به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی، حبیب‎رضا ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‎ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از  مدیران نهادهای فرهنگی و کتابخوانی عصر امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک عید مبعث گفت: روز عید مبعث در تاریخ بشر بدیل ندارد. روزی به قداست و بزرگی روز مبعث نداشته و نداریم زیرا نقطه اتصال انسان به ملکوت هستی است.

وی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در روستاها و مرور فعالیت‎های این جشنواره گفت: سال ۱۳۹۳ وقتی این ایده مطرح شد؛ بر آن بودیم  چند راهبرد دنبال شود. اهم راهبردها به این شرح  بود مشارکتی بودن، بومی‎گرایی، داوطلبانه بودن، نوآورانه بودن. این راهبردها در هفت دوره رقابت مورد توجه بوده است و نتایج  قابل اعتنایی حاصل شده است. نخست اینکه  شاهد رشد کمی مشارکت روستایی‌ها کتابخوان در جشنواره بودیم. از سویی دیگر شاهد تجمیع برنامه‎ها و ایده‎های تازه در حوزه کتابخوانی بودیم. علاوه بر اینها سرریز فعالیت‎های حوزه کتابخوانی به حوزه توسعه روستا  را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: کانون توسعه روستا فرهنگ است و لزوما آب و برق نیست. کانون توسعه فرهنگ است و کانون فرهنگ  هم کتاب است. فعالیت‎های کتابخوانی  روستاییان این سالها به حوزه‎های دیگری اعم از کارآفرینی و زیست محیطی و ... تسری یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادمه گفت: سال ۱۳۹۹ متاثر از کرونا زندگی اجتماعی ما دستخوش تحول شد. در حوزه کتابخوانی هم تاثیرهایی گذاشت. از جمله اینکه امسال  به دلیل کرونا پایتخت کتاب ایران برگزار نشد و به شیراز به عنوان شهر برگزیده فرصتی برای اجرای برنامه‌هایش داده شد. آثار کرونا در همه حوزه‎های فرهنگی و اجتماعی و کتابخوانی مشهود است. اما تاثیرات کرونا بر هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با همه تاثیرهای مخرب کرونا، فرصت‌هایی را رقم زده است.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از صحبت‌هایش فرصت‌های ایجاد شده از سوی کرونا برای کتابخوانی را بر شمرد و پیشنهادهایی برای بسط و ساماندهی پایدار فعالیت‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب را مطرح کرد و گفت: در فرصت باقی مانده به پایان دولت تدبیر و امید، ضرورت دارد فعالیت‎ها  و تجربه‎های موفق در رویدادهای ترویج کتابخوانی تثبیت شوند و فضای مناسب و قابل دفاع در زمینه کتابخوانی را به دولت بعدی تحویل دهیم. مثلا می‌توان به ایجاد سامانه روستاهای دوستدار کتاب فکر کرد. در وبسایتی روستاهای دوستدار کتاب پرفایل خودشان را داشته باشند، برای تحقق این کار می‌توان از تجربه انجام شده در کانون فرهنگی و هنری مساجد بهره گرفت. همچنین می‌توان برای ساماندهی علمی بهتر فعالیت‌های فرهنگی در روستاهای با ایده گرفتن از انجمن‌های علمی کتابخانه‌های عمومی، چنین نهادهایی نیز برای بسط و گسترش فعالیت‌های آموزشی در حوزه کتاب و کتابخوانی کمک گرفت. همچنین بهره‌گیری از ظرفیت فعالیت‌های خیرین در حوزه کتابخوانی از دیگر اقدام‌هایی هست که می‌توان برای تحقق آنها برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به شرح زیر معرفی شدند:

۱-روستای خورخوره از شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی

۲-روستای برزنون از شهرستان نیشابور در خراسان رضوی

۳-روستای دشت  از شهرستان  گرمه درخراسان شمالی

۴-روستای درسجین از شهرستان ابهر در زنجان

۵-روستای وشنام دری از شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان

۶- روستای اکبرآباد از شهرستان پاسارگاد در فارس

۷-  روستای محمدآباد ساقی از شهرستان انار در کرمان

۸- روستای بالاجاده خوب از شهرستان کردکوی در گلستان

۹- روستای بیشهبنه از شهرستان بهشهر در  مازندران  

۱۰- روستای ترکان - هرابرجان از شهرستان خاتم در یزد

۱۱- روستای ارکان از شهرستان بجنورد در خراسان شمالی

همچنین روستای شایسته تقدیر  هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به این شرح معرفی شدند:

۱- روستای قفر از شهرستان فریدون در اصفهان

۲- روستای بالو  از شهرستان ارومیه در آذربایجان غربی

۳- روستای گورک سادات از شهرستان تنگستان در بوشهر

۴- روستای نوغاب (خور) از شهرستان خوسف در خراسان جنوبی

۵- روستای بشرآباداز شهرستان نیشابور در خراسان رضوی  

۶- روستای میان جلگه، احمدآباد از شهرستان نیشابور در خراسان رضوی

۷- روستای شهرک ولیعصر از شهرستان مرودشت در فارس

۸- روستای بریز  از شهرستان لارستان در فارس

۹- روستای کهنه‌سرا از شهرستان نوشهر در مازنداران

۱۰- روستای اسرم از شهرستان میانرود در مازندران

۱۱- روستای اومال از  شهرستان نکا در مازندران

۱۲- روستای کهتویه از شهرستان بستک در هرمزگان

۱۳- روستای ویان از شهرستان کبودرآهنگ در همدان

۱۴- روستای مدوار از شهرستان مهریز در یزد

۱۵- روستای بهادران ازشهرستان مهریز در یزد