و نیز نقاشی پشت شیشه در کشور محسوب می‌شد و این هنر ارزشمند را از پدر و اجدادش آموخته بود. استاد حبیب نقاش بیش از ۴۰ اثر نقاشی در موضوعات مختلف از جمله تلفیق واقعه عاشورا و دفاع مقدس خلق کرده و از نکات مهم هنر او این بود که رنگ‎های مورد نیاز نقاشی‎ را خودش تولید می‎کرد.

حسین رسام حقیقی

حسین رسام حقیقی هنرمند خوشنویس تبریزی ۱۴ مردادماه در ۸۱ سالگی درگذشت. حسین رسام حقیقی در سال ۱۳۱۸ دیده به جهان گشود. وی پایه‌گذار شعبه انجمن خوشنویسان ایران در تبریز بود. این هنرمند شاخص دارای درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران بود و او را می‌توان از پرورش یافتگان مکتب اساتیدی چون علی‌آقا حسینی، سیدحسین میرخانی، سیدحسن میرخانی، علی‌اکبر کاوه و استاد زرین خط دانست. او سال‌ها برای آموزش و توسعه خوشنویسی استان آذربایجان شرقی تلاش کرد و اغلب خوشنویسان آذربایجان شرقی از محضر این استاد برجسته کسب فیض کرده‌اند.

مژگان پارسا مقام

مژگان پارسا مقام هنرمند عکاس بر اثر ابتلا به بیماری کرونا ۱۲ مرداد در سن ۵۳ سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۴۶ در تهران  و دارای  لیسانس عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. پارسا مقام در چند نمایشگاه گروهی عکاسی در گالری‌های دنا، افرند، موزه عکس خانه شهر، سیحون و... شرکت داشت. همچنین آثار او در نمایشگاه "چهره زن در هنر معاصر" که نوروز ۹۴ توسط گالرى مژده با نمایش آثار ١۶ عکاس ایرانى در ارمنستان برگزار شده بود به نمایش درآمد.

جهانگیر کازرونی

جهانگیر کازرونی، گالری‌دار و مجموعه‌دار روز ۱۳ مرداد درگذشت. او متولد سال ۱۳۱۵ و پزشک و استاد دانشگاه تهران بود. علاقه او به فرهنگ و هنر باعث شد به همراه همسرش فریال سلحشور به گردآوری آثار هنری بپردازد و در دهه هشتاد گالری دی را تأسیس کند. دکتر کازرونی در کنار فعالیت‌های علمی خود یک منتقد و کارشناس هنری بود و مقالاتی از او در مجلات تندیس، فرهنگ مردم، گلستانه و... منتشر شده بود. او علاوه بر آثار هنرمندان معاصر، مجموعه‌ای غنی از هنر کهن را در اختیار داشت که بارها اقدام به نمایش و ارائه آنها به مخاطبان هنر کرد.

محسن محمدخانی

محسن محمدخانی، عکاس طبیعت و ابنیه تاریخی ایران ۱۱ مردادماه امسال بر اثر ایست قلبی درگذشت. او متولد ۱۳۳۷ در تهران بود و در طول چهار دهه فعالیت فشرده عکاسی، به عنوان محقق، عکاس صنعتی و تبلیغاتی، عکاس طبیعت و عکاس آثار فرهنگی شناخته شد. توجه محمدخانی به عکاسی و معماری و عکس‌برداری از طبیعت ایران، ابنیه تاریخی و بناهای اسلامی، باعث شد که در سال ۱۳۷۴ طی حکمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مأمور عکاسی از بارگاه مقدس امام رضا(ع) شود. بسیاری از عکس‌های او برای معرفی دیدنی‌های سرزمین ایران در کشورهای خارجی عرضه شده است.

