سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ششمین روز از بهمن‌ماه بود که سیده‌ مرضیه شفاپور در یادداشتی از تمامی فعالان عرصه مد و لباس کشور به ویژه جامعه طراحان درخواست کرد تا با تکیه بر نبوغ و خلاقیت خود و با الهام از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی به طراحی و تولید محصولاتی دست زنند و امید و شادی را برای جامعه به ارمغان آورند.. شفاپور در بخشی از یادداشت خود اینگونه نوشت: «طراحان و دست‌اندکاران عرصه مد و لباس ایران عزیز، در آستانه برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و در حالی که به زودی به استقبال بهار و عید نوروز خواهیم رفت، جامعه ایران به امید و شادی که شما با خلاقیت و ایده‌پردازی خود می‌توانید به مردم هدیه کنید، نیازمند است.

مردم ایران در حال پشت سرگذاشتن یک سال سخت به دلیل شیوع کرونا و مشکلات متعاقب آن هستند؛ صنعت پوشاک و دست‌اندرکاران این هنر صنعت نیز به شدت از شرایط موجود آسیب دیده‌اند؛ در چنین شرایطی نقش شما به عنوان افرادی که می‌توانید با خلاقیت و ارائه طرح‌های بدیع و نو شوری در جامعه بیافرینید بسیار زیاد و سنگین است.»

گردشگری مجازی به بهانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر

متولیان برگزاری دهمین جشنواره مد و لباس فجر تمهیدی اندیشیدند تا سفر و قرارگیری در بافت شهر کاشان به‌عنوان محوریت موضوعی این دوره و ایجاد فرصت الهام گیری طراحان از ابنیه و اکوسیستم این منطقه به شکل مجازی به انجام رسد.

بر این اساس، تور مجازی کاشان و بازدید سه‌بعدی با استفاده از عکس‌های پانوراما ٣۶٠درجه از جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان از طریق درگاه‌های مجازی قابل انجام شد.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معرفی شد

هشتمین روز از بهمن‌ماه بود که سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، صدیقه پاک‌بین را به  سمت دبیری دهمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر منصوب کرد.

در حکم صادرشده از سوی سید محمد مجتبی حسینی آمده است: «بنابه پیشنهاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و همچنین با توجه به سوابق و تجربیات ارزشمند سرکار عالی وبه موجب این حکم ، به عنوان دبیر دهمین جشنواره بین المللی مدو لباس فجر منصوب می‌شوید.»

صدیقه پاک بین، طراح لباس و پژوهشگر لباس اقوام، عضوهیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) است وسابقه دبیری چندین جشنواره مد ولباس فجر را نیز در کارنامه خود دارد. همچنین در کارنامه کاری او، تألیف کتاب‌هایی چون «اصول طراحی لباس»، «طراحی الگو»، «ترجمه و تدوین سایز بندی پوشاک بانوان» و انجام پژوهش‌هایی چون لباس آتشنشانان وزارت کشور، لباس بسیج دانش آموزی در ایران،لباس دانش آموختگان برای وزارت علوم، لباس دانش آموختگان برای دانشگاه شهید بهشتی، لباس سازمان بحران‌های شهری و ... قرار دارد.

