سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «صادق چوبک» سومین جلد مجموعه «داستان زمان ما» نوشته فیض شریفی در  ۲۶۲ صفحه توسط انتشارات حس هفتم منتشر شد. این کتاب پیش‌تر از سوی نشر شمایان در انگلیس در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته بود. جلد اول و دوم این مجموعه به صادق هدایت و بزرگ علوی اختصاص دارند.

فیض شریفی با این توضیح که صادق چوبک از برترین داستان‌نویسان ادبیات ایران است به هنرآنلاین گفت: داستان‌های کوتاه او در نصاب داستان‌های کوتاه ادگار آلن پو، آنتوان چخوف و ارنست همینگوی است. در این کتاب به نقد و بررسی آثارش از «خیمه شب بازی» تا «سنگ صبور» پرداخته‌ام.

او صادق چوبک را یکی از پایه‌گذاران داستان‌نویسی در ایران دانست و افزود: داستان‌های این نویسنده عموما ناتورالیستی و رئالیستی دانسته شده‌اند. این دو نحله ادبی به بررسی گوشه‌های هنری و به واقعیت‌های اجتماعی می‌نگرند تا اثر ادبی را از مستندپردازی‌های تاریخی جدا سازد؛ اما ناتورالیسم نسخه بدل رئالیسم و چهره سرد و یاس‌آمیز آن است. سازوکار سردی آن نیز گونه‌ای از جبرگرایی است، جبرگرایی ژنتیک، طبیعی و زیست‌شناختی.

شریفی افزود: اما رئالیسم به جبرگرایی تکیه نمی‌کند، تنها واقعیت‌ها را رو می‌کند اگر چه واقعیت‌ها در رئالیسم به‌ویژه از نوع مارکسیستی‌اش جبرگرایی را به همراه دارد و در این دیدگاه فردیت انسان در جبرها و صورت‌بندی‌های اجتماعی ناچیز می‌شود. تفاوت کارکرد این دوگونه از جبرگرایی در این است که در ناتورالیسم سرپیچی فرد از روند چهارچوب‌های اندیشگانی و عملی به سبب ساختارهای نیرومند زیست‌شناختی ناممکن‌تر و ناامیدکننده‌تر از سرکشی فرد از ساختارهای اجتماعی است.

صادق چوبک در تیرماه ۱۲۹۵ بندر بوشهر به دنیا آمد. دوران تحصیل را در بوشهر و شیراز سپری کرد و به یک کالج امریکایی رفت. در وزارت فرهنگ استخدام شد و چون با زبان انگلیسی آشنایی داشت به‌عنوان مترجم در ستاد ارتش هم کار می‌کرد. چوبک در سال ۱۳۱۶ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های روزبه و بابک است. او در سال ۱۳۲۴ نخستین کتاب خود را به نام «خیمه‌ شب‌بازی» را به دست چاپ سپرد. چهار سال بعد «انتری که لوطی‌اش مرده بود» و در سال ۱۳۴۲ «روز اول قبر» و  رمان «تنگسیر » و  دو سال بعد مجموعه داستان‌های کوتاه «چراغ آخر » را چاپ کرد. آخرین اثر چوبک رمان «سنگ صبور» در ۱۳۵۴ منتشر شد.

چوبک چند کتاب را هم ترجمه کرده است و آثار او عمدتا به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند. در سال ۱۳۹۶ بزرگداشتی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا درباره آثار چوبک برگزار شد و چند ویژه‌نامه درباره آثار او چاپ شده است. به‌دلیل کم بینایی پس از «سنگ صبور» کتابی ننوشت و هرچه هم نوشته بود از بین برد. چوبک ۱۳ تیرماه ۱۳۷۷ در سن  ۸۲ سالگی از دنیا رفت.