سعید خضایی

سعید خضایی هنرمند جوان همدانی 4 مرداد ماه بر اثر بیماری کرونا درگذشت. او سال ۱۳۵۸ در خانواد‌ه‌ای که پنج نسل سابقه نقاشی داشتند به دنیا آمد و در طول عمر خود آثار متنوعی به وجود آورد که از مهم‌ترین آنها بازآفرینی داستان‌های شاهنامه بود. او چند جلد کتاب را با این موضوع برای کودکان و نوجوانان تولید و به بازار کتاب عرضه کرد. سعید خضایی کارشناس ارشد تصویرسازی و برگزیده بوک شاپ بارسلونا اسپانیا بود. آخرین نمایشگاه او سال ۹۷ با عنوان "هفت‌خوان رستم" در گالری سیحون برگزار شد.

مجید عقیلی

مجید عقیلی هنرمند نقاش و مدرس گرافیک بر اثر سکته قلبی دار فانی در سن ۵۷ سالگی درگذشت. عقیلی متولد ۱۳۴۲ اصفهان، دانش‌آموخته دانشگاه هنر تهران در رشته گرافیک و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی صاحب‌امتیاز گروه گرافیک گام، مدیرگروه رشته گرافیک مؤسسه آموزش عالی سپهر اصفهان، مدرس دانشگاه‌های هنر اصفهان و هنر فارسان شهرکرد بود.

مرتضی محلاتی

مرتضی محلاتی طراح گرافیک، نقاش و مدیر گالری «هان» در شهر شیراز بود که ۸ شهریورماه بر اثر بیماری سرطان درگذشت. مرتضی محلاتی متولد ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته رشته نقاشی بود که در زمینه گرافیک و طراحی پوستر جزء هنرمندان پیشرو محسوب میشد.

ناهید سالیانی

ناهید سالیانی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز ۳۰ شهریورماه در سن ۸۴ سالگی درگذشت. ناهید سالیانی متولد سال ۱۳۱۵ در بندر انزلی، پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی برای تحصیل در هنرستان هنرهای زیبای دخترانه به تهران آمد. در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، رشته مجسمه‌سازی را برگزید و با احراز مقام اول و دریافت مدال درجه یک فرهنگی در سال ۱۳۳۸ فارغ‌التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل با بورس وزارت فرهنگ و هنر به ایتالیا رفت و در آکادمی هنرهای زیبای رم نیز مجسمه‌سازی آموخت. پس از آن به فرانسه رفت تا دوره یکساله تکمیلی این رشته را بگذراند. بعد از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت و به عنوان استاد در دانشکده هنرهای زیبا مشغول به کار شد و داوری دوسالانه‌ها و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی را بر عهده داشت. مجسمه شهری او که در پارک هنرمندان مقابل خانه هنرمندان ایران قرار دارد یکی از معروف‌ترین آثاری است که از سالیانی به یادگار مانده است.

سرژ آواکیان

سرژ آواکیان از هنرمندان پیشکسوت رشته نقاشی و طراحی گرافیک ایران بود که در شهریورماه درگذشت. آواکیان تحصیل‌کرده رشته نقاشی و طراحی گرافیک در آکادمی هنرهای زیبای کریدون لندن و اولین ایرانی عضو انجمن طراحان انگلستان L.S.I.A.D بود. او حدود چهل سال عضو رسمی هیئت‌علمی دانشگاه هنر بود و به تدریس هنر در این دانشگاه مشغول بود. وی بنیان‌گذار زیرمجموعه‌های جدید گرافیک چون طراحی حروف، گرافیک تلویزیونی، گرافیک محیط، ایربراش، چاپ، صفحه‌آرایی و شناخت ابزار در دانشگاه بود.

سیا ارمجانی

سیاوش ارمجانی معروف به سیا ارمجانی مجسمه‌ساز و معمار ایرانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. ارمجانی متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود که سال ۱۳۳۸ به آمریکا مهاجرت کرد. ارمجانی در رشته‌های فلسفه، انسان‌شناسی و ریاضیات تحصیل کرد اما شهرت او به دلیل خلق آثار هنری و معماری است.

این هنرمند به خاطر سبک خاصی که دارد مشهور شد، آثاری با طنین سیاسی که در آن مجسمه‌سازی و معماری درهم‌آمیخته شده است. او در سراسر آمریکا و اروپا، پل‌ها، آلاچیق‌ها، باغ‌ها و قرائت‌خانه‌های عمومی در فضای باز احداث کرده است. سیا ارمجانی بیش از نیم‌قرن در زمینه پابلیک آرت یا هنر عمومی فعالیت کرد و در آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان این شاخه شناخته می‌شد. موزه متروپولیتن نیویورک با انتشار بیانیه و پیام تسلیتی خبر درگذشت این هنرمند را روز 7 شهریور ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد.

مصطفی سهرابی

مصطفی سهرابی، هنرمند نگارگر در پی ابتلا به کرونا شامگاه ۲۱ آبان‌ماه در سن ۸۴ سالگی درگذشت. سهرابی، هنرمند مینیاتوریست، خوشنویس و عکاس و از شاگردان استاد حسین بهزاد بود. سبک کاری سهرابی نیز بسیار به استاد بهزاد نزدیک بود.

عباس معیری

عباس معیری هنرمند نگارگر ایرانی ساکن پاریس، سوم آبان در سن ۸۱ سالگی در پاریس درگذشت. معیری متولد ۱۳۱۸ در شهر رشت بود. او دیپلم خود را در سال ۱۹۶۰ در مدرسه هنرهای زیبای تهران گرفت و از سال ۱۹۷۰ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و سه سال بعد از دریافت جایزه معتبر نیس، در میان فرانسویان شناخته شد و نامش در دانشنامه هنرهای زیبا این کشور به ثبت رسید. او بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ جوایز بسیاری برای آثارش دریافت کرد که بسیاری از آنها را در فرانسه به دست آورد. تابلوهایی از او توسط موزه لوور خریداری شده است.

پرویز اسکندرپور

پرویز اسکندرپور خرمی، هنرمند نگارگر و نقاش سال‌ها بود که اول آبان‌ماه بر اثر بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت. وی متولد ۱۳۳۸ در تهران بود و تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس نقاشی، از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، به اتمام رساند و در ادامه نیز موفق به اخذ دکترای پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران شد. او که برگزیده سومین دوسالانه نگارگری است، تدریس در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، سوره، مشهد و ... را در کارنامه خود داشت. اسکندرپور طراحی و نظارت فنی ضرایح، نیم ضریح ها، درها، فرش‌ها و آثار هنری به کار رفته در حرم‌های مطهر ائمه اطهار (ع) در کربلا و نجف و سامرا و دمشق از جمله ضرایح حضرت مسلم ابن عقیل (ع) در کوفه، حبیب ابن مظاهر و ابراهیم مجاب از یاران امام حسین (ع) در کربلا را برعهده داشت.

هدا زرباف

هدا زرباف هنرمند مجسمه‌ساز و چند رسانه‌ای در آذرماه درگذشت. زرباف متولد ۱۳۶۱ در تهران بود. او مدرک کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد رشته‌ انیمیشن را از دانشگاه تهران و کارشناسی هنرهای زیبا را از دانشگاه وینزر، انتاریو، کانادا دریافت کرد. زرباف نخستین نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان "پروژه پیش از تولد" سال ۸۴ در دانشگاه تهران برگزار کرد و در سال‌های بعد نمایشگاه‌هایی در گالری آرت لِیبِل، کانادا؛ گالری معاصر والنات، کانادا؛ گالری آران، تهران؛ گالری کمپِل ریوِر، کانادا، گالری باوان، تهران و... داشت.

صمد توانا

صمد توانا آرشیتکت و نقاش روز ۲۴ اسفند درگذشت. این هنرمند که عضو گروه طراحی معماری Quest International بود، سال ۱۳۴۲ در لاهیجان متولد شد و دارای کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه تهران بود. او نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرد و برنده اول طراحی نشان و پوستر چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، برنده مسابقه معماری «مجموعه مدارس ایرانی در دبی» امارات، برنده مسابقه گل و طبیعت در آثار نقاشان ایران، برنده نخست طراحی آرم چندین دانشگاه در ایران و برنده دیپلم افتخار در مسابقه نقاشی «شانکارز» آسیا در سن ۱۲ سالگی بود. توانا سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را داشت و کتاب‌ها و مقالاتی در حوزه معماری و شهرسازی منتشر کرده بود.