به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی شامگاه یکشنبه سوم اسفندماه به صورت آنلاین برگزار شد.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی درباره ترویج کتابخوانی گفت: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی برنامه سودمند و مفیدی است که  در هفتمین دوره فعالیتش به پختگی رسیده است.  اهمیت این رویداد در آن است که با استفاده از توان نهادهای غیر دولتی و فعالیت داوطلبانه گروه‌های مردمی برگزار می‌شود. بار اصلی  فعالیت‌های ترویج کتابخوانی بر دوش گروه‌های مردمی است. اینکه  از رهگذر برنامه ترویج کتابخوانی هم  به ترویج کتاب کمک می‌شود و هم اینکه نکته‎های خلاقانه ترویج کتابخوانی تدوین می‌شود بسیار اهمیت دارد.

او با اشاره به همه‎گیری بیماری کرونا گفت: به همت گروه‎های متعدد کتابخوانی خوشبختانه کرونا هم نتوانست فعالیتهای کتابخوانی و ترویج کتابخوانی را متوقف کند. نه تنها فعالیتهای کتابخوانی متوقف نشد بلکه با توسل به فضای مجازی و گردهمایی‌هایی مجازی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی رونق  بیشتری گرفت. از همه همراهان مروج کتابخوانی و همکاران در دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و هیات داوران ممنون هستم.

همچنین در  این مراسم محسن حاجی زین‌العابدینی؛ دبیر این رویداد گزارشی از هفتمین دوره  جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی ارایه داد و گفت: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی جایگاهاش را در فضای فعالیت‌های کتابخوانی پیدا کرده است. این رویداد از حیث کمی و کیفی رشد داشته است و این رشد و تعالی مرهون تلاش اهالی کتاب و کتابخوانی است. تیرماه 1399 برنامه‌ریزی جشنواره آغاز شد و فراخوان اول مهرماه منتشر شد. دریافت آثار تا 30 آذر ادامه داشت. به دلیل قرنیطیه و کرونا در ابتدا کار کتابخوانی دشوار شده بود. اما مروجان کتابخوانی با استفاده از  فضای مجازی کار و بار کتابخوانی را با جدیت دنبال کردند. در این دوره  از جشنواره 936  اثر به  دبیرخانه رسید. آثار و بررسی‎های این دوره از غلبه فعالیت‎های فردی ترویج کتابخوانی به فعالیت‌های گروهی خبر می‌دهد؛ به دلیل شیوع کرونا و عدم امکان ارتباط حضوری و گروهی، افراد مستقلا از طریق فضای مجازی به  کار کتابخوانی پرداختند. به رغم مشکلات ناشی از بیماری کرونا، این میزان مشارکت در جشنواره خوب است .

او در ادامه توضیحی درباره فرایند داوری و انجام داوری در سه مرحله ارائه کرد.

در مراسم پایانی هفتمین جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتابخوانی احسان عبدی‌پور و منصور ضابطیان هم  به طور اجمال به طرح دیدگاه‌هایشان درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداختند.

در پایان با قرائت بیانیه هیات داوران افراد و گروه‎های برگزیده هفتمین جشنواره تقدیر از  مروجان کتابخوانی معرفی شدند.

در بخشی از بیانیه هیات داوران آمده بود؛ در این دوره  از فعالیت جشنواره  نقش زنان و مادران مروج کتاب به خاطر شرایط قرنطیه برجسته‌تر بود. فعالیت داوطلبانه چشمگیرتر از ادوار قبل بود و همچین به ظرفیت‎های بومی  و محلی برای اجرای برنامه‎های کتابخوانی و ترویج کتاب توجه ویژه شده بود.

داوری این رقابت در مرحاه نهایی بر عهده سید کاظم حافظیان رضوی،هادی آشتیانی، سجاد جمشیدیان، فاطمه پازوکی، سیدعلی کاشفی خوانساری و کیمیا امینی بود. 

برگزیدگان هفتمین جشنواره مروجان کتابخوانی عبارتند از:

در بخش گروه‌های ترویج کتابخوانی پردیس کتاب اصفهان، انجمن فرهنگی هیوای زانست از کردستان برگزیده شدند. همچنین گروه پروانه‌های سفید با مسئولیت زینب جهان بیگی از رفسنجان، گروه خیرات کتاب با مسئولیت حسین افشاری از کاشمر و رحمان غریبی از کانون فرهنگی و هنری مساجد در سنندج شایسته تقدیر شناخته شدند. 

در بخش امامان جماعت حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام؛ امام جماعتی از شهرکرد به عنوان مروج منتخب معرفی شد.

در بخش افراد نیز میثم جوانبخت از شیراز، آیسان پژوهانفر و  ملیکا خرمشکوه از  تهران، پرنیا شعبانی از قائمشهر، سیدعلی حسینی از نیشابور، حسین درویشی از کهنوج و محمدحسین امانت از شیراز برگزیده شدند و سروناز امینی (احتشام) از  تهران،کلثوم عالیپور از تنگستان،حبیب‎الله محلوجی از ساوه تقدیر شدند.

در بخش نگاه ویژه نیز  الله خیرآبا از زبرخان در خراسان رضوی، اصغر رجبی از خرمدره، سعید حیدری از تهران، مریم گریوانی از بجنورد به عنوان منتخب معرفی شدند.

همچین صالح زمانی برگزیده بخش بین‌الملل معرفی شد.

مرضیه مصطفوی‌پور از یزد هم نشان استمرار در فعالیت ترویج کتابخوانی را از آن خود کرد.