توجه دهمین جشنواره مد و لباس فجر به ملاک‌های داوری و ارزیابی کیفی آثار

روح اله باقرزاده دبیر بخش دانشگاهی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان این که در این دوره چهار کمیته علمی دانشگاهی مرتبط با چهار زیرگروه تشکیل شده است، بیان داشت: در زیرگروه اول داوری آثار هنری در بخش طراحی پارچه موردنظر است که از داوران این زیرگروه از اعضا هیئت ‌علمی دانشگاه‌های مرتبط که فعالیت بیشتری در حوزه طراحی پارچه دارند، استفاده شده است. علاوه بر آن یک عضو نیز از بخش صنعت در این زیرگروه قرار دارد تا ازنقطه‌نظر کاربردی و مورد اقبال صنعت نیز آثار بررسی شوند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در زیرگروه دوم آثار مرتبط با بخش تصویرسازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این زیرگروه، سه زیربخش برنامه‌ریزی شده است: بخش اول کانسپت (مفهوم) کاشان قرار دارد که این مفهوم مربوط به کل جشنواره است و کلیه آثار تصویرسازی ارسالی به جشنواره با مفهوم کاشان حول محور آن قرار می‌گیرد. بخش دوم این زیرگروه نیز بخش ویژه‌ای است، مربوط به آثار تصویرسازی با محوریت سردار شهید سلیمانی که در حقیقت عمدتاً مربوط به طراحی تی‌شرت و کلیه اقلام حوزه پوشاک را شامل می‌شود. در این بخش طراحان عملاً دل نوشته‌ها و طرح‌های مرتبط با این سردار شهید سلیمانی را ارائه می‌کنند. سومین بخش این گروه با محوریت مفهوم آزاد با تمرکز بر مد باحیا (Modest Fashion) قرار دارد که آثار در قالب کلکسیون ارائه شده و توسط کمیته علنی مرتبط مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر و تشریح جزئیات بخش‌های صنعت و مسابقه زنده

مریم افغان دبیر بخش مسابقه زنده دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان اینکه در این دوره نیز طبق روال هر سال مسابقه‌ای تحت عنوان «از ایده تا اجرا» در بخش­‌های مختلف خواهیم داشت، بیان کرد: این رویداد شامل سه بخش لباس اجتماع بانوان، لباس اجتماع مردان یا همان بالاپوش مردانه و بخش چادر در حوزه عفاف و حجاب خواهد بود.

او گفت: هر سال گروه­هایی از تهران و شهرستان‌ها شرکت می‌کردند که اسکان آن‌ها بر عهده کارگروه بود اما امسال به دلیل کرونا این کار امکان‌پذیر نیست. با این‌ حال ۷۳ گروه سه نفری که هر گروه شامل یک نفر کارشناس دوخت، یک نفر الگوساز و یک نفر طراح از طریق سایت جشنواره با ارسال رزومه، نمونه کار، سوابق و مدارک علمی، نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند که پس از اتمام مدت‌زمان ثبت‌نام و بعد از بررسی رزومه­‌ها توسط گروه داوری،  با هر یک از گروه­های منتخب برای حضور در مسابقه ایده تا اجرا تماس گرفته می­‌شود.

میدرضا نیک طبع دبیر بخش صنعت این دوره از جشنواره نیز با بیان اینکه تمام فناوری‌های نوین حوزه صنعت را هرسال برای طراحان در جشنواره به نمایش می‌گذاریم تا حوزه مد و لباس بتواند علاوه بر کیفیت ارتقاء نیز پیدا کند، اظهار داشت: بخش صنعت ماشین‌آلات دوخت و دوز، تجهیزات جدید و همچنین فناوری‌های سال 2021 را در دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برای طراحان و علاقه‌مندان این حوزه به نمایش می‌گذارد.

تشریح جزئیات بخش طراحی و ساخت زیورآلات دهمین جشنواره مد و لباس فجر

میرفرزام کریم‌خانی دبیر بخش طراحی و ساخت زیورآلات دهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به شرایط خاص شیوع پاندمی کرونا در جهان و تأثیر آن بر کلیه جشنواره‌های این حوزه و اعلام دیرهنگام فراخوان بخش زیورآلات جشنواره فجر، از کمیت و کیفیت آثار ارسالی به جشنواره ابراز رضایت کرد و گفت: استقبال خوبی هم در بخش قطعه ساخته شده و هم در بخش طرح ارائه‌شده به انجام رسیده است.

او از حرفه‌ای‌تر شدن نگاه طراحان زیورآلات به الهام گرفتن از موضوعات جشنواره اشاره و اظهار کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاهی که قبل از جشنواره فجر برپا شد و گروه‌هایی که با آن‌ها به‌صورت حرفه‌ای کار کرده‌ایم نگاه‌ها به موضوع نمایشگاه که امسال شهر کاشان است به‌خوبی در آثار ارائه‌شده نمود دارد.

کریم‌خانی که مدرس رشته طلا و جواهرسازی در جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی است و دوره‌هایی را نیز خارج از کشور در حوزه طراحی و ساخت جواهر گذرانده است، بر اهمیت الهام گرفتن نه اقتباس صرف از کانسبت‌های موضوعی جشنواره تأکید کرد و گفت: بیشتر هنرمندان ما اکنون توانسته‌اند طرح‌های مفهومی در این زمینه ارائه کنند.

