گروه مد و لباس هنرآنلاین: شاید روزی که خبر شیوع «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان استان هوبئی کشور چین مخابره شد، کمتر فردی تصور آن را داشت که این بیماری کشنده به یک پاندمی تبدیل شود و خیلی زود مرزهای جهان را درنوردد.

ویروسی که در گام نخست، زندگی روزمره بیش از هفت میلیارد نفر را در سراسر جهان دستخوش تغییر کرد و علی‌رغم تمامی هشدارها و مراقبت‌ها، جان هزاران تن را گرفته، می‌گیرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها خواهد گرفت.

ردپای شوم و ترسناک کرونا در هیچ عرصه‌ای از جهان نیست که به چشم نخورد. طبیعتاً گزارش مروری بر اهم رخدادهای عرصه مد و لباس در سال 1399 نیز به‌هیچ‌عنوان از این قاعده مستثنی نخواهد بود...

چشم پاساژها و مراکز خرید مسقف پوشاک به ستاد ملی مبارزه با کرونا

پس از تصمیمات دولت به‌منظور ازسرگیری فعالیت واحدهای صنفی کشور به‌شرط ثبت‌نام در سامانه سلامت، دریافت کد ره‌گیری و همچنین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت از ابتدای اردیبهشت اما همچنان آغاز به کار پاساژها و مراکز خرید مسقف پوشاک به دلیل جدی شدن موضوع کرونا در همان روزهای نخست سال مشخص نبود.

بر این اساس ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور اذعان داشته که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است. درستی با تأکید بر اینکه تمامی واحدهای صنفی کشور خود را ملزم به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم می‌دانند، اذعان داشته که با برگزاری نشست با نمایندگان پاساژها و بررسی راهکارها در تلاشیم تا با همکاری وزارت بهداشت و صمت، پروتکل‌های بهداشتی مختص پاساژها و بازارهای سربسته تدوین و به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا برسد تا مشکلات ناشی از تعطیلی این مراکز مرتفع شود.

تداوم شوک کرونایی به صنعت فشن / از مد شدن ماسک‌های عجیب و غریب تا راهکارهای نو برای نمایش محصولات

شیوع ویروس کرونا نه‌فقط در ایران که در تمام جهان، تعطیلاتی بی‌سابقه در بازار مد و لباس را رقم زد.

قربانیان صنعت فشن در جهان از صاحبان برندها گرفته تا متولیان عرضه محصولات، همچنان در شوک این اپیدمی هولناک به سر می‌برندند و تلاش می‌کردند ضمن باور این معضل جهانی و ناشناخته، راه حلی برای فرار از شرایط به وجود آمده بیاندیشند.

اینکه مشخص نیست وضعیت به وجود آمده در پی شیوع کرونا تا به کی ادامه داشته باشد، مهم‌ترین نکته‌ای است که سبب شده فعالان هنر صنعت فشن در تمام دنیا به فکر بیفتند و جای خالی رخدادهای روتین در این عرصه را با رنگ و بوی کرونایی پر کنند.

بهار و تابستان هر سال، اوج شکوفایی رویدادهای عرصه فشن بود و حال که کرونا، تمامی این رخدادها را به حاشیه رانده، فضای سردی بر جریان مد و لباس در اقصی نقاط جهان حاکم شده است.

حتی برگزاری بسیاری از رویدادهای بشردوستانه و حامی طبیعت این عرصه نیز هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود. به‌طور مثال هفته مد پوشاک پایدار کپنهاگ که هر سال در اواسط بهار برگزار می‌شد، به اواسط پاییز منتقل شد و نمایشگاه پوشاک پایدار سبز مونیخ که هر سال در اواخر ماه اسفند برگزار می‌شد، به دلیل شیوع این ویروس در این شهر لغو شد.

