به گزارش هنرآنلاین، جلیل جوکار روز گذشته در نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: توجه به امور هنری برای کودکان مقوله‌ای است که باید از همان کودکی به آن پرداخته شود و آموزش آن‌ها در صدر تمامی امور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشمندان بر این عقیده هستند که در حوزه هنرهای تجسمی پنج قدرت ذهنی فعال می‌شود، تصریح کرد: چنانچه کودکان از همان سنین کودکی به هنر به خصوص در حوزه هنرهای تجسمی بپردازند، پنج قدرت تفکر، تخیل، تجسم، انطباق و ابتکار فعال می‌شود، که همین امر می‌تواند پایه‌های استدلال و ادراک افراد را بسازد.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان اضافه کرد: بر همین اساس باید کودکان را به این سمت از هنر سوق دهیم تا قدرت‌های تخیل و تفکر در آن‌ها بالا رود.

وی ادامه داد: هر چند این وجه از آموزش هنرهای تجسمی در آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است، می‌توان با برگزاری چنین جشنواره‌هایی پایه محکمی را برای کودکان ایجاد و حتی از آنها به عنوان رشته‌ای تخصصی در دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

جوکار به وجه دیگری از هنر که همان هنر درمانی است، اشاره و تاکید کرد: با پرداختن به هنر می‌آموزیم که چگونه تنش‌های درونی را تخلیه و به آرامش درونی برسیم و هر کسی از آحاد جامعه که یک هنر را بشناسد و به آن بپردازد از نظر روانشناسی فردی آرام‌تر است.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی جوان و دوسالانه‌ها و مسابقات مختلفی در کشور و سایر کشورها داریم، افزود: با یک نگاه عمقی به برگزاری جشنواره‌های کودکان می‌توان زمینه‌های لازم را برای شرکت کودکان در جشنواره‌های دیگر و حتی در مسابقات کشوری نیز فراهم آورد.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در اصفهان گفت: با خلق آثاری که کودکان ایجاد می‌کنند و با قرار دادن این آثار در اختیار دانشمندان و روانشناسان کودک می‌توان مقداری از نقض روانشناسی اجتماعی را کاهش داد.

وی در ادامه ایجاد بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته از اهداف برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان دانست و اظهار کرد: پرورش استعدادهای خلاق و تبادل تجربه‌های هنری و ایجاد انگیزه و توجه دادن به هنر کودکان در جامعه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

جوکار اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای برنامه‌های هنری آینده کودکانی که در جشنواره به‌عنوان استعدادهای برتر شناسایی می‌شوند، و هدایت صحیح این کودکان در کلاس‌های آموزشی زیرپوشش کانال‌های مناسبی را فراهم کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد: در دومین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان حمید شاه آبادی، اصغر امیرنیا، محمود شالویی، یاسمین سینایی، بهرام کلهرنیا، علی هاشمی شهرکی، علی تن، علی حاجی زکی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، بهزاد بابایی و خانم انصار نماینده کانون پرورش کودک و نوجوان حضور دارند.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان هیئت انتخاب آثار را نیز این‌گونه نام برد و ادامه داد: یاسمین سینایی، بهرام کلهرنیا، علی هاشمی شهرکی، علی تن که در دو رشته نقاشی و خوشنویسی آثار را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/35