برپایی نشست خبری جشنواره در بیستمین روز از بهمن‌ماه

نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و تنی چند از دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع این دوره از جشنواره اذعان داشت: پیرو برگزاری موفق دو دوره گذشته جشنواره در راستای انتخاب موضوع مشخص برای این رویداد و همچنین بر اساس ابلاغیه و آئین‌نامه جشنواره از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال جاری نیز شهر کاشان را به‌عنوان موضوع جشنواره در نظر گرفتیم چرا که این منطقه علاوه بر نزدیکی به شهرهایی همچون اصفهان به‌عنوان قطب نساجی کشور و دارا بودن ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و هنری به‌نوعی خاستگاه هویت اسلامی و ایرانی بوده و است.

او اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین رخدادهای این دوره از جشنواره به فعالیت دبیرخانه‌های غیرمتمرکز در ۹ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، مازندران و هرمزگان اختصاص داشت که خوشبختانه فضا و فرصت مناسبی را برای مشارکت هر چه بیشتر هنرمندان سراسر کشور با این رویداد فراهم آورد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: امسال این بخش به‌صورت نمایشگاهی دایر نخواهد بود و برگزاری وبینار با موضوعات گوناگون ازجمله برنامه‌ها در این بخش است که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

رونمایی از مجموعه «ایران دخت» در قالب ۱۰ اثر ملهم از نمادهای فرهنگی و تاریخی سراسر کشور، برگزاری بخش ویژه سردار سلیمانی در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات، برگزاری مسابقه زنده از ایده تا اجرا طی چهار روز در بخش‌های مانتوی اجتماع، پیراهن مردانه، بالاپوش و چادر زنانه و تقدیر از تنی چند از پیشکسوتان عرصه طراحی پارچه، لباس و سوزن‌دوزی از دیگر بخش‌های جشنواره است که شفاپور در این نشست به آن‌ها اشاره کرد.

شفاپور همچنین به مکاتبات پی‌درپی با ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای برگزاری این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: در این راستا ضمن رعایت فاصله‌گذاری میان غرفه‌ها، بازدید عمومی از جشنواره آزاد نیست و محدودیت‌هایی برای حضور افراد در نظر گرفته شده است.

او همچنین از ارسال دو هزار و صد اثر به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف تاکنون خبر داد و گفت: علی‌رغم پایان مهلت ارسال اثر اما همچنان آثار هنرمندان توسط پست از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال می‌شود و همکاران نیز این آثار را دریافت می‌کنند.

شفاپور گفت: داوری آثار از سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و امسال علاوه بر فرم ارزیابی با تکیه بر مؤلفه‌های تخصصی داوری در بخش، فرم‌هایی برای توضیح درباره آثار رد شده در نظر گرفته شده و بنا داریم به‌تمامی اعتراضات در این زمینه توسط داوران هر بخش پاسخ دهیم.

صدیقه پاک‌بین دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در سخنانی بر نقش و جایگاه پوشش بر فرهنگ و هنر جوامع گوناگون تأکید و تصریح کرد: انتقال فرهنگ در قالب نمادهای بصری یک ضرورت است و امسال با انتخاب شهر کاشان به‌عنوان موضوع جشنواره تلاش کرده‌ایم تا فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های گسترده این منطقه از مسیر پوشش فراهم آوریم.

او افزود: امیدواریم در این دوره بستر تعامل هر چه بیشتر میان جامعه طراح و صنعتگران فراهم شود چرا که کیفیت آثار بر کمیت آن‌ها ارجح بوده و می‌توان امید داشت این جشنواره فضای مناسبی برای تولید انبوه آثار طراحان را فراهم آورد.

پاک‌بین همچنین به نقش و جایگاه جامعه طراح لباس در معرفی ارزش‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی هر منطقه اشاره کرد و گفت: طراحان پنجره‌ای را از فرهنگ اسلامی و ایرانی به روی جامعه باز می‌کنند و از این منظر جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند فرصتی مناسب برای فعالیت هر چه پررنگ‌تر این هنرمندان را ایجاد کند.

