سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سورنا زمانی با عنوان «متولد آشوب» در گالری اعتماد برپاست. زمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این آثار در مدتی حدود یک سال و نیم آماده شد و حدود ۱۰۰ اثر داشتم که از این میان حدود ۴۰ اثر به نمایش درآمده است. نقاشی‌های این مجموعه با تکنیک رنگ‌روغن اجرا شده و طراحی‌ها با ترکیبی از پاستل روغنی، آکریلیک، مداد و هر آن چیزی که در لحظه کار مناسب دیده‌ام، به وجود آمده است.

زمانی ادامه داد: ایده‌هایم را از دنیای اطراف، روابط روزانه، فضای سیاسی و اجتماعی و... می‌گیرم. تجربه این مسائل باعث می‌شود تصویرهایی در ذهنم شکل بگیرد که ترجیح می‌دهم آن‌ها را به فرم تبدیل کرده و بعد آن‌ها را نقاشی کنم. یک موضوع یا کاراکتر را سمبل قرار می‌دهم برای خاطره‌ رویدادی که اتفاق افتاده یا موضوعی که با آن درگیر بوده‌ام. نمادها در بیشتر مواقع ملموس و آشکار هستند اما گاهی آن‌قدر شخصی هستند که شاید کسی متوجه آن‌ها نشود. البته من مشکلی با این مساله ندارم زیرا روایت اثر یکی از آخرین چیزهایی است که برایم اهمیت دارد و آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌دهم ترکیب‌بندی و اصل نقاشی کردن است. البته روایت هم مهم است و اگر هنرمند با آن ارتباط نگیرد نمی‌تواند کار کند، با این ‌حال روند کار برایم بیشتر اهمیت دارد.

او درباره اصولی که در نقاشی‌هایش رعایت می‌کند گفت: آنچه به عنوان نقاشی آکادمیک شناخته شده و تدریس می‌شود برای من چندان قابل‌پذیرش نیست و معتقدم آثار هنرمندان گذشته بسیار جامع‌تر از همه کتاب‌ها هستند. هنرمندانی که در تاریخ هنر و از دوره رنسانس به این سو کار می‌کردند تمام زندگی خود را روی تحقیق بر روی این موضوع گذاشتند و دیدن کارهای آن‌ها مانند یک کلاس درس کامل است. همه کشفیات آن‌ها را می‌توان در کارهایشان دید و من نیز با دیدن آثار تاریخ هنری ایده‌های زیادی می‌گیرم و متوجه می‌شوم از چه ویژگی‌هایی می‌توانم در کارهایم استفاده کنم. قانون‌هایی در این آثار کشف می‌کنم و سعی می‌کنم ببینم چگونه می‌توانم آن‌ها را در کارم گسترش دهم.

او درباره پالت رنگی آثار خود گفت: در این مجموعه سعی کردم بازه رنگی آبی- نارنجی را مطالعه کنم و هم‌نشینی رنگ‌ها در این بازه برایم اهمیت زیادی داشت. ابتدا قصد داشتم سفید را از پالت رنگی خود حذف کرده و فقط با انرژی رنگ‌ها نقاشی کنم، اما به مرور این مسئله تغییر کرد و سفید هم وارد بازه رنگی شد. همچنین از یک رنگ مهمان نیز در بازه آبی- نارنجی استفاده می‌کردم تا ببینم تأثیر آن در این بازه چگونه است. در کارهای آخر مجموعه نیز از بازه رنگی سبز- قرمز استفاده کردم.  

زمانی درباره چیدمانی که در نمایشگاه وجود دارد گفت: از همان ابتدای کار متوجه شدم که اگر بخواهم نقاشی ذهنی انجام دهم به سراغ تجسم کردن اشیاء و شکل آن‌ها می‌روم و به شدت درگیر ساخت‌وساز می‌شوم، اما وقتی فرم‌های آماده وجود داشته باشد که آن را نقاشی کنم، درگیر این مسائل نمی‌شوم و به سمت موضوعات مهم‌تر می‌روم. به همین دلیل به سراغ طبیعت بی‌جان رفتم زیرا به راحتی می‌توان بر روی آن زمان گذاشت و به شکل‌های مختلف به آن پرداخت. در طبیعت بی‌جان فرم‌هایی دارم که از آن‌ها نقاشی می‌کنم و ترکیب‌بندی‌ها را روی آن اعمال می‌کنم. چیدمانی که در این نمایشگاه وجود دارد شامل همان اشیایی است که در نقاشی‌هایم دیده می‌شود و با توجه به اینکه این نمایشگاه استیتمنت ندارد، چیدمان را به عنوان استیتمنت قرار دادم. معمولاً روایت کارم را توضیح نمی‌دهم زیرا احساس می‌کنم پروسه هنری خدشه‌دار می‌شود، بااین‌حال بدون ارائه هیچ توضیحی از سوی من، کسانی که به نمایشگاه آمدند درک و دریافت درستی از آثارم داشتند.

نمایشگاه آثار سورنا زمانی تا ۱۲ اسفند در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.