سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رونمایی ۳۱ عنوان کتاب با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، سرهنگ محمود سزاوار رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، سرهنگ امجدیان و مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده و کارگردان تئاتر، برگزار شد.

پس از اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی توسط «گروه سینا ذکایی»، سرهنگ سزاوار ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل بنیاد رودکی برای همکاری در برگزاری این مراسم، با اشاره به این‌که هنرمندان و نویسندگان قلم به دست گرفتند و با اندیشه‌های بلند از دفاع مقدس، شهادت، شهامت و فضیلت‌های اسلامی نوشته‌اند، گفت: در این متون به درخشان‌ترین مقطع تاریخ ایران پرداخته شده است. زمانی که مردم مظلوم پای سلطه ایستادگی کردند و به فضل الهی پیروز شدند.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با تاکید بر این که فرهنگ ایثار و دفاع مقدس کشور و آرمان‌های آن را حفظ کرد، افزود: باید این فرهنگ را همیشه زنده نگه داریم و گسترش دهیم.

او نقش نویسندگان و هنرمندان را ترویج گسترش دفاع مقدس مهم دانست و تصریح کرد: یک متن خوب لازم است تا شاهد اجرای ارزشمند باشیم چرا که اگر همه اجزای یک نمایش قوی باشند ولی متن فاقد جذابیت باشد قطعا نمی‌تواند در مخاطب تاثیر بگذارد و به هدف خود برسد. متن خوبی می‌تواند این نقش موثر را ایفا کند که با شناخت و مطالعه دقیق نسبت به وقایع دفاع مقدس مکتوب شود ضمن این که مخاطب را به ویژه نسل امروز و جوان‌ها را به خوبی در نظر بگیرد.

سرهنگ سزاوار با این توضیح که بسیاری در زمینه دفاع مقدس قلم زده‌اند ولی چون درک دقیق از واقعیت آن نداشتند تاثیر لازم را نگذاشته است، گفت: تک تک نمایشنامه‌هایی که در این مراسم رونمایی شده را مطالعه کرده‌ام که از ایثار، شهامت، شجاعت و از خودگذشتگی فرزندان ایران زمین نوشته‌اند.

او با اشار به این که انتشارات هنر دفاع در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده است، گفت: از این زمان تاکنون اقدام به انتشار نمایشنامه کرده‌ایم و ۳۰ اثر پیش از این منتشر شده و در اختیار هنرمندان برای اجرای عمومی قرار گرفته است و در این آیین توفیق رونمایی از ۳۰ اثر نمایشی دیگر را داریم. امیدواریم با این حرکت نقش کوچکی در به تصویر کشیدن دفاع مقدس داشته باشیم. برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش است ولی با نگاه خلاقانه به جلو حرکت می‌کنیم.

خالق اثرهای هنری از جنس شهادت

در ادامه مهدی افضلی ضمن خیر مقدم و قدردانی از نویسندگان حاضر در مراسم، با تاکید بر این که فرهنگ ایثار و شهادت یکی از موضوعات و دغدغه‌های شخصی است که داشته و دارد، افزود: نهایت تلاش خود را می‌کنم تا فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس هم‌چنان پویا و زنده به نسل جوان منتقل شود. روزی که با سرهنگ سزاوار در مورد نمایشنامه‌نویسی گفت‌وگو داشتم دغدغه‌های ایشان مرا خوشحال کرد که انگیزه ایجاد فضای فرهنگ ایثار را دارند. پیش‌تر در اختتامیه جشنواره «سنگر» از این رویداد و حضور چشمگیر جوان‌هایی که با اشتیاق دنبال خلق آثار هنری در موضوع دفاع مقدس بودند لذت بردم.

مدیرعامل بنیاد رودکی اظهارداشت: موضوع «سنگر» مرا یاد دفاع مقدس انداخت. سنگری که سنگرسازان بی‌سنگر آن را ایجاد می‌کردند. امنیت کشور توسط این سنگرها بود و این مرز و بوم توسط رزمندگان دفاع مقدس حفظ شد. رزمندگانی که جان، مال و زندگی خود را در طبق اخلاص قرار دادند و خالصانه در دفاع مقدس شرکت کردند و خالق اثرهای هنری از جنس شهادت بودند. این سنگرها در هشت سال دفاع مقدس حافظان بسیار خوبی داشت.

او با تاکید بر این که تکالیف ما نهادهای فرهنگی امروز بسیار بیشتر از گذشته است، ادامه داد: جوانان آن روزگار توانستند با تمام توان از این مرز و بوم حفاظت کنند اما امروز مرزهای فرهنگی ما بسیار پر اهمیت‌تر است و نهادهایی مثل مجموعه بنیاد رودکی و بنیاد حفظ آثار و نهادهای فرهنگی دیگر وظیفه و تکلیف برگردن دارند به حفظ ارزش‌های دفاع مقدس بپردازد.

افضلی اضافه کرد: بنیاد رودکی آمادگی دارد برای خلق آثار هنری در حوزه دفاع مقدس با نهادهای دیگر همکاری کند و امیدوارم بتوانیم از اجرای این سی نمایشنامه نیز حمایت کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی سپس اشاراتی به بیانات مقام معظم رهبری در باب نمایش و تئاتر داشت.

اسامی ۳۰ نمایشنامه و یک کتاب پژوهشی رونمایی‌شده در مراسم به این شرح است:

«بهمن کوره بری» نوشته عبدالحی شماسی

«بابای من قهرمانه»، «جنگ گنج‌ها» و «قاصدک و پلنگ» نوشته رضا بیات

«مثل هیچ کس» نوشته علی کوچکی و چیترا نادری

«ابری است غوطه‌ور وسط خواب‌های من» و «این قصه را آهسته بخوان» نوشته مهدی نصیری

«سلما» و «پل» نوشته حسن عظیمی

«بیست و سوم بهمن شصت و سه» نوشته مهدی معبودی

«قصه‌ای از دل خاک» اثر محمود تیموری

«عزیز مایی»  و «دغدغه‌های پرچین چهار زبر و راز و رمزهای دور و دراز شب»  نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص

«رنگین کمان هم هم»، «آهو و پرندگان» و «توکایی در قفس» ایرج افشاری‌اصل

«ام رضا» نوشته معصومه جمهوری

«مردی دیگر» محمدمهدی خاتمی

«شربت» بهار کریم‌زاده

«دایک» نوشته هیوا ربانی

«تنها قاصدک» و «پابرهنه با چای نیم خورده» نوشته علیرضا دهقانی

«بینایی» و «آشیانه» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژهی

«بره و پلاک» نوشته بهنام میرزایی

«فرمانده» نوشته بهرام صادقی‌مزیدی

«آنم آرزوست» نوشته سیدعلی موسویان

«عند از مطالبه» و «تمام من، همه عدو» نوشته مرتضی شاه‌کرم

«گیاهی ریشه در خود» و کتاب پژوهشی «چیستی و تبیین تئاتر دفاع مقدس»نوشته آرمین رهبین