به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی؛ محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان پیشکسوت که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد تقدیر قرار می‌گیرد، با مرور خاطره ساخت سریال تاریخی و مذهبی «سربداران» عنوان کرد: در ساخت «سربداران» مسئله و دغدغه داشتم. پیش از ساخت این سریال در حسینیه ارشاد نیز تئاتر سربداران را کار کرده بودم، اما بعد از انقلاب با نقطه نظر متفاوتی به سراغ این سریال رفتم. خودم در جریان انقلاب فعال بودم. انقلاب ما یک انقلاب مردمی به رهبری مجتهدی شیعه بود. آن زمان نگران آینده انقلاب و سیر حرکت آن بودم. وقتی از انقلاب صحبت می‌کنیم یکی از مشخصاتش ایجاد و شکل‌گیری در دوران مدرنیته است. اساسا انقلاب همراه با مدرنیته رخ می‌دهد. بنابراین من با ایدئولوژی و تفکر انقلابی مربوط به تاریخ و اتفاقی مدرن در دل آن رو به رو بودم و می‌خواستم تحلیلی از آن ارائه دهم. در تاریخ ما قیام سربداران نهضتی است که رهبر آن نیز روحانی شیعه بوده است. حال می‌توانستیم کاراکترهای آن دوران تاریخی را به واسطه سریال «سربداران» دوباره تبیین و تحلیل و بازنمایی کنیم.

این پیشکسوت بیان کرد: از طرفی جنگ مذهب علیه مذهب در آن دوران وجود داشت. طرح واژه منافق نیز از اتفاقات دوران انقلاب بود و پرداختن به همه این مسائل دغدغه‌ام بود. از سویی دیگر در اوایل دوران انقلاب مسئول امور سینمایی شده و با هنرمندانی همراه بودم که اگر نبودند ایران سینمایی نداشت. در واقع آن‌ها بودند که تاریخ سینمای بعد از انقلاب را رقم زدند. حال با این زمینه‌های فکری با نگاه ویژه‌ای به سربداران فکر کردم و نوع نگاه من شخصیتی را خلق کرد به نام «قاضی شارح» که همواره به من نقد می‌کردند این شخصیت در تاریخ وجود ندارد و من نام او را از شخصیت شریح قاضی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی صدر اسلام گرفتم.

نجفی درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی بیان کرد: معضل اصلی ما فرهنگ است که مانند اقتصادمان نوسان دارد. بنابراین هر اقدامی برای کمک به این عرصه به نظرم یک اقدامی دینی هم هست. یکی از تعاریف ما از رسالت انبیا، تربیت انسان به صراط مستقیم است که در نهایت به رجعت به خدا برمی‌گردد. حال با نام امام رضا(ع) رویداد و جشنواره‌ای شکل می‌گیرد که هم فعالیت فرهنگی است و همه زمینه‌ای است برای فعالیت جوانان و عبادت نیز به جز خدمت به خلق نیست. شرایطی که در جشنواره رضوی ایجاد شده است، جوانان را به خلاق بودن تشویق می‌کند. نام مبارک امام رضا(ع) نیز قطعا پشتوانه‌ای برای این رویداد است.

وی درباره دوست و همکار خود مهدی فخیم‌زاده که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم عنوان کرد: یکی از کسانی که دست گیر و راهنمای من در ابتدای کارم بود، مهدی فخیم زاده بود. صادقانه بگویم از او بسیار آموختم. هم سینما را از او آموختم و هم رفتار و تفکر را. این هنرمند چند کتاب در اوایل دهه ۶۰ به من معرفی کرد که من به قدری تحت تاثیر آن‌ها بودم که سال گذشته ترجمه جدیدی از یکی از آن‌ها را پسرم برایم تهیه کرد تا دوباره بخوانم. در ارتباط با مهدی فخیم زاده با فرهنگ سینمای ایران هم بیشتر آشنا شدم. ما در اوایل انقلاب از سینمای فارسی فاصله داشتیم و بیشتر آثار هنرمندانی چون ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، بهرام بیضیایی، فریدون گله و... را می‌دیدیم و ارتباط من با عزیزی مثل مهدی فخیم زاده باعث شد تا با واقعیت سینمای ایران بیشتر آشنا شوم. مرهون همراهی و همکاری با او هستم و افتخار می‌کنم که جواب سلامم را می‌دهد(با خنده).

نجفی درباره شرایط این روزهایش و فعالیت خود در دوران کرونا نیز گفت: تابستان امسال رییس هیئت مدیره خانه سینما شدم و به دلیل مسئولیت خود نمی‌توانم چندان به قرنطینه پایبند باشم. زیرا مسئله معیشت سینماگران مطرح است. فیلم‌های زیادی در حال تولید و جریان تولید برخی از آن‌ها متوقف است. بیشتر وقت‌مان در خانه سینما صرف رسیدگی به این وضعیت می‌شود و نمی‌توانم به شخصه در خانه بمانم.

وی در پایان به فیلمسازان جوان توصیه کرد: این عرصه را باید بسیار جدی گرفت و خلاقیت به خرج داد و تحت تاثیر فیلم‌های دیگر نبود. کپی نکرد و ذهن خلاق را همیشه مد نظر داشت.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان 4 تا 7 اسفند در حال برگزاری است.