به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره موسیقی نی انبان ، خسرو نشان معاون گردشگری کیش و رئیس جشنواره موسیقی نی انبان در خصوص پایه گذاری چنین جشنواره ای در منطقه آزاد کیش گفت: یکی از ماموریتهای معاونت گردشگری کیش ،حوزه میراث فرهنگی است و ماموریت اصلی هم جذب گردشگر است پایه گذاری چنین جشنواره ای بر این اساس بود که در سال 1394 نی انبان به عنوان میراث ناملموس از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استانهای کرمان، هرمزگان ،بوشهر و خوزستان ثبت ملی شد.بنابراین وظیفه ما براین بود که  جایگاهی برای ساز نی انبان که ریشه در تاریخ و فرهنگ سرزیمنمان دارد پیدا کنیم .

وی ادامه داد:جشنواره های موسیقی مختلفی در کشور برگزار میشود که یکی از بهترین جشنواره ها ،موسیقی نواحی است ولی آنچه درکیش اتفاق می افتد تمرکز بر ساز نی انبان است که به عنوان ساز مشترک در یک گستره بزرگ جغرافیایی است  چرا که در دعوت ازگروههای خارجی توانستیم ردپای این سازرا در بسیاری از کشورها پیدا کنیم.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش با اشاره به قابلیتهای ساز نی انبان برای داشتن جشنواره اختصاصی بیان داشت: علاقمندی مردم به موسیقی جنوب را می توان عاملی برای جاذبه گردشگری دانست و از آنجایی که یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در کیش موسیقی است و همچنین توجه به نی انبان به عنوان میراث ناملموس و ویژگی هایی که در زمینه جذب گردشگر دارد باعث شد ما به فکربرگزاری این جشنواره بیفتیم .

خسرو نشان در خصوص برپایی جشنواره نی انبان در شرایط کرونایی تصریح کرد: کیش یک تجربه بسیار موفقی در مدیریت شرایط  کرونایی از ابتدای سال داشت و همین مسئله باعث شدعوارض این بیماری در کیش به حداقل برسد به طوری که این امکان را پیدا کردیم که کنسرتهای موسیقی را برگزار کنیم . جشنواره موسیقی نی انبان نیزدر صورت ادامه یافتن شرایط پایدار کیش قرار است در مکان های روباز و با فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود  اما به طور کلی ما در جریان برگزاری هر رویدادی ازجمله جشنواره موسیقی نی انبان تابع تصمیم گیری شورای سلامت منطقه آزاد کیش هستیم چرا که هیچ برنامه ای بدون مصوبه شورای سلامت برگزار نمی شود.

رئیس جشنواره موسیقی نی انبان درخاتمه درباره تداوم برگزاری این جشنواره درسالهای آتی گفت: ما  بایستی اصالت خودمان را در زمینه موسیقی خصوص جنوب حفظ کنیم اما هر پدیده ای در طول زمان دچارتغییر وتحول می شود و متاسفانه عدم تداوم جشنواره ها آفتی است که در برابر هر رویدادی وجود دارد بویژه در مسیر رویدادهای فرهنگی و هنری .دغدغه ونگرانی ما هم همین مسئله است اما فقط می توانیم برای دوره هایی که خودمان مدیر آن هستیم تصمیم بگیریم. البته وظیفه ما برگزاری مناسب جشنواره است که بتواند کارکردهای مثبتش را در آینده نشان دهد و همین عاملی برای انگیزه مدیران بعدی شود که برای تداوم جشنواره تلاش کنند . من امیدوارم این جشنواره برای حفظ میراث فرهنگی کشور برای توجه و جذب گردشگرادامه یابد.

نخستین جشنواره بین المللی نی انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از 20 تا 22 اسفندماه در کیش برگزار خواهد شد که فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین الملل را برعهده دارند.