البته در این وانفسا، بازار ماسک به‌شدت شرایط مساعدی داشت و چه‌بسا طراحان خلاق لباس که این روزها به جای ارائه طرح‌های نو و خلاقانه برای برندها، به فکر طراحی ماسک‌های بدیع افتادند و نمونه‌های متنوعی از آن‌ها تاکنون وارد بازار شد. در ابتدای سال 2020 میلادی و هم‌زمان با هفته مد برلین و در نمایش مد نیونیت، شاهد مدل‌هایی بودیم که با ماسک‌هایی بر صورت‌های خود جلوی عکاسان و بازدیدکنندگان ظاهر شدند. آن ماسک‌ها در آن نمایشگاه در راستای تِم سال نمایشگاه "هوا" و در اعتراض به آلودگی هوا بر صورت‌های مدل‌ها قرار گرفتند.

برپایی نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب

94 شرکت تولید ملزومات حجاب و عفاف در نمایشگاه ثبت نام کردند و 80 شرکت داخلی با ارائه محصول به معرفی محصولات و فروش آن‌ها پرداختند. رویدادی که به همت انجمن فعالان محصولات عفاف و حجاب و با همکاری مرکز فناوری رایمون در ماه‌های اردیبشهت و خرداد امسال در پنج بخش چادرهای مهمانی و اجتماع، مانتو و عبایای اسلامی، شال و روسری، لباس‌های کودک و نوجوانان و ملزومات حجاب بر روی سامانه www.hijab99.ir برگزار شد.

برپایی نمایشگاه مجازی پارچه‌های آل بویه و صفویه در موزه رضا عباسی

رونمایی 6 قطعه پارچه متعلق به قرون اولیه اسلامی و عصر صفوی در تالار اسلامی 2 موزه رضا عباسی آثار شامل قطعاتی از تافته‌های ابریشمی با نقش عقاب و زربافت‌های نفیس بود که برای نخستین بار به نمایش دائم گذاشته شد.

در حاشیه این رویداد، تاریخچه‌ای از نساجی قرون اولیه اسلامی توسط زهره روح‌فر موزه‌دار باستان‌شناس و مدرس دانشگاه ارائه شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه مجازی فرصت داشتند در تاریخ 30 اردیبهشت ماه به صفحه اینستاگرام موزه رضا عباسی به نشانی   rezaabbasi.museum مراجعه کنند.

بررسی تأثیر لایوهای اینستاگرامی بر عرصه مد و لباس در پی شیوع کرونا

یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان ایجاد فضای گپ و گفت میان افراد است حال آن که مهم‌ترین ویژگی این اتاق‌های گفت‌وگو، طیف وسیع مخاطبانی است که می‌توانند در لحظه شاهد بحث‌های انجام گرفته باشند.

شیوع ویروس کرونا به‌یک‌باره دریچه جدیدی از برنامه‌های زنده اینستاگرامی را به روی مخاطبان این پیام‌رسان باز کرد و عرصه‌های مختلف ازجمله فرهنگ و هنر را بر آن داشت که در وقفه کاری و تعطیلات به وجود آمده تلاش مضاعف کنند تا همچنان مخاطبانشان را حفظ کرده و در عین حال به موضوعات مغفول مانده در این فرصت به وجود آمده بپردازند.

حوزه مد و لباس نیز که اتفاقاً از عرصه‌های پرتکاپو و جریان ساز در فضای اینستاگرام به شمار می‌رود، بیکار ننشست و طیف وسیعی از فعالان این حوزه ازجمله مدیران مؤسسات، فعالان رسانه‌ای و صاحبان برند تلاش کردند ضمن طرح موضوع، لایوهای مشترک را برای فالوئرهای خود پخش کنند.

نکته اینجاست که این روند را می‌توان برگی زرین از تاریخ مد و لباس کشور طی دهه اخیر برشمرد چرا که به نظر می‌رسد فضایی مناسب برای تشریک مساعی ایجاد شده و افراد کارشناس با تکیه بر پشتوانه پژوهشی و علمی خود اطلاعات خوبی را در فرصت به وجود آمده به مخاطبان خود می‌دهند.