دریافت ۸۰ اثر در بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سید محمود لاجوردی، دبیر بخش پوشش سر دهمین جشنواره مد و لباس فجر از دریافت بیش از ۸۰ اثر در این بخش خبر داد و گفت: داوری‌ها این هفته انجام و از ۲۵ بهمن ماه جشنواره فجر آغاز خواهدشد.

همراهی بالغ بر ۴۰ مؤسسه و خانه‌ مد با دهمین جشنواره مد و لباس فجر

حمید احمدی، دبیر بخش مؤسسات، اتحادیه‌ها و خانه‌های مد دهمین جشنواره مد و لباس فجربه تشریح شرایط حضور مؤسسات مد در نمایشگاه این جشنواره پرداخت و گفت: با توجه به شرایط خاص کرونا این انتظار می‌رفت که نسبت به سال‌های گذشته جشنواره مد و لباس فجر هم بازخورد کمتری داشته باشد و هم تمایل کمتری برای حضور مؤسسات و خانه‌های مد در جشنواره وجود داشته باشد، اما علی‌رغم همه این مسائل استقبال تقریباً همانند سال گذشته و قابل توجه بود و ما با تعداد زیادی درخواست برای برپایی غرفه در نمایشگاه روبه‌رو شدیم.

او از درخواست ۸۰ مؤسسه، خانه مد، اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در حوزه مد و لباس برای داشتن غرفه در نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۳۰ تا ۴۰ غرفه برپا خواهد شد.

«البته لازم به ذکر است به دلایل گوناگون از جمله موضوع کرونا و نبود امکان برپایی غرفه‌ها به شیوه حضوری، این بخش از جشنواره امسال حذف شد.»

Untitled-1

اعلام جزئیات بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر

 محمدنقی سلیمی دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر به تشریح جایگاه و روند حضور این بخش در جشنواره مد و لباس فجر پرداخت و گفت: حضور بخش کیف و پایپوش در این جشنواره بیشتر با هدف برقراری تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه بوده است و به همین دلیل در دوره‌های اول جشنواره حضور تولیدکنندگان در جشنواره کمتر بود اما کم کم حضور آنها نیز افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۸۰ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده بود و از ورک‌شاپ‌های بخش کیف و کفش نیز استقبال خوبی به عمل آمد، گفت: طی چهار سال اخیر روند فعالیت بخش کیف و کفش روبه بهبود بود و حتی توانستیم با آثاری درخشان چند ویترین ملی به بخش کیف و کفش اختصاص دهیم.

سلیمی در ادامه به کاهش حضور طراحان و تولیدکنندگان بخش کیف و کفش در نمایشگاه‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: در این دوره ما با آثاری قابل توجه در بخش طراحی مواجه شدیم که داوری آثار را سخت کرد؛ امسال ‌افراد خلاق و پویا با طرح‌های جالب، قوی و ایده‌هایی نو حضور دارند و این مسئله تحقق یکی از اهدافی است که سال‎ها به دنبال آن بودیم.

آغاز بخش بین‌الملل دهمین جشنواره مد و لباس فجر

بخش بین‌الملل دهمین جشنواره مد و لباس فجر از روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه و یک روز مانده به آغاز رسمی این دوره از جشنواره در قالب برگزاری وبینارهایی با همراهی تنی چند از مهمانان خارجی آغاز به کار کرد.

جزئیات کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی دهمین جشنواره مد و لباس فجر

بالغ بر ۱۱ کارگاه آموزشی و نشست علمی از چهارشنبه ۲۹ بهمن تا شنبه دوم اسفند به شیوه مجازی در دهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد.

