سیروس آقاخانی تصویرگر کتاب کودک درباره ایجاد جذابیت های فرهنگی در این حوزه به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: باید مساله عدم جذابیت شخصیت های کارتونی داخلی را مورد ریشه یابی قرار دهیم چرا که قطعا هر محصولی مخاطب خود را بر اساس شناخت نیازها می یابد این در حالی است که محصولات انیمیشن کشورهای توسعه یافته به حدی جذاب هستند که کودکان از آنان در لباس و پوشش خود نیز بهره می برند در حالیکه در کشور ما پذیرش، حتی در کتابهای کودک نیز به سختی اتفاق می افتد.

وی در ادامه افزود: زمانیکه پذیرش از یک فرهنگ صورت می پذیرد باید به دنبال نقطه ضعف هایی در فرهنگ پذیرنده بود چرا که مساله پوشش و جذابیت شخصیت های کارتونی به احساس نیاز باز می گردد.

آقاخانی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته از مرحله تولید انیمیشن ها تا تولید پوشش و عروسک یک ایده و فکر منسجم وجود دارد به همین خاطر برای یک پروژه میلیون ها دلار سرمایه گذاری می شود چرا که در مباحث تجاری و مخاطب شناسی کار شده است لذا باید برای ساماندهی بر این روند حرکت کنیم.

این تصویرگر کتاب کودک بیان کرد: متاسفانه ما در تمام حوزه ها به مصرف کننده بودن عادت کرده ایم به نحوی که به سختی درباره دلیل اتفاقات و ریشه یابی آنها می اندیشیم به همین خاطر هنرمندانی که در حوزه تصویرسازی کودک برنده می شوند به سختی موفق به کار هستند چرا که کتاب ها نیز با مشکل فروش رو به رو هستند و هنر تجاری موفق تر عمل می کند.

آقاخانی خاطر نشان کرد: مثلا در فیلمی مانند " ارباب حلقه ها" یک متن بدون جذابیت قرون وسطایی با استفاده از عناصر مدرن به یک فیلم جذاب تبدیل شد که قابلیت فرهنگسازی در میان کودک و جوان را داشت.

وی افزود: یک مقایسه مقابل کارتون "تام و جری" و "موش و گربه" عبید زاکانی بیانگر نیاز محتوایی جامعه به حرکت به سمت مدرنیته و به روز شدن است لذا باید در این جهت گام برداریم.

این تصویرگر کتاب کودک با تاکید بر اینکه جذابیت ها در ایران فدای هنر روشنفکری شده است گفت: متاسفانه اغلب تصویرگرها به دنبال ارائه هنر روشنفکرانه هستند و در این میان جذابیت فدای مسائل اینچنینی می شود در حالیکه جذابیت باید به صورت آگاهانه در کنار این مسائل قرار گیرد چرا که ما قرار نیست در طول یک کار درس تاریخ و ایدئولوژی به کودکان بدهیم بلکه اصل اول برای کودک سرگرمی است که متاسفانه فدای مسائل جنبی می شود.

انتهای پیام/61