گروه سینمایی هنرآنلاین: «وقتی ماه پادشاه بودیم» که در ۱۹۹۷ جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را برد، روایتی است تاریخی از مبارزه سال 1974 محمد علی با جورج فورمن در کینشاسا، پایتخت زئیر که امروز با نام جمهوری کنگو شناخته می‌شود. گست در این مستند تصاویر قدیمی را با گفتگوهای تازه ترکیب کرده و تصویری دیگرگون از رابطه سیاهان آمریکا با قاره سیاه به ویژه در دوران دیکتاتوری مبوتو سسه سکو ارائه داده است.

گست در دانشگاه کلمبیا درس خواند و سپس به عکاسی روی آورد. او در ۱۹۷۴ برای تصویربرداری از یک جشنواره موسیقی به کینشاسا رفت اما ناگهان تصمیم گرفت دوربین خود را به مسابقه مشتزنی محمد علی و جورج فورمن متمرکز کند. گست با ۳۰۰ هزار متر فیلم ضبط‌شده از این مسابقه تاریخی موسوم به «غرش در جنگل» به آمریکا بازگشت اما کم بودن منابع و درگیر شدن در برخی مسائل حقوقی نمایش مستند «وقتی ما پادشاه بودیم» را به تاخیر انداخت.

Ali
لئون گست (نفر اول از راست) همراه محمد علی پس از دریافت جایزه اسکار

پیش از اکران این مستند تحسین‌شده و برنده اسکار، گست روی چند پروژه دیگر کار کرد و سال ۲۰۱۳ هم با «محاکمه‌های محمد علی» برنده جایزه امی شد. این مستندساز گزیده‌کار و شایسته آخرین فیلم خود «مانی» را هم بر اساس زندگی یکی از چهره‌های سرشناس دنیای بوکس یعنی مانی پاکیائو در ۲۰۱۴ ساخت.