ازجمله موضوعات مطرح‌شده در لایوهای مشترک اینستاگرام می‌توان به فشن ژورنالیسم، برندینگ، مد پایدار، مدل‌های ذهنی مدیران موفق دنیا در صنعت فشن، ساختار تجارت خرده‌فروشی، هویت و مد، مدیریت فرایند طراحی در برندها، بررسی آینده برندهای پوشاک، ابهام در برندسازی مد، با وجود کرونا، ترندشناسی، جایگاه مکاتب مختلف هنری در تعریف برند، اصول تبلیغات و مواردی از این دست اشاره کرد.

چرا کرونا موجب گرانی پوشاک و منسوجات نشد؟

بحران‌ها از هر دری وارد شوند، بیشترین تأثیر را بر جریانات اقتصادی ممالک می‌گذارند. حال هر قدر ابعاد و اندازه این بحران‌ها وسیع‌تر باشد، باید بیشتر در انتظار تبعات و پیامدهای اقتصادی بود.

کرونا در وهله نخست، تمام معادلات اقتصادی را بر هم زد و در ادامه موجب از بین رفتن توازن در داد و ستدها شد. شغل‌های جدیدی به وجود دارد و چرخ بسیاری از کسب و کارها را ولو مقطعی فلج کرد.

در این میان، اما بازار منسوجات و پوشاک یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع نشان داد و چه‌بسا اگر تدبیر تغییر خطوط تولید کارگاه‌ها به سمت ماسک و گان اندیشیده نمی‌شد، امروز با صفی از چهره‌های ورشکسته در این عرصه مواجه بودیم.

در شرایط رکود، دولت نیازمند گردش مالی از سمت مردم بود در نتیجه بورس، خرید و فروش طلا و ارز و دیگر کالاهایی که قابلیت خرید و فروش به این شیوه و سبک را داشتند به‌یک‌باره به‌شدت گران شدند و این روند سبب شد که تب خرید و فروش این اقلام هم به‌منظور کسب سود حاصل از افزایش قیمت بیشتر، افزایش یابد.

از طرفی معمولاً افزایش قیمت با افزایش تقاضا نسبت مستقیم دارد و در نتیجه در شرایط موجود، گرانی محصولات غذایی به‌شدت توجیه اقتصادی دارد.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند سبب افزایش قیمت شود، رونق صادرات و واردات در ارتباط با آن محصول خاص بود و البته عواملی دیگر که شاید لازم است از منظر نگاه فعالان اقتصادی به آن‌ها پی برد.

اما نکته اینجاست که با وجود موارد عنوان شده و همچنین بحران کرونا، تقریباً هیچ‌یک از عناوین بالا درباره منسوجات و پوشاک صدق نمی‌کند و اگر امروز حتی شاهد کاهش قیمت آن‌ها هم هستیم، روند به وجود آمده از همین موارد عنوان شده ناشی شده است.

تشریح برنامه‌های‌ معاونت هنری وزارت ارشاد پس از شیوع ویروس کرونا

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اردیبهشت‌ماه سال جاری با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی این معاونت تلاش برا ی تامین منابع با هدف حمایت از جامعه هنری به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، گفت: اولویت اصلی و مهمترین دغدغه معاونت امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به آسیب‌هایی است که به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به هنرمندان و فعالان هنر وارد شده است.

او تصریح کرد: اصلی‌ترین فعالیت مجموعه معاونت امور  هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین منابعی است که بتوانیم حمایت‌هایی از جامعه هنری داشته باشیم. در این زمینه تشکل‌های هنری همراهی و مشارکت می‌کنند و ما هم در دولت تلاش می‌کنیم تا منابعی را برای این امر فراهم کنیم.

سید مجتبی حسینی با اشاره به نقش هنرمندان در شرایطی که کشور درگیر شیوع ویروس کروناست، گفت: هنرمندان و فعالان هنری در این دوره فعالانه و دلسوزانه به شیوه‌های مختلف با مردم همراهی کردند. برخی از هنرمندان با تولید و انتشار آثار یا اجرای آنلاین و هنرمندانی هم با تولید ماسک و تهیه اقلام بهداشتی و مایحتاج برای مردم سعی کردند دشواری این روزها را برای هموطنان کم کنند.

