سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در این مطلب مروری داریم بر اهم اخبار عرصه مد و لباس کشور طی هفته گذشته:

نگاهی به جزئیات برپایی نخستین نمایشگاه آنتی‌فشن در رشت

مرسده میرسنبل از فعالان عرصه مد و لباس در استان گیلان، درباره جزئیات برپایی نمایشگاه آنتی فشن در شهر رشت به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این رویداد به شکل انفرادی و البته با مشارکت و همراهی برندهایی در زمینه طلا و جواهر و محصولات بهداشتی و زیبایی از سوم بهمن ماه لغایت سوم اسفندماه برپا شده است.

او درباره موضوع نمایشگاه «آنتی فشن» توضیح داد: آنتی فشن به معنای ضد مد، اصطلاحی کلی است برای توصیف استایل‌هایی است که به وضوح مد روز را به چالش می‌کشند و گاهاً هم از این عنوان به صورتی هدفمند و در راستای تمسخر برند پوشی از این سبک استفاده می‌شود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

بازارگردی مد و لباس در روزهای پایانی سال 

ذائقه و سطح سلیقه بسیاری از بانوان و آقایان طی دهه اخیر در زمینه انتخاب سبک پوشش تغییر کرده و انتخاب لباس مناسب به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها در تمام ایام سال مطرح بوده است.

از همینرو، فضایی رقابتی در سطح بازار ایجاد شده و در راستای تأمین نیاز آحاد جامعه در زمینه مد روز، جمع کثیری از طراحان و تولیدکنندگان در صدد تأمین محصولات پشت ویترین خود با تکیه بر نیاز و خواست جامعه هدف هستند.

در عین حال، کرونا بسیاری از موضوعات روز جامعه و چه بسا کمیت خرید پوشاک توسط مردم در آستانه سال نو را تحت تأثیر قرار داده است؛ با این همه به نظر می‌رسد نیاز به خوش‌‌پوشی در میان مردم همچنان احساس شده و هر قدر هم که این مهم در اولویت برنامه‌های خرید قرار نداشته باشد اما همچنان به عنوان یک صورت مسئله مهم در سبد خانوار مطرح است.

مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

پایان کار دهمین جشنواره مد و لباس فجر

 آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دوشنبه 11 اسفند با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر، حمید قبادی مشاور اجرایی معاون امور هنری، سیده‌مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر اجرایی جشنواره و تنی چند از فعالان عرصه مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تأکید بر اینکه لباس موضوعی قدیمی در ارتباط با انسان است و می‌توان به این حوزه از وجوه گوناگون نظاره‌گر بود اذعان داشت: یک دیدگاه در سطح تأمین نیازهای اولیه انسان یا حداکثر نیازهای تفننی مطرح بوده اما رویکردی مهم به مقوله مد و لباس معطوف است که آن را به‌عنوان نماد هویت یک جامعه قلمداد می‌کند.

صالحی تصریح کرد: درعین‌حال بخش مهمی از اقتصاد ملی هر کشور در این حوزه رفت‌وآمد می‌کند که اگر این دیدگاه را به نگاه پایه اضافه کنیم مسئله مد و لباس جایگاه و تصویر دیگری را در نقشه راه ایجاد می‌کند و موضوعاتی همچون خلاقیت، طراحی و هنر در این میان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

صالحی با اشاره به اینکه توجه به سازگاری لباس با زیست‌بوم طبیعی و ویژگی‌های انسانی از جنبه‌های گوناگون حائز اهمیت است اظهار داشت: لباس باید از یک‌سو با محیط‌زیست و اقلیم تناسب داشته باشد و از سویی دیگر باید با آداب، هنجارها و عرف اجتماعی هم‌خوان باشد. از این منظر باید توجه داشت که ظرفیت‌های تاریخی که نماد جمیل و جمال و کمال هستند و همچنین ظرفیت‌های موجود در عرصه لباس اقوام و گروه‌های انسانی همواره مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه لباس در وجه اقتصاد مقاومتی امری درون‌زا و در حوزه کشاندن محصول به فرا سرزمین موضوعی برون‌زا به شمار می‌رود اذعان داشت: مجموعه این زوایا دید و تصویر ما را نسبت به این موضوع کامل‌تر می‌کند و جشنواره مد و لباس حرکتی است برای آنکه این تصاویر را به شکلی نزدیک و نزدیک‌تر در کنار هم قرار دهیم.