پیام سید مجتبی حسینی به دهمین جشنواره مد و لباس فجر

شروح پیام سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر بود:

«اقلیم‌ها و اقوام سرزمین دیرین ایران، جلوه‌های چشمگیری از پوشش‌های ایرانیان را به نمایش می‌گذارند که هرکدام برخاسته از خصلت‌های حیات فردی وُ خُلقیات زیستِ جمعی است. شکل‌ها و طرح‌ها و رنگ‌هایی به‌غایت آراسته به‌صورت و معنا که پای در تمدن و تکیه به تاریخ و ریشه در دین‌دارند. جشنواره‌ی مد و لباس فجر، می‌کوشد جلوه‌گاه جمال و کارنامه‌ی کمال لباس ایرانی باشد. شناسنامه‌ای که می‌توان در اوراق آن به استغنای فرهنگی مردمان ایران‌زمین ایمان آورد که این هنر صنعت بدیع، زاده‌ی زیبا اندیشی و برخاسته از نبوغی است که از پسِ سده‌ها وُ هزاره‌ها، اسباب تذهیب و تزیینِ صنعت و هنر روزگار ماست.

جشنواره‌ی مد و لباس فجر با تأکید بر پیشینه‌ی پوشش ایرانی و احترام و التزام به باورهای بلند و آموزه‌های راستین و مکلّف دانستن خود به کشف راز زیبایی‌ها و رمز زایایی‌های این هنر صنعت، مضمون غالب این دوره‌ی خود را از پس «مکران» و «گلستان» به دیار کُهن «کاشان» متمرکز داشته است و سر آن دارد که با برجسته‌سازی ظرفیت زادبوم‌ها و بهره‌گیری از دارایی فرهنگی مناطق، آیینه‌ی اصالت‌ها و روزآمدی‌های بدیع گردد. وجه متمایز این جشنواره علاوه بر تأکید بر رقابت‌ها و نوزایی‌های هنری، ایده پردازی‌های خلاقانه در راستای تقویت صنعت طراحی و تولید لباس و دعوت به مشارکت مؤسسات متخصص در این حوزه و امکان‌سازی مطالعاتی و فرصت‌های پژوهشی است. امیدوارم به کوشش کریمانه‌ی هنرمندان و متولیان این حوزه، گفتگوهای مستمر و مؤثری که متضمن اختلاط مضامین هویتی و مؤلفه‌های فرهنگی باشد، مطرح‌شده و به ارتقاء و اعتلای فرهنگ پوشش و پویش بیشتر این جامعه منتهی شود.»

آغاز کار دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از روز سه‌شنبه ساعت ۱۴ و با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره و جمعی از فعالان بخش‌های مختلف عرصه مد و لباس در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران آغاز به کار کرد.

در این دوره از جشنواره، تنها بخش‌ نمایشگاهی به‌صورت حضوری برپا شده و سایر بخش‌ها همچون کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، بین‌الملل و مؤسسات به شیوه مجازی برگزار می‌شود؛ در حقیقت بخش‌هایی همچون اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، ویترین ملی، خانه‌های مد و مؤسسات فرهنگی، هنری و آموزشی حوزه مد و لباس که همه‌ساله در قالب برپایی غرفه‌های، محلی برای هم‌افزایی و هم‌اندیشی جامعه مد و لباس کشور بود، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت را از دست داده‌اند.

بخش‌های اصلی جشنواره دهم مد و لباس فجر شامل طراحی و تصویرسازی (مسابقه و نمایش)، علمی پژوهشی، صنعت و فناوری‌های نوین، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس، استان‌ها و اقوام (به‌صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور) و بین‌الملل است.

در بخش رقابتی جشنواره، آثاری در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، چادر، پوشش سر و مسابقه زنده طراحی (از ایده تا اجرا) به رقابت گذاشته شده‌اند و همچنان اخباری درباره چندوچون بخش مسابقه زنده به دلیل محدودیت‌های کرونایی منتشر نشده است.

به گفته شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در جمع حضار مراسم افتتاحیه، در سال جاری کرونا مشکلات متعدد بسیاری را در مسیر برگزاری جشنواره و پیش پای برگزارکنندگان قرار داد، بااین‌همه به احترام تمامی هنرمندانی که در این دوره از جشنواره حضور به هم رساندند، تمام تلاش راه به کار بسته‌اند که نمایشی درخور از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره داشته باشند.

موضوع ویژه این دوره از جشنواره در کلیه بخش‌های مسابقه شهر کاشان بود و در قالب شعار «بهشت کاشان» تلاش شده که هنرمندان تمامی بخش‌ها، آثاری را ملهم از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و هنر این منطقه ارائه دهند.

