سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش «قصاص هنگام جنایت» نوشته و کار جواد رحیمی به تهیه‌کنندگی پیام احمدی کاشانی از ۱۰ اسفند ساعت 17:30 در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است. بازیگران این نمایش  محسن مرتضوی، مریم زمانی، الهام سلطانی و شیما خوش‌اقبال هستند.

رحیمی درباره روند شکل‌گیری این نمایش به هنرآنلاین گفت: من بعد از اینکه با بچه‌های انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی آشنا شدم و قصه‌ آن‌ها را شنیدم، متوجه شدم این بچه‌ها باید دیده شوند و به همین خاطر به ذهنم آمد چرا با یک کار تئاتر دیده نشوند؟

وی با بیان اینکه موضوع و مضمون این اثر درباره اسیدپاشی است، افزود: قصه نمایش «قصاص هنگام جنایت» از ذهن خود من آمده و داستان این بچه‌ها نیست. به هر حال آنها حساسیت خاصی دارند و به همین خاطر نمی‌توان قصه‌ آن‌ها را کار کرد.

این کارگردان تئاتر چالش‌های کار با بازیگرانی که تجربه بازی در تئاتر نداشتند را این‌گونه بیان کرد: من در این نمایش با یک سری لوح پاک طرف بودم که هیچ خطی روی آن نبود. این مسئله هم نقطه قوت کار بود و هم نقطه ضعف. نقطه ضعف کار این بود که بچه‌ها هیچ ذهنیتی از تئاتر نداشتند. برخی از آن‌ها حتی تئاتر هم ندیده بودند، چه برسد به اینکه روی صحنه رفته باشند. من ابتدا به کمک آقای پیام احمدی کاشانی تهیه‌کننده نمایش یک کارگاه بازیگری برگزار کردم و بعد آن‌ها را بردم چند نمایش دیدند و درباره آن نمایش‌ها با همدیگر صحبت ‌کردیم. در عین حال با تمرین نمایشنامه‌خوانی بچه‌ها را با این حال و هوا آشنا کردیم.

رحیمی درباره مدت زمان تمرین نمایش «قصاص هنگام جنایت» گفت: ما کار این نمایش را از اواسط دی سال گذشته آغاز کردیم و قرار بود خردادماه امسال اجرا برویم ولی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و نمایش ما به تعویق افتاد. بین تمرین‌های ما نیز برخی بچه‌ها عمل‌های جراحی داشتند و به همین خاطر کمی طول کشید تا به اجرا برسیم.

او درباره سبک اجرایی نمایش اذعان کرد: سبک کار ما کاملاً رئالیستی است. ما تصمیم گرفتیم برای تماشاگران تعیین تکلیف نکنیم که چه کسی مقصر است و چه کسی نیست تا در نهایت تماشاگر خودش فکر کند و تصمیم بگیرد مقصر داستان چه کسی است.

کارگردان نمایش «قصاص هنگام جنایت» با اشاره به اینکه تمام عواید فروش این نمایش به سه بازیگر قربانی تعلق می‌گیرد، در پایان گفت: در این زمینه انصافاً سالن مهرگان و مدیران آن، آقای علی‌نژاد و خانم داروفروش با ما راه آمدند. آن‌ها قرارداد را به این صورت با ما بستند که 50 درصد فروش را بابت هزینه‌های سالن بدهیم و 50 درصد را تقدیم بچه‌های بازیگر کنیم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: من فقط زنمو می‌خوام، سوخته ولی زنمو می‌خوام. می‌خوایید قصاص کنید، می‌خوایید اعدام کنید خب زود باشید. علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش «قصاص هنگام جنایت» را از سایت تیوال تهیه کنند.