به گزارش هنرآنلاین سید محمد حسینی گفت: پروژه‌ها و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پی‌ریزی شده است، اما بیشتر برنامه‌ها به هفته بعد از اجلاس سران کشورهای عدم تعهد موکول می‌شود. چراکه این اجلاس یکی از رخدادهای مهم کشور ما است و همه‌چیز تحت تاثیر آن قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه‌ی "صبح بخیر ایران" سخن می‌گفت، درباره‌ احداث سازمان سینمایی و دستاوردهای آن در سخنانی اظهار کرد: در حالیکه دولت به سمت کوچک‌تر شدن حرکت می‌کند، به دلیل اهمیت مقوله‌ی فرهنگ، وزارت ارشاد تنها وزارتخانه‌ای است که به علت جایگاه این حوزه حجیم‌تر شده و ساختارهای جدیدی هم داشته است.

حسینی افزود:‌ همانطور که در صدا و سیما شبکه‌های جدید تاسیس می‌شود، وزارتخانه‌ ما نیز به احداث سازمان‌های جدید می‌پردازد و یکی دیگر از اقدامات ما تبدیل مرکز قرآنی به معاونت قرآنی بود تا بتوانیم این حوزه را بیشتر حمایت کنیم.

وی درباره‌ی سازمان سینمایی توضیح داد: سینما آنقدر توسعه پیدا کرده است که تشکیلات فعلی نمی‌توانست پاسخ این توسعه را بدهد. ما باید در بخش بین‌المللی گسترده‌تر عمل کنیم و به اقداماتی مثل ساخت فیلم‌های مشترک بپردازیم.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل خبر داد و افزود: این جشنواره پس از اجلاس سران برگزار می‌شود و این در حالیست که ما سال‌های پیش همایش‌های دیگری در مورد صهیونیسم و هالیوودیسم داشته‌ایم. اما آنها فقط در حد یک همایش بود و اکنون یک قدم به جلو برداشتیم و از هنرمندان خواستیم تا آثارشان را برای ما بفرستند و پیوندی بین فعالان سینما در سطح جهان که منتقد نظام سرمایه‌داری هستند ایجاد شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که در بحث ساخت فیلم‌های مشترک با کشورهای مختلف حمایت‌های گسترده‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد.

او همچنین اظهار کرد: به مناسبت اولین سال تاسیس سازمان سینمایی، اعتبارات بیشتری برای این سازمان در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تولیدات سینمایی کشور باید افزایش پیدا کند بیان کرد: وقتی می‌گوییم در معرض تجمیع فرهنگی هستیم، باید ظرفیت‌های داخلی را افزایش دهیم. در سال 84 که ابتدای دولت نهم محسوب می‌شد، در حوزه‌ی نمایش خانگی 40 میلیون نسخه فیلم‌ تکثیر و در سال 90 این آمار به 250 میلیون نسخه رسید. در واقع این میزان تولید و توزیع بیش از پنج برابر شده است.

به گفته‌ی او، فیلم‌های ارزشی، دفاع مقدس و آثاری که نقش ایرانیان را به خوبی نشان می‌دهد در این حوزه تولید شده است.

سید محمد حسینی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها در ایران و سایر کشورها اختصاص داد و افزود: بحث دیپلماسی فرهنگی همیشه مطرح بوده است و از آنجا که باید از تمام این ظرفیت‌ها بهره یبریم، تمام معاونت‌های خود را بسیج کرده‌ایم تا در این زمینه کمک کنند.

او با اشاره به برگزاری هفته‌های کتاب،‌ فیلم‌ و... در کشورهایی چون قطر،‌ آذربایجان، ترکیه و لبنان اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در این زمینه ارائه داده‌ایم که در زمینه نمایش چهره ایران اسلامی در کشورهای دیگر بسیار تاثیرگذار بوده است. چراکه رسانه‌های کشورهای مختلف به این موضوع به خوبی می‌پردازند و مردم را مجذوب می‌کنند.

حسینی تاکید کرد: اگر بخواهیم در دورانی که قدرت‌ها برای فرهنگ خود تلاش می‌کنند در انزوا بمانیم، شکست خورده‌ایم. سعی بر افزایش رایزنی‌های فرهنگی در آمریکای لاتین،‌ برزیل‌ و غیره را داریم و گروه‌های فرهنگی زیادی از تونس‌، لیبی‌ و یمن وارد کشور ما شدند تا آموزش‌های سینمایی لازم را ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتقاد بر اینکه سینمای ایران از سینمای بسیاری از کشورها پیشرفته‌تر است یادآور شد: نام ایران با فرهنگ و هنر گره خورده است هنگامی که قرار بود در اندونزی فیلمی را اکران کنیم، مردم از ساعت‌ها قبل در صف بودند و ظرفیت سالن تکمیل شده بود. لذا باید از این فرصت‌ها استفاده کرده و فیلم‌ها را به زبان‌های مختلف دوبله کنیم.

بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ی تئاتر اختصاص داشت.