جشنواره مد و لباس فجر داغدار یک همکار

مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی، دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تنها یک روز پس از آغاز جشنواره و در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن درگذشت.

او یکی از همکاران پرتلاش و دلسوز عرصه مد و لباس کشور بود که فوت وی باعث اندوه و غم عمیقی در میان فعالان این عرصه شد.

پیام تسلیت سید مجتبی حسینی برای درگذشت مهدی اسماعیلی

سید محمد مجتبی حسینی معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی برای درگذشت مهدی اسماعیلی مسئول دبیرخانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر و مسئول بخش علمی، دانشگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نوشته است: «خدمات و فعالیت های مهدی اسماعیلی همکار جوان پرتلاش کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جشنواره بین المللی مد و لباس فجر همیشه در یاد ما خواهد ماند. اندوه جانگداز درگذشت همکار عزیز مهدی اسماعیلی را به خانواده گرانقدرش و همکاران گرامی معاونت امور هنری و کارگروه ساماندهی مد و لباس تسلیت می‌گویم و علو درجات را برای زنده یاد اسماعیلی از درگاه خداوند خواستارم.»

بازدید عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از جشنواره مد و لباس فجر

چهارشنبه ۲۹ بهمن در دومین روز دهمین جشنواره مد و لباس فجر میزبان سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود.

وی با حضور در برج آزادی از بخش‌های مختلف نمایشگاه و توانمندی طراحان لباس، کیف و کفش و زیورآلات دیدن کرد.

در این بازدید، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره مد و لباس فجر به تشریح دستاوردها و توانمندی طراحان کشور در بخش‌های مختلف پرداخت.

سید عباس صالحی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پیام داد

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نوشته است:

«فرهنگ و هنر عرصه گفت‌وگو تعامل با حوزه‌های گوناگون زیست فردی و اجتماعی است. فرهنگ گذشته دور و نزدیک و جریان‌های روز را واکاوی می‌کند. به آینده می‌اندیشد و بر داشته‌های بومی مناطق مختلف و باورها و نگرش‌های آنان پنجره‌ی نو می‌گشاید.

پوشش و لباس از دیرپاترین و گسترده‌ترین جلوه‌های فرهنگ و هنر است که آداب، باورها، نگرش‌ها، ویژگی‌های اجتماعی و زیستی را بیان می‌کند، سرزمین ایران اسلامی گنجینه‌ای از فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست و پوشش ایرانیان نیز در مسیر تاریخ و در مناطق کشور سرشار از تنوع هویت فرهنگی و اجتماعی است.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فرصتی برای تعامل و گفت‌وگو درباره پوشش و لباس به‌عنوان جلوه‌ای از فرهنگ و بازخوانی داشته‌های بومی و ملی است که با تاریخ و جامعه ما همزاد و هم‌نشینی دارد و با نگاه امروز به تقویت جریان پویایی فرهنگ و هنر این سرزمین کمک می‌کند.

انتخاب «بهشت کاشان» در دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ادامه دو دوره پیش جشنواره که جنبه‌های هویت فرهنگی و اجتماعی را محور قرار داد، نگاه به خویشتن و پیشینه هویتی و فرهنگی از دریچه اکنون است که می‌تواند مبنای بازاندیشی و بازخوانی هنر و خلاقیت طراحان قرار گیرد.

از هنرمندان طراح لباس و همکاران گرامی معاونت امور هنری که در برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همدلی و همراهی کردند، سپاسگزارم و سلامت و پیروزی هنرمندان ارجمند را آرزو دارم.»

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از دهمین جشنواره مد و لباس فجر

سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر آخرین روز بهمن از دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در برج آزادی تهران و همچنین از کتابخانه و مجموعه آرشیو مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی بازدید کرد.

جزئیات بخش مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» در دهمین جشنواره مد و لباس فجر

مسابقه زنده طراحی لباس با عنوان «از ایده تا اجرا» طی سه روز در دهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد.

بر این اساس از روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه همزمان با آغاز دهمین جشنواره مد و لباس فجر، گروه‌های شرکت کننده در این بخش کار خود را آغاز کردند که طی آن در روز نخست ۱۵ گروه طراