سرویس تجسمی هنرآنلاین: پسر نلسن راکفلر (معاون رئیس جمهوری آمریکا در دوران جرالد فورد) از مقام‌های ارشد سازمان ملل خواست این نقاشی پرده‌ای را به خانواده آنها بازگردانند. یک سخنگوی سازمان ملل هم با انتشار بیانیه از خاندان نامدار راکفلر برای امانت دادن تابلو برای بیش از ۳۵ ساله تشکر کرد. «گرنیکا» از ۱۹۸۵ بیرون سالن نشست‌های شورای امنیت نصب شده بود و نسخه اصلی آن در موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا در مادرید نگهداری می‌شود.

نسخه بدل «گرنیکا» که از مشهورترین تابلوهای ضد جنگ در تاریخ نقاشی دنیاست، با نظارت خود پیکاسو در یک کارگاه در جنوب فرانسه کشیده شد. پس از آنکه استاد نقاش نامدار اسپانیایی نسخه اصل «گرنیکا» را نفروخت، خانواده سرمایه‌دار راکفلر برای خلق یک نسخه دیگر از آن کلی هزینه کردند. پیکاسو تابلو را در ۱۹۳۷ کشیده و در آن ماجرای بمباران شهر گرنیکا را در جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا روایت کرده بود.

در بمباران گرنیکا صدها نفر جان خود را از دست دادند و کشته شدند و نقاش اسپانیایی کوشید در یک تابلو، سیاهی و تباهی جنگ را به تصویر بکشد. ۸۴ سال پس از پایان خلق «گرنیکا»، هنوز هم کارشناسان هنر این تابلو را از قدرتمندترین و اثرگذارترین نقاشی‌های ضد جنگ دنیا می‌دانند. با حذف این تابلو از ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک، برای جایگزین کردن آن تصمیمی گرفته نشده است.

دیگر خبر مربوط به پیکاسو، حراج شدن یکی از تابلوهای قدیمی او در حراج‌خانه بونامز در نیویورک در میانه‌های بهار آینده است. «زنی با کلاه بنفش» سال ۱۹۳۷ خلق شد و حدود سه دهه در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد. قرار است این تابلو ابتدا در سن‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، پاریس و هنگ‌کنگ به نمایش درآید و سپس در ساختمان مرکزی حراج‌خانه بونامز در نیویورک بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار چوب حراج بخورد.

پیکاسو «زنی با کلاه بنفش» را یک سال پس از آغاز جنگ‌های داخلی اسپانیا بر اساس تصویری از معشوقه خود ماری-ترزا والتر کشید، در حالی که هنوز با همسرش دورا مار زندگی می‌کرد. او آن زمان در فرانسه ساکن بود و در همان دوران هم تابلوی ضد جنگ «گرنیکا» را خلق کرد. کسی که «زنی با کلاه بنفش» را در بونامز نیویورک به حراج می‌گذارد، آن را سال‌ها پیش از نوه پیکاسو خریده است.