به گزارش هنرآنلاین، نخستین نمایشگاه نخ و نگاره به همت گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما و پژوهشکده هنرهای سنتی در مردادماه 1399 در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران و با حضور 46 هنرمند و 172 اثر از دوخت‌های سنتی سراسر ایران برگزار شد. حال آنکه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما با تأکید به ظرفیت بالای آثار هنرمندان و پیشکسوتان دوخت‌های سنتی و کاربردی بودن این هنر در سال آینده برگزار خواهد شد.

این رویداد طی انتشار فراخوانی از هنرمندان در سایر رشته‌های هنری مانند طراحی لباس، طراحی دوخت و زیورآلات دعوت به همکاری کرده است. برای آن‌که هنرمندان متقاضی در این دوره فرصت خلق آثار جدید خود را داشته باشند، فراخوان این دوره از نمایشگاه در پنج مرحله انجام می‌شود و آثار پذیرفته شهریورماه 1400 در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

پوستر دومین نمایشگاه نخ و نگاره با حضور محمدرضا احتشام رئیس هیئت‌مدیره و مریم نیک جوی مدیرعامل هیما ، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی و پیشکسوتان و هنرمندان فعال در حوزه دوخت‌های سنتی ازجمله شهین پزشکی، مریم سماک جلالی و زینب السادات عارفی در فضای باز مجتمع تجاری بام لند رونمایی شده است.

093d1d97-c73a-42b9-bac0-6fd252f2959f

عبدالمجید شریف‌زاده، رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را ایجاد فضایی برای تعامل هنرمندان دانست و در این مراسم اظهار امیدواری کرد: این شرایط برای دیگر رشته‌های هنرهای سنتی نیز ایجاد و شرایط خریدوفروش آثار هنرمندان مهیا شود. زیرا اگر برای هر کاری وجه اقتصادی آن در نظر گرفته نشود نتایج مطلوبی نخواهد داشت.بنابراین چگونگی حضور هنرمندان و انتقال آثار آنان به خارج از ایران به اعتلای هنر ایرانی و معرفی هنرمندان کشورمان کمک می‌کند.

هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند برای شرکت در این فراخوان به سایت هیما به نشانی himahandicraft.com  مراجعه کنند. به گفته مریم نیک جوی مدیرعامل هیما، پذیرش و داوری آثار از اول مردادماه و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. هنرمندان متقاضی فرصت دارند آثار خود را تا 15 مردادماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. داوری آثار در سه مرحله و از 16 مردادماه 1400 انجام می‌شود. همچنین هنرمندان فرصت دارند اصل آثار خود را از تاریخ 20 تا 25 مردادماه ارسال کنند. 

او افزود: آثاری که در نخستین نمایشگاه نخ و نگاره حضور داشتند امکان شرکت دوباره در دومین نمایشگاه را ندارند.

9f1c7643-0982-4d9e-8946-24e294fd3c61

نیک جوی ادامه داد: همچنین در حاشیه نمایشگاه پیش رو کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید و هنرمندان به‌صورت زنده و از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. این حرکت در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا است.

او اضافه کرد: در مراسم اختتامیه که تاریخ آن متعاقباً اعلام می‌شود، کلیه شرکت‌کنندگان تقدیر می‌شوند. درعین‌حال به انتخاب داوران به پنج هنرمند پیشکسوت و پنج هنرمند برگزیده، تندیس نمایشگاه و جوایز ویژه‌ای اهدا می‌شود. همچنین به پنج هنرمندی که آثارشان در بخش طراحی لباس انتخاب می‌شود، لوح و تقدیر و تندیس نمایشگاه تعلق می‌گیرد. همچنین کتاب دومین نمایشگاه نخ و نگاره همچون دوره قبل در انتهای نمایشگاه منتشر می‌شود.