به گزارش هنرآنلاین، این دوره از جشنواره با توجه به شرایط موجود و برای دوری از تجمع و حضور پرشمار مخاطبان در سالن محل نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم تصویر در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، بدون اعلام رسانه‌ای برنامه افتتاحیه برگزار و صرفا  به اعلام برنامه‌های نمایش فیلم بسنده شد و حاضران در سالن شهناز صرفا برای تماشای فیلم‌ها آمدند.

 جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» آغاز شد، فیلمی که کیارستمی در سال ۱۳۴۹ بر اساس طرحی از برادرش تقی نوشت و ساخت و زنده‌یاد مهرداد فخیمی هم  فیلمبرداری فیلم را برعهده داشت.

اما فیلم «نان و کوچه پنجاه سال بعد» ساخته‌ مازیار چشمه‌علایی از جمله فیلم‌های روز نخست آغازگر هجدهمین جشنواره فیلم تصویر با یاد عباس کیارستمی بود. این فیلم که به تعبیر علایی، گرامیداشتی برای  50 سالگی سینمای کیارستمی، فخر سینمای ایران و نگین هنرمندان ایران است کسی که قدر و جایگاهش در زمان حیات و حتا بعد از آن نیز در کشورخودش دانسته نشده است.

سیف‌اله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، در این مراسم پس از نمایش فیلم «نان و کوچه» ساخته عباس کیارستمی، مردی۵۷ ساله را به روی صحنه فراخواند که با نان سنگک در دست، روی سن آمد. او همان پسرک فیلم نان و کوچه بود همان نابازیگر خردسالی که  کیارستمی ماه‌ها در مدارس و کوچه پس کوچه‌های تجریش تهران در پی‌اش گشته بود.

 سیدرضا هاشمی در حالی که نان سنگکی در دست داشت در آستانه‌ ششمین دهه از زندگی‌اش با موهای سفید روی سن تعریف کرد وقتی کیارستمی چشمش به من افتاد که در جمع کودکان در حال بازی در کوچه بودم، مات و مبهوت شده و خوشحالی بیش از حدش را به همکارانش منتقل می‌کرد و اسم کودک را پرسیده، سراغ پدر و مادر کودک را گرفته و اجازه آنها را می‌گیرد. هاشمی پس از بازی در این فیلم، به محله چیذر می‌رود و کیارستمی  بار دیگر آدرس تازه او را پیدا می‌کند و  از رضای نوجوان برای بازی در فیلم لباسی برای عروسی دعوت می‌کند.

در ادامه، مازیار علایی هم با اشاره به تهیه‌ پرونده‌ای برای فیلم نان و کوچه که سال گذشته در فضای مجازی منتشر کرده گفت که سیدرضا هاشمی را از طریق پسرش امیرعباس پیدا کرده و ایده ساخت فیلم را در پنجاه سالگی ساخت نان و کوچه عملی کرده است.

او گفت که سعی در اشاره به برخی المان‌های مخصوص فیلم‌های کیارستمی داشته است؛ از جمله کار با نابازیگرها، نماهای بلند، اشاره‌هایی به «کلوزآپ»، «باد ما را خواهد برد»، «مرا به خانه ببر» و...؛ او از عوامل ساخت فیلم ازجمله مهدی کاظمی، ابراهیم خرازی و... قدرشناسی کرد و گفت دلش می‌خواسته احمد و بهمن در این برنامه حضور پیدا می‌کردند.

صمدیان در آخر ابراز امیدواری کرد سیدرضا هاشمی و مازیار علایی در فیلم بعدی‌شان نیز تفاهم ذهنی با زمان گذشته و حال داشته باشند.