صالحی با اشاره به شرایط متأثر از کرونا گفت: البته شرایط کرونایی کار را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند که البته در این ایام نیز جمعی از فعالان عرصه مد و لباس از همان ابتدا در امر تولید ماسک، گان و دیگر تجهیزت بهداشتی، کشور را همراهی کردند که جای تقدیر دارد.

او افزود: جشنواره امسال نیز در چنین شرایطی برگزار شد  و  این بار بهشت کاشان در سومین سال برگزاری موضوعی جشنواره، منبع الهام طراحان قرار گرفت و در حوزه طراحی آثاری در این زمینه به نمایش درآمد که به سهم خودم از تمامی تلاش‌های به انجام رسیده تقدیر کرده و امیدوارم این جشنواره مقدمه‌ای برای نگاهی عالی و متعالی به عرصه  مد و لباس کشور باشد.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف دهمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخش طراحی پارچه، مجذوبه نوری، زینب صمدیان و فائزه حسن شاهی به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش تصویرسازی لباس اجتماع بانوان، نسیم امیدیان و پریسا قهرمانی شایسته تقدیر شدند و زینب کاویانی به مقام سوم رسید.

در بخش تصویرسازی عفاف و حجاب، لیلا گلرخ شایسته تقدیر شد.

در بخش تصویرسازی پوشش مردانه، طاهره عسکری خالدی شایسته تقدیر شد.

در بخش تصویرسازی دیجیتال فروز فریدی شایسته تقدیر شد و زینب کاویانی به مقام سوم رسید.

در بخش کیف، محمد بور بور، رزا هدایی کندوری و طاهره حاجیونی به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش کفش، ابراهیم کرمانی، آرش حسامی و مریم رونده جو به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند.

در بخش لباس اجتماع بانوان، پریناز فرحناک و مینا دامن‌کشان به ترتیب مقام‌های اول و دوم ر به دست آوردند.

در بخش پوشش بلند، مینا علی‌نقیان، زهرا سبک‌بار و مرضیه ایوتین به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش بالاپوش مردانه، مرضیه ایوتین، فریماه باژوند، محمد کامرانی، مژگان رمضانی علی‌آبادی و محمدجواد آقایی شایسته تقدیر شدند.

در بخش کالکشن، افسانه یزدجردی، فاطمه مهدوی و مؤسسه طراحان سبک پوشش هون به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش کالکشن خانواده اکرم ناتوان و اعظم پارسا برگزیده شدند.

در بخش چادر، سحر تلقانی، راضیه مظاهری و لیلا گلرخ به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش مجلسی بانوان ساناز نجاریان، مریم رونده جو، زهره افشار و هانیه اسحاقیان شایسته تقدیر شدند و فاطمه میرزایی تشنیزی به مقام نخست دست‌یافت.

در بخش کاربردی، سید محمدحسین میر عظیمی و شهره حجری شایسته تقدیر شدند.

در بخش پایان‌نامه کارشناسی فاطمه شریفی، فرناز میر هاشم زاده، زهره محمدی، فاطمه افراسیابی پور و آذین خلقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

در بخش کارشناسی ارشد، نگین فرامرزی، آتنا فتحی، افسانه حیدری، شیرین کامرانی دمیرچی و مائده زارعی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به دست آوردند.

در بخش مقالات فرزانه کریمی، فرزانه حسین‌آبادی، عسل عصری ملکی و معصومه خلیلی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.

در بخش لباس اجتماع بانوان، گروه مهدا از تهران، گروه دریس از تهران و گروه جهان نمای سپهراز اصفهان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش مسابقه زنده بالاپوش مردانه، گروه چهل حصاران از کاشان، گروه پوستین از ایلام و گروه شهد بهشت از اردبیل رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش عفاف و حجاب، گروه ال سی لند از تهران، گروه ضیافت از تهران و گروه المیرا از ایلام رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در بخش‌های مختلف حوزه‌ زیورآلات همچون موضوعی و آزاد، آفاق اکبری یزدان پناه، فاطمه محمدی، زهره سلمان زاده و هلن محمدرضایی رتبه‌های نخست را به دست آوردند.

در بخش طراحی لباس فاطمه اصغری سلیمانی، مریم فلاح زاده و کلثوم سلحشور به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

سونیا داشاب با اثر «ایران دخت» برگزیده بخش مخاطبان شد و از آرش آمرزش کودک هشت‌ساله طراح ماسک تقدیر به عمل آمد.

نقش پررنگ قهوه در تولید لباس‌های سبزترین تیم فوتبال جهان

فارست گرین راورز در دیدار با کولچستر یونایتد با لباس‌های تازه و گیاهی بازی کردند و سه بر صفر هم بردند تا با ۵۴ امتیاز از ۳۰ بازی (دو بازی کمتر از کیمبریج یونایتد ۵۵ امتیازی) در رده دوم لیگ ۲۴ تیمی قرار بگیرند. این تیم پیش‌تر هم برای دو سال از لباسی تهیه‌شده از گیاه بامبو استفاده می‌کرد و حالا یک جایگزین مناسب برای آن یافته است.

مسئولان باشگاه از مدت‌ها پیش در پی آزمودن موادی پایدارتر برای تولید لباس ورزشی بودند و سرانجام چند ماه پیش به قهوه رسیدند. ضمن اینکه آنها سال‌هاست در روز مسابقه هرگز از گوشت استفاده نمی‌کنند و تمام غذاهایشان سبز و گیاهی است. از این رو، فیفا به راورز لقب «سبزترین باشگاه فوتبال جهان» را داده است. زمین چمن باشگاه ارگانیک و طبیعی است و انرژی‌های آن از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

رئیس باشگاه که برای رفت و آمد اعضای تیم یک اتوبوس برقی تدارک دیده و قصد دارد در آینده نزدیک ورزشگاهی تمام‌چوبی هم بسازد. هر کدام از لباس‌هایی که آنها روز شنبه به تن داشتند، از تفاله سه فنجان دانه قهوه و پنج لیوان پلاستیکی تهیه شده بود.

نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس

جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کارگروه، صبح سه شنبه 12 اسفندماه درساختمان معاونت امور هنری برگزار شد.

ناتوانی کشور چین در پرداختن به سوزن‌دوزی‌های ایرانی

نسیم میرزایی از هنرمندان فعال استان کرمان در عرصه دوخت‌های سنتی به ویژه پته‌دوزی، درباره شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هنر پته دوزی که دارای پیشینه‌ای بسیار طولانی و در عین حال هنرمندانه و ارزشمند است و از دیربار نه فقط مورد توجه ایرانیان که در تمام جهان به عنوان یکی از گونه‌های پر نقش و نگار صنایع دستی زبانزد بوده است.

او تصریح کرد: این هنر به دلیل نوع دوخت و نخی که در آن استفاده می‌شود، بر خلاف برخی دیگر دوخت‌های سنتی ایرانی که متأسفانه به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها، شناسنامه خود را از دست داده‌اند اما اصالت و ایرانی بودن خود را حفظ کرده است هر چند که اگر بخواهیم به جریان طراحی نقوش در این حوزه ورود کنیم درمیابیم که این هنر در ادوار مختلف تاریخی از زندیه و قاجار گرفته تا دوره معاصر، تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی با حفظ هویت دستخوش برخی تغییرات در نوع نقش‌زنی و رنگ‌بندی شده است.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.