بازدید شهردار تهران از کارگاه خیریه تولید ماسک در تالار حافظ

یروز حناچی شهردار تهران با حضور در روزهای نخست سال در تالار حافظ از هنرمندان داوطلب برای تولید ماسک خیریه تقدیر کرد. وی همچنین از پروژه ساماندهی پهنه رودکی بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت این پروژه‌ قرار گرفت.ش

پرداخت وام کرونایی به صاحبان کسب و کار در عرصه مد و لباس

این خبر در روزهای نخست خردادماه منتشر شد و تا اندازه‌ای امید را به جمعی از اهالی مد و لباس کشور بازگرداند. علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با پرداخت وام کرونایی به صاحبان مشاغل گوناگون از جمله فعالان صنعت نساجی و پوشاک عنوان کرد که ابتدا پیامک‌هایی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیش از یک میلیون واحد اقتصادی به‌شدت آسیب‌دیده آغاز شد. نظر به گفته‌های ازوجی، پس از ارسال پیامک مبنی بر اینکه کارفرما می‌تواند در صورت تمایل ثبت نام کند، کارفرمایان از هفتم خردادماه به‌تدریج فرصت داشتند با مراجعه به سامانه کارا اقدام به ثبت نام کنند.

تداوم قطع ارتباط میان صنعت و دانشگاه در پی شیوع ویروس کرونا

 انسیه زاهدی عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه الزهرا در بخشی از گفتگوی خود با هنرآنلاین اذعان داشت که متأسفانه در کشوری همچون ایران که نظام آموزشی به‌شدت از تولید دور است، آموزش مجازی حوزه مد و لباس در پی شروع کرونا و وقوع تعطیلات، دچار بحران جدی شده  و امروز شاهد قطع کامل ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها در سراسر کشور هستیم.

 او در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا خواهد توانست ساختار نیاز آموزش آکادمیک در ایران را دستخوش تغییر کند بیان کرد بر اساس برخی پیشنهاد‌های از سوی وزارت علوم، باید تا جای ممکن، ساختار آموزش در تداوم جریان تولید تعریف شود اما به دلیل نبود تجربه کافی در ایران، تثبیت این روند کمی دشوار به نظر می‌رسد. آن هم در شرایط فعلی که دانشگاه‌ها تعطیل هستند و ارتباط پویای چندانی میان متولیان امر در هر دو بخش وجود ندارد. هرچند که تا پیش از این دانشگاه‌هایی همچون شریف و خواجه نصیر در بخش پروژه، طرح‌های اجرایی کردند که دانشجو درترم ۲ یا ۳ در محیط تولید قرار گیرد.

تشکیل یک کنسرسیوم برای تعدیل قیمت چادر مشکی

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فن‌آوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی محصولات عفاف و حجاب طی ماه مبارک رمضان در سال 99 اذعان داشت: در زمینه چادر مشکی در حال ایجاد کنسرسیومی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هستیم و در این زمینه با انجمن مطالبات ایرانی اسلامی، دانشگاه امیرکبیر و انجمن تولیدکنندگان نساجی یزد در حال مذاکره هستیم.

او تصریح کرد: این مسئله در قالب یک کنسرسیوم در حال مذاکره است تا بتوانیم در زمینه تولیدات فن آورانه محصولات موردنیاز بانوان کشور گام‌های جدی برداریم و از طرف دیگر قیمت‌ها را برای محصولات کلیدی و استراتژیک در حوزه عفاف و حجاب کاهش دهیم.

این فعال حوزه مشاغل هویت‌ساز افزود: تولید چادر مشکی یکی از حیاتی‌ترین اقلام حوزه عفاف و حجاب است که به‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در کشور برای تولید چادر مشکی داریم متأسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و ما موظف هستیم سالیانه چندین میلیون یارد چادر مشکی که نماد زن ایرانی و هویت ایرانی اسلامی برای زن مسلمان است را از خارج از کشور وارد کنیم و خروج ارز نداشته باشیم.