حسینی در این رابطه گفت: این هنر را در سراسر کشور تقویت خواهیم کرد. 500 گروه نمایشی در حال حاضر تشکیل شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند. همینطور استعدادهای خوبی در شهرستان‌ها داریم که باید حمایت شوند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تعداد نمایشنامه‌های ایرانی اسلامی رو به افزایش است افزود: نمایشنامه‌نویسان نباید تمام فکر خود را معطوف به اندیشمندان غربی کنند. اینکه تمام فکرمان را معطوف به غرب کنیم به فرهنگ خودمان جفا کرده‌ایم. برای مثال اگر قرار است گروه نمایشی به اروپا برود، این گروه باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد نه اینکه کار اروپایی‌ها را برای خودشان ارائه دهند. حکایت‌ها و افسانه‌های بسیاری داریم که می‌توانند دستمایه نمایشنامه نویسان قرار بگیرند.

او از اعزام گروه تئاتر سیار به مناطق زلزله‌زده آذربایجان خبر داد و افزود: خیلی‌ها تبلیغاتی در زمینه تئاتر انجام می‌دهند و می‌گویند تئاتر تعطیل شده است. در حالیکه در سال 84،‌ بالغ بر 36 هزار و 586 اثر تولید شده بود و این آمار در سال 90 به بیش از 61 هزار رسید. بعضی هم می‌گویند که استقبال مخاطبان از تئاتر کاهش پیدا کرده است. در حالیکه استقبال نیز بیش از گذشته است. هنرمندان تئاتر حتی در ماه‌های محرم و صفر نیز برنامه‌های خاص دارند.

حسینی درباره‌ی کمبود تالارهای نمایشی گفت: خوشبختانه این کمبود در حال جبران است و زیرساخت‌هایی انجام شده است. اکنون در هر شهرستان یک مجتمع فرهنگی و هنری احداث شده و یا در حال ساخت است. در هشت استان کشور نیز تالارهای بزرگی احداث کرده‌ایم که مانند تالار وحدت کم‌نظیر هستند و تلاش شده این سالن‌ها کم‌نظیر باشند.

بخش دیگری از سخنان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به حوزه‌ی‌ کتاب اختصاص داشت. او در این رابطه گفت: نمایشگاه کتاب ویترینی است که مردم می‌توانند ارزیابی‌های خود را در این زمینه انجام دهند. با اقداماتی که در این زمینه برگزار می‌شود، شاهد نشست‌های تخصصی و روند رو به رشدی هستیم و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است.

حسینی همچنین به بحث رونمایی از کتاب‌ها نیز اشاره کرد و دلیل آن را آشنایی مردم با کتاب‌های منتشر شده دانست و تاکید کرد که اکنون کتاب‌هایی داریم که از مرز چاپ صدم نیز گذشته‌اند.

حسینی یکی از اقدامات وزارتخانه‌اش را خرید کتاب‌های ارزشمند و مفید دانست و افزود: کتاب‌هایی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارند که دایره‌المعارف‌ها از این جمله هستند. وزارت ارشاد از چنین کارهای ارزنده‌ای به طور قطع حمایت خواهد کرد.

او با اشاره به رتبه‌ی ایران در زمینه چاپ کتاب گفت: انتشار کتاب در ایران هر سال افزایش پیدا می‌کند. در سال 90، حدود 69 هزار عنوان کتاب منتشر شد که این آمار ایران را در رتبه‌ی اول انتشار کتاب در منطقه قرار داد. ایران در جهان اسلام نیز دارای چنین رتبه‌ای است و در جهان نیز دارای رتبه دهم است که با توجه به جمعیت ایران رتبه خوبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری هفته کتاب خبر داد و افزود: پرداختن به مشاهیر و علمای بزرگ در برنامه‌های ما است و سعی می‌کنیم این برنامه‌های بزرگداشت بی‌نتیجه نبوده و دستاوردی داشته باشند. در شهریور ماه امسال نیز بزرگداشت مرحوم دکتر شهیدی را داریم که ترجمه‌ کتاب نهج‌البلاغه از کارهای ارزشمند اوست و سعی می‌کنیم در این زمینه هر ماه یک برنامه‌ی سراسری داشته باشیم.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه به شعرهای آئینی از سوی این وزارتخانه بهای بیشتری داده خواهد شد گفت: وقتی مقام معظم رهبری حداقل دو جلسه را در سال به شاعران اختصاص می‌دهند، ما هم سعی می‌کنیم محافل شعر داشته باشیم و همینطور شاعران فارسی‌زبان در منطقه زیاد هستند و امیدواریم این محافل موثر باشند.

حسینی درباره‌ی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز توضیح داد: جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) هر سال برگزار می‌شود و هر استان بانی یک قسمت از جشنواره است. همچنین همایش‌های علمی نیز در این راستا توسعه پیدا کرده و 182 نقطه‌ی جهان از 48 کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند .

او افزود: دبیرخانه‌ی این جشنواره تبدیل به بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) شده و بودجه‌ای سالانه برای آن لحاظ شده است. همچنین دانش نامه‌ای با 10 مجلد در این زمینه در حال نگارش است.

حسینی در پایان سخنانش تاکید کرد: در تمام عرصه‌های فرهنگی هنری توسعه کمی و کیفی را شاهد خواهیم بود و در زمینه مطبوعات نیز تعداد مجوز‌ها قابل مقایس با سال‌های قبل نیست. همچنین باید بگویم که فردا صبح مصادف با سوم شهریور ماه در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا خواهیم کرد و بناهای فرهنگی آسیب دیده را بازسازی و یا از نو خواهیم ساخت.

انتهای پیام/31