سرویس موسیقی هنرآنلاین: حسن ریاحی که دبیری سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر را به عهده دارد، می‌گوید: ازجمله مشکلاتی که ویروس کرونا برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر به وجود آورد امکان پذیر نبودن جمع شدن گروه‌های بزرگ برای تمرین بود درصورتی که این موضوع برای گروه‌های کوچکتر انجام پذیرتر بود همچنین بسیاری از گروه‌های خارجی قبول نمی‌کردند که در این روزهای کرونایی مسافرت کنند و خطر این ویروس را به جان بخرند که درنهایت موفق جشنواره موفق شد تا کار این گروه‌ها را ضبط و برای پخش آنلاین آماده کند.

ریاحی معتقد است سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از لحاظ تنوع بسیار خوب بوده است، یکی از نکاتی که در این دوره اهمیت داشته شرکت تمام اهالی موسیقی در این جشنواره بود. 

این هنرمند ادامه می‌دهد: به نظرم برپایی جشنواره فعالیت بسیار مفیدی است و می تواند مایه نشاط در جامعه شود اما طرف دیگر داستان این است که باید جوانانی که در جشنواره‌ها استعدادیابی می‌کنیم در کانونی جمع کنیم و از استعدادهای آنها استفاده کنیم، باید به آنها سفارش اثر بدهیم و تاکید کنیم بیشتر بر موسیقی ملی ایران تمرکز کنند. مدت‌ها قبل چنین تجربه‌ای در صداوسیما داشتم که کار موفقی شد. تعداد زیادی از این بچه‌ها کشف شدند که اکنون هم جزو هنرمندان موفق کشورمان به حساب می‌آیند.

دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت شناخت هنرمندان جوان کشورمان با هنر و فرهنگ کشورهای دیگر می‌گوید بچه‌ها باید آثارشان را برای جشنواره‌های بین المللی ارسال کنند و به خارج از کشور بروند و با موسیقی کشورهای دیگر آشنا شوند.

او ادامه می‌دهد:  حضور جوانان در جشنواره موسیقی فجر تجربه بسیار خوبی است که انرژی مثبت به آنها می‌دهد. امیدواریم سال آینده ویروس کرونا در تمام جهان به اتمام رسیده باشد تا جشنواره موسیقی فجر به صورت گسترده‌تری برگزار شود. 

ریاحی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت بالای  استعدادهای موسیقی ایران می‌گوید: استعدادهای زیادی از بچه‌های سرزمینمان بعد از اتمام آموزششان خودشان نیز برای تدریس به آموزشگاه‌ها مراجعه می کنند درصورتی که ما اصلا نیازی به این همه کارشناس نداریم، این استعدادهای ارزشمندی هستند و  هرکدام از آنها می‌توانند آهنگسازان خوبی شوند و در آینده‌ای نه چندان دور نه تنها در سطح ملی بلکه حتی در سطح‌های بین المللی نیز بدرخشند.

او ادامه می‌دهد جوانان از موسیقی ملی خود دور شده‌اند، درصورتی که ما اقوام بسیاری داریم که هرکدام موسیقی‌های خاص و منحصربه فردی دارند. اگر به جوانان سفارش موسیقی محلی بدهیم قطعا شاهد استقبال بیشتر از موسیقی فولکلور توسط مردم و هنرمندان خواهیم بود.