گروه تئاتر هنرآنلاین، این کارگردان تئاتر سال گذشته نمایش «سگدو» را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه آورد که در سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر اجرا و در بخش کارگردانی نامزد دریافت جایزه و موفق به دریافت جایزه در چهار بخش شد. غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اجرای مجدد این نمایش گفت: قصد داشتم «سگدو» را سال جاری دوباره در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرم و اوایل سال مکاتبه‌ای مبنی بر این موضوع با مدیریت وقت تئاتر شهر آقای سعید اسدی داشتم اما پاسخی دریافت نکردم و پس از آن نیز سالن‌های نمایش در پی شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند.

او در ادامه عنوان کرد: پس از بازگشایی تماشاخانه‌ها، مجدد با آقای گله‌دارزاده مدیریت جدید این مجموعه صحبت‌هایی در این باره داشتم و ایشان اعلام کرد به دلیل فشردگی اجرای نمایش‌ها این امر میسر نیست. از آنجا که این نمایش نیازمند امکانات فنی است و همچنین تهیه‌کننده ندارد، امکان اجرای در سالن‌های خصوصی تئاتر را نداریم و از این رو از اجرای مجدد آن صرف نظر کردیم.

این خبرنگار و منتقد تئاتر ضمن بیان اینکه قصد اجرای دو نمایش در سال جدید را دارد، اظهار کرد: در تابستان سال جدید تصمیم به اجرای نمایش «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف با بازخوانی محمد چرم‌شیر را دارم. در این باره توافقاتی با آقای چرم‌شیر داشته‌ام و قرار بر این شد تا این نمایش را با نگاهی نو در فضای باز فرهنگسرای نیاوران روی صحنه آورم.

او همچنین افزود: در بازخوانی این اثر تنها در نظر داریم تا آن را به روز کنیم چراکه متن چخوف آن قدر کامل و زیباست که هر کارگردان آرزوی آن را دارد که نمایشنامه «باغ آلبالو» را به صحنه آورد و هر بازیگری در آرزوی بازی در این نمایش است. طبق توافق با فرهنگسرای نیاوران این نمایش را پیش از ایام محرم و صفر به صحنه خواهم آورد چراکه شکل اجرایی آن با موسیقی زنده به صورتی است که امکان اجرای آن در این ایام میسر نیست.

این کارگردان تئاتر درباره بازیگرانی که در نمایش «باغ آلبالو» ایفای نقش خواهند کرد، عنوان داشت: پس از بازخوانی این اثر توسط آقای چرم‌شیر به انتخاب بازیگران فکر خواهم کرد چراکه ابتدا باید ببینیم چه اتفاقی برای این نمایشنامه خواهدافتاد و براساس آن انتخاب بازیگر انجام خواهد شد.

غفاری همچنین ضمن اشاره به اینکه بسیار علاقمندم تا نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» اثر بهرام بیضایی را اجرا کنم، یادآور شد: این اثر بسیار به حال و هوای این روزها نزدیک است و از این رو علاقمند به اجرای آن هستم. در این خصوص با مدیریت دو مجموعه تئاترشهر و ایرانشهر مذاکراتی داشتم و قرار بر این است تا بررسی در این خصوص صورت گیرد و پاسخ آن تا سال 1400 به من اعلام شود. چند سال است که به اجرای این نمایشنامه فکر می‌کنم و امیدوارم امکان اجرای آن در سال جدید فراهم شود.

او در ادامه گفت: فصد دارم نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» را با تلفیقی از بازیگران شناخته شده و بازیگران کمتر شناخته شده اما حرفه‌ای تئاتر روی صحنه آورم و فکر کنم تجربه مفیدی برای من و بازیگران این نمایش باشد. تصمیم‌ام بر آن است تا تغییری در نمایشنامه ایجاد نکنم چراکه آقای بیضایی نمایشنامه‌نویس بزرگی است و این اثر نیاز به هیچ تغییری ندارد و به شکل کامل آن را به صحنه خواهم آورد. با این حال ابتدا باید منتظر تصمیم‌گیری مدیران دو سالن یاد شده به منظور اجرای این نمایش باشم.