سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و نویسندگی حسین نمازی، یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص، که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود. داستان در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است. مهدی هاشمی، صحرا اسداللهی، سیروس همتی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی، امیرمحمد متقیان، اسدالله یکتا، اصغر حیدری، مهدی موسوی، مریم فرجی و رامتین پورقاسمیان همراه با مانی سقاباشی به‌عنوان بازیگر خردسال، ترکیب بازیگران این فیلم هستند.

نوید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی انتخاب این فیلمنامه و ساخت آن توضیح داد: «طبقه یک و نیم» از دسته کمدی‌هایی است که در آن دیالوگی که باعث خنده مخاطب شود، به کار نرفته است. بیشتر روند فیلمنامه و موقعیت بدن بازیگر ناخودآگاه در مخاطب خنده ایجاد می‌کند. این برای من جالب بود که نوشته حسین نمازی را کار کنم به این جهت که فیلمنامه موقعیت‌های طنز و خنده‌آور برای مخاطب داشت.  با این که  نوشته فیلمنامه ساده بود، اما ساختار ساده‌ای نداشت. اتفاق‌ها از یک کار و اشتباه ‌کوچک شکل می‌گیرند و در ادامه به فاجعه‌ای بزرگ منجر می‌شوند.

فیلم طبقه یک و نیم

او درباره انتخاب فیلمنامه حسین نمازی گفت: فیلمنامه اولیه تحت عنوان «آسانسور» نوشته حسین نمازی بود که بعد برادرم وحید آن را بازنویسی کرد و نامش به «طبقه یک و نیم» تغییر یافت. یک کار اجتماعی کمدی ساده که ساختار ساده‌ای ندارد،چرا که  بخش اعظمی از  فیلم در یک تک لوکیشن و در آسانسور رخ می‌دهد و تمام پلان‌های مربوط به آسانسور به صورت رئال کار شده است.

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: من فیلم را برای جشنواره نساختم، همیشه می‌گویند باید دوستان را در موقعیت‌های تلخ پیدا کرد با توجه به شرایط حال حاضر  جامعه و اتفاقات تلخی که در این یک سال رخ داده است تصمیم گرفتم خمس کارم را با ساخت این فیلم بپردازم که حداقل مخاطبی که وارد سالن می‌شود دو ساعت بخندد و حالش خوب باشد. در واقع بعد تجاری و جشنواره‌ای فیلم برایم مهم نیست، بلکه برای من همین که مخاطبم با دیدن فیلم حالش خوب باشد کافی است.

او درباره انتخاب بازیگران نیز اظهار کرد: ما طبق فیلمنامه جلو رفتیم و براساس شخصیت‌های فیلمنامه بازیگران را انتخاب کردیم. انتخاب بازیگر در ایران بر سه اصل است یکی از آنها انتخاب سیاستمدارانه است و ما در این فیلم از حضور امیرمحمد متقیان بهره بردیم که اولین کار سینمایی‌اش بود. زمانی که امیرمحمد را انتخاب کردم بسیاری به من زخم زبان می‌زدند که تو می‌خواهی «محله گل و بلبل دو» را بسازی! اما او با خودش آورده معنوی برای فیلم داشت. بازیگری که بازیگر باشد طبق شخصیت‌پردازی و آنچه در فیلمنامه نوشته شده است می‌تواند ایفای نقش کند و بهترین بازی خود را ارائه دهد، همانطور که خانم گیتی معینی شگفتی جشنواره امسال بودند.

اسماعیلی گفت: از سوی دیگر هر بازیگری چمدانی از علم با خود همراه دارد که می‌توانیم با مهره‌چینی درست از آن استفاده کنیم. من دوست داشتم «طبقه یک و نیم» را مردم ببینند و بعد نظر بدهند و درباره آن قضاوت شود اما متاسفانه نه فیلم من بلکه اکثر فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر که باید جشنواره شادی باشد، این اتفاق برایشان رخ نداد و تنها 16 فیلم انتخاب شدند. در واقع خودشان بریدند و دوختند و اجازه ندادند فیلم‌های دیگر بالا بیایند. جالب است که اعلام کردند 62 فیلم وارد شده به بخش مسابقه پروانه نمایش دریافت کردند، در حالی که فیلم من هنوز دیده نشده است، حال چطور ممکن است پروانه نمایش به آن فیلم داده باشند، وقتی هنوز پرونده در شورا بررسی نشده است؟

کارگردان «طبقه یک و نیم» ادامه داد: مقوله مهم دیده شدن فیلم است، تاسف می‌خورم که ما فیلمسازان جوان این همه زحمت کشیدیم، اما از دیدگاه مردم اثرمان دیده نشد. ای کاش دیده می‌شد و از سوی آنها مورد قضاوت قرار می‌گرفت. متاسفانه برخی ویترینی درست کرده‌اند که بازیگران گران‌قیمت گیشه را در دست بگیرند.

امیرمحمد متقیان

این کارگردان جوان درباره پذیرش اکران فیلم در نوروز 1400 گفت: ما برای دریافت پروانه نمایش و اکران در نوروز اقدام کردیم اما نمی‌دانم چرا کسی همراهی نمی‌کند. اگر سینماگران جوان را حمایت کنند و به آن ویترین فکر نکنند، شاید اسامی روی کار بیایند که در آینده تبدیل به نام‌های بزرگی شوند. متاسفانه ما از هیچ ارگانی حمایت نشدیم و هیچ ارگانی دست کمک به سوی ما دراز نکرد. من این فیلم را با بودجه شخصی خودم ساختم، در حالی که در دورانی بود که می‌شد طلا خرید و پول آن را چند برابر کرد، اما من به جای این سرمایه‌گذاری، فیلم ساختم تا مردم حالشان خوب شود. اگر پروانه نمایش به من بدهند من فیلم را در نوروز اکران می‌کنم چرا که حال مردم و سینما این روزها خوب نیست و چشمداشتی هم برای فروش فیلم ندارم.

اسماعیلی در پایان درباره سایر فعالیت‌های خود نیز اظهار کرد: جنس کارهای من از جنس تراژدی است و «طبقه یک ونیم» اولین و  اخرین فیلم من در حوزه کمدی است.  در حال حاضر نیز مشغول اتمام نگارش فیلمنامه «ریحانه» هستم که محصول مشترک ایران و افغانستان است. اگر همه چیز خوب پیش برود فروردین وارد پیش‌تولید می‌شویم و اردیبهشت فیلم را کلید خواهیم زد. حدود 30 درصد فیلم در افغانستان فیلمبرداری خواهد شد و داستان آن درباره پسربچه‌ای ایرانی است که عاشق دختری افغان می‌شود، اما در پی اتفاقاتی که رخ می‌دهد این دو از هم جدا می‌شوند و قصه فیلم در آینده شکل می‌گیرد.