وام تا سقف 400 میلیون تومان برای فعالان حوزه عفاف و حجاب

سید مهدی سادات مشاور دبیر برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراین‌باره گفت شرکت‌هایی که در نمایشگاه عفاف و حجاب شرکت کرده‌اند، پس از تأیید به‌عنوان شرکت‌های خلاق و هویت‌ساز می‌توانند تا سقف 400 میلیون تومان از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند.

ماجرای گسترش و توسعه مناطق آزاد و قاچاق پوشاک

 قاچاق پوشاک کم یا زیاد به ایران وجود دارد و بعضاً عواملی سبب تسهیل در این امر می‌شود.

ماجرا از این قرار بود که جعفر آهنگران معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد که هیچ‌یک از مواردی که در نامه تشکل‌های صنفی و صنعتی مطرح‌شده با واقعیت منطبق نیست و ما قاچاق و به‌خصوص قاچاق پوشاک در مناطق آزاد نداریم و آنچه اتفاق می‌افتد کالای همراه مسافر است که بسیار ناچیز است.

در سال ۱۳۹۸ مجموع کالاهای همراه مسافر که از مناطق آزاد به سرزمین اصلی واردشده حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که بخش بسیار کوچکی از آن را پوشاک تشکیل می‌دهد که نمی‌تواند بر هم زدن تعادل بازار باشد.

به هر روی طی روزهای میانی خردادماه، گروهی از تشکل‌های صنفی حوزه پوشاک و صنعت نساجی در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار جلوگیری از گسترش و توسعه مناطق آزاد شدند. 

رد پای کرونا روی زمین نساجی و پوشاک / نظر فعالان عرصه مد و لباس درباره تبعات کرونا در صنعت فشن

در این مقدمه این مطلب آمده بود: «کرونا حرکت هر آنچه بر سر راهش بود را کند کرد. بااین‌همه محیط‌زیست و طبیعت نفسی تازه کردند و به مدد شیوع این ویروس عجیب‌وغریب، تمام عرصه‌ها فرصتی برای ایده‌پردازی در مسیر نوسازی روند فعالیت‌های خود پیدا کردند.

بااین‌حال، امروز با گذشت سه ماه و اندی از شیوع این ویروس در ایران و در شرایطی که همچنان نمی‌دانیم آیا دوران پسا کرونا فرا رسیده است یا خیر، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تمام و کمال از سر گرفته شده، گرچه هنوز خبری از رونق عرصه فرهنگ و هنر در کشور نیست.

کرونا به تردید و توقفی بی‌سابقه در میان آحاد جامعه در امر خرید محصولات منتج شد اما اکنون که گویی همه‌چیز به روال عادی خود بازگشته است، آیا همچنان تقاضایی برای محصولات فرهنگی و هنری وجود ندارد؟

فارغ از اینکه مد و لباس هم به‌مثابه یکی از مهم‌ترین ارکان‌ فرهنگ و هنر ایران‌زمین به شمار می‌رود اما به‌هرروی بخش صنعتی و کاربردی ماجرا، مجدد فعالیت خود را از نخستین روزهای خرداد از سر گرفته و شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر، مردم برای خرید مایحتاج پوشیدنی در فصل گرما، بازار این عرصه را به‌شدت گرم کرده‌اند.»

به هر روی در مجالی گفتگو محور با نگاهی به نقطه نظرات برخی فعالان این صنعت، دیگربار رد پای کرونا بر زمین نساجی و پوشاک رصد شد تا بتوان به تحلیلی جامع و مؤثر از تأثیرات کرونا بر کسب و کارهای عرصه مد دست‌ یافت. این گزارش به تاریخ 12 خردادماه در صفحه مد و لباس هنرآنلاین منتشر شده است.

داوری آثار رسیده به نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس

بالغ‌بر 500 اثر رسیده به نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس، دوشنبه 12 خرداد در محل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس، مورد داوری قرار گرفتند.

این آثار در دو بخش تصویرسازی شامل طراحی‌های خطی و اسکیس و همچنین آثار اجراشده و طرح‌های فیزیکی، طی فرصتی سه‌ماهه و از زمان انتشار فراخوان این رویداد به این انجمن ارسال شدند.

اعضای هیئت‌داوران نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس شامل فاطمه بهرامی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی و مدرس دانشگاه در بخش عفاف و حجاب، معصومه طلوع زمانی مدرس دانشگاه و از چهره‌های پیشکسوت عرصه طراحی لباس و دوخت در بخش الگو و دوخت، هدی فرهنگ طراح لباس و روانشناس در بخش روانشناسی، لیلا مناف‌پور طراح مد و لباس و مدرس دانشگاه در بخش هنری و مریم احمدی طراح مد  و لباس و مدرس دانشگاه در بخش طراحی، تمامی آثار را طی یک روز مورد داوری قرار دادند.

تشریح عملکرد اولین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب ماه مبارک رمضان

شست خبری تشریح عملکرد اولین دوره این نمایشگاه دوشنبه ۱۲ خردادماه با حضور سید مهدی جوادی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، میثم نژاد رمضانی عضو هیئت مدیره انجمن و علیرضا حقیقی مدیر شتاب‌دهنده رایمون و مسئول فنی استارت آپ نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب در خبرگزاری مهر برگزار شد.

سید مهدی جوادی در این نشست گفت: باید با رسمیت بخشیدن به صنایع فرهنگی، صنایع خلاق را ارتقا دهیم و این اکوسیستم را تقویت کنیم امیدواریم بعد از نمایشگاه این استارت ‌آپ به فعالیتش ادامه دهد تا نواقص عرضه عفاف و حجاب برطرف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به این که مقوله حجاب به نماد هویتی تبدیل شده است که منحصر به ایران نیز نیست، گفت: حجاب در سراسر دنیا به یکی از پنج نماد هویت اسلامی و مهم‌ترین نمود این نمادها تبدیل شده است به همین دلیل مجموعه‌ای از حساسیت‌ها را علیه حجاب می‌بینیم و حتی در کشورهایی که داعیه آزادی دارند، شاهد وضع قوانین علیه حجاب هستیم.

دغدغه‌هایی فراتر از تولید ماسک و گان / وقتی چرخ‌های دانش نساجی برای مقابله با کرونا می‌چرخند

نگاهی تحلیلی به واکنش جامعه ایرانی در برابر شیوع ویروس کرونا از نوعی همبستگی و به خدمت درآمدن تمام نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در خدمت مقابله با این ویروس کشنده حکایت می‌کند.

نه‌تنها بخش دولتی که بخش خصوصی از همان روزهای نخست ابتلای ایران به کرونا با سرعتی قابل‌توجه، درصدد تأمین لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده برآمدند، در کمترین زمان ممکن صادرات این محصولات نیز میسر شد و به‌مرور اخباری مبنی بر خودکفایی در طراحی و تولید کیت‌های تشخیص این بیماری نیز به گوش رسید.

با نگاهی خوش‌بینانه و چشم‌پوشی از تمام کاستی‌ها و مشکلات به‌ویژه در نظام پزشکی کشور که البته به دلیل غافل‌گیری، گریبان بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم گرفته شد، نکته حائز اهمیت در این جریان این است که موضوع مقابله با کرونا نباید به همین جریانات ختم شود.

دغدغه آزاد شدن میلیون‌ها ماسک تولیدشده برای موج دوم کرونا هر قدر هم ضروری به نظر رسد؛ نکته اینجاست این روزها چرخ‌های صنعت نساجی در برخی کشورها به‌گونه‌ای دیگر برای مقابله با کرونا می‌چرخند و متخصصان این حوزه به راهکاری فراتر از مقابله‌های کلیشه‌ای می‌اندیشند.

بررسی نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانش‌آموزان

نخستین میزگرد کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، با موضوع "نقش و تأثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانش‌آموزان"، سه‌شنبه 20 خردادماه با حضور فرح عربلو دبیر این کارگروه و فعال عرصه تولید محصولات حجاب، هدی فرهنگ روانشناس و طراح لباس و مریم خرمدره طراح لباس، مدرس دانشگاه و از اعضای هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار شد.

این جلسه با رویکرد پاسخ به پرسش‌هایی متداول در زمینه چرایی لزوم توجه به فرهنگ پوشیدگی در میان کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف دنبال شد و بر این اساس حضارِ کارشناس درصدد پاسخ به پرسش‌هایی همچون "انتخاب پوشش مناسب برای کودکان و نوجوانان به‌ویژه در محیط‌های اجتماعی همچون مدرسه، چه تأثیری بر انتخاب پوشش این افراد در رده‌های سنی بالاتر خواهد داشت" و همچنین "حجاب چه نقشی در ایجاد امنیت اجتماعی برای دانش‌آموزان و به‌تبع آنچه تأثیری بر آرامش روانی خانواده‌ها دارد" برآمدند.

تدابیر نظارتی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

این خبر به تاریخ 22 خردادماه منتشر شد و بر اساس آن، بیانیه‌ای از سوی واحد روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مبنی بر لزوم مهر تأیید این کارگروه بر عملکرد فعالان عرصه مد و لباس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر و بر اساس آن تلاش شد دیگر بار بر نقش و جایگاه نظارتی این کارگروه در ارتباط با فعالیت‌های جاری فعالان صحه گذاشته شد؛ موضوعی که تا پیش از این در ارتباط با ارائه هرگونه مجوز فعالیت به شکل حقیقی نیز خبرساز شده بود.

بیانیه سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، موضوعات زیر را هدف قرار داده بود:

با توجه به افزایش مصرف محصولات فرهنگی و هنری مد و لباس در فضای مجازی، افزایش برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری توسط دستگاه‌ها و مؤسسات در فضای مجازی را به فال نیک گرفته و از آن استقبال می‌کنیم.

- اصول و ضوابط محتوایی تولید و عرضه محصولات و آثار فرهنگی و هنری حوزه مد و لباس تابع همان مقررات جاری طراحی و تولید محصولات فرهنگی و هنری است و صرف فراهم بودن بستر عرضه در فضای مجازی نمی‌تواند ناقض آن مقررات باشد.

-برگزاری پویش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، عرضه و فروش محصولات در فضای مجازی هم بدون هماهنگی این کارگروه در سراسر کشور غیرمجاز است.

-دستورالعمل صدور مجوز و نظارت بر عرضه آثار فرهنگی و هنری از طریق رسانه‌های برخط نیز همچون شرایط برگزاری جشنواره و نمایشگاه و دوره‌های آموزشی حوزه مد و لباس است و این امر نیازمند اخذ شناسه شیما از کمیسیون ماده 4 کارگروه ساماندهی مد و لباس است.

-با ابلاغ دستورالعمل مذکور، هرگونه نمایش، عرضه و فروش محصولات حوزه مد و لباس در بسترهای دیجیتال باید با هماهنگی دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس باشد.

پیش‌ازاین نهادهایی همچون پلیس فتا و واحدهای رسیدگی به جرائم سایبری در قوه قضائیه بر این امر نظارت داشتند و حال قرار شده است که در بدو امر نظارت، نهادی دولتی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت مجازی هنرمندان و صنعتگران عرصه مد و لباس کشور را از فیلتر خود عبور دهد.

وزارت ارشاد متولی سه سند هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس شد

سعیدرضا عاملی در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز شنبه 24 خردادماه 99 برگزار شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس شد. در ابتدای این جلسه پیامدهای فرهنگی کرونا در 9 محور اساسی مرور شد و مقرر شد که یک سند سیاستی درباره شرایط کرونا و به طور عام شرایط اضطرار در فضای طبیعی که منجر به انتقال بسیاری از ارتباطات و تعاملات کاری به فضای مجازی می‌شود، تدوین و در دستور کار ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی قرار گیرد.  

دستور دوم این جلسه مروری بود بر مصوبات سال گذشته در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود که دکتر عاملی در این باره گفت: سال گذشته در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور 11 مصوبه مهم  داشتیم و هر 11 مصوبه تاکنون ابلاغ شده و در دستگاه‌های اجرایی فرآیند شده است.

وی اضافه کرد: زیرساخت به فعلیت افتادن برنامه‌های اقدام سند مهندسی فرهنگی در این مصوبات دیده شده است. از جمله اینکه چارچوب تدوین اسناد ملی با پیوستی که جزئیات اسناد را مشخص کرده تعیین شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: دستور سوم جلسه بحث 21 سند ملی است که در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیش‌بینی شده و نگاه‌مان در تدوین این اسناد این نبود که آنها را در دبیرخانه خودمان تدوین کنیم. بلکه گفتیم که در دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که ذی‌نفع موضوع هستند و روزانه با این مسائل درگیر هستند در قالب لایحه به ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی پیشنهاد شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در این جلسه متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه محوری تعیین شد و این وزارتخانه، سایر دستگاه‌های همکار را طی فرآیندی که در سند مشخص شده پیشنهاد خواهد کرد و مقرر شد برای سایر اسناد با حضور دستگاه مربوطه تصمیم‌گیری شود.

درجه‌بندی طراحان مد ایرانی بر اساس آزمون استاندارد یا ارتباطات و سلیقه‌های شخصی؟

طرح موضوع درجه‌بندی طراحان مد ایرانی از سال‌ها پیش، روی میز کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار گرفت؛ در نتیجه، پرداخت مجدد به این جریان طی ماه‌های نخست امسال، حرف تازه‌ای از سوی نهاد رسمی و متولی دولتی امر به شمار نمی‌رفت بلکه در شرایط کنونی، پاسخ به این پرسش ضروری به نظر می‌رسید که آیا استانداردهای لازم برای تحقق این امر در اختیار مجریان امر قرار دارد یا خیر؟

حال ‌آن که این روزها و در سکوت رسانه‌ای فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مکرر زمزمه‌هایی مبنی بر درجه‌بندی فعالان این عرصه به‌ویژه در بخش طراحی به گوش می‌رسید و همین مسئله نگرانی‌هایی در جمع خانواده هنرمند و صنعتگر مد و لباس کشور به وجود آورد.

نکته اینجاست دغدغه‌هایی در این باب وجود دارد که بخشی از آن به پرسش ذهنی و منطقی هنرمندان عرصه مد و لباس درباره بودن یا نبودن معیار اصولی سنجش برای آن‌ها بازمی‌گردد، آن هم در شرایطی که گاهی سلیقه‌های شخصی و روابط، تعیین‌کننده مسیر این دست جریانات در فضای فرهنگی و هنری کشور هستند.

تجربه نشان می‌داد در بخش‌هایی از اقدامات متولیان حوزه مد و لباس از برگزاری رویدادها و داوری‌ها گرفته تا تعیین متر و معیار برای ارائه مجوز یا لغو آن، استانداردهای مدون و مشخصی روی میز افراد وجود ندارد و بعضاً نگاه‌های سلیقه‌ای و روابط تکلیف نتیجه را مشخص می‌کند.

به‌هرتقدیر و صرف‌نظر از نتیجه، نهاد متولی دولتی در حوزه مد و لباس باید بر این امر اذعان داشته باشد که رتبه‌بندی نوعی مقیاس‌گذاری برای تضمین کیفیت عملکرد افراد و دفاع از حقوق مخاطبان است و هرگونه برخورد احساسی و غیرحرفه‌ای در این باب در آینده نه‌چندان دور اثرات مخرب بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

طرح موضوع درجه‌بندی طراحان مد و لباس در ایران و به‌تبع آن سایر فعالان این عرصه به‌ویژه در بستر مؤسسات، مزون‌ها و خانه‌های مد آنجایی قابل‌پذیرش برای رسانه‌های متصدی انتقال هرگونه پیام از این جریان خواهد بود که این روند بر اساس آزمونی استاندارد و مبتنی بر تمام شاخص‌های سنجش، طراحی شود. همین امر پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود و بر اساس چنین خط تفکری، رفتن راه صدساله در یک‌شب را به‌کلی باید در ارتباط با این موضوع خاص به دست فراموشی سپرد.

این گزارش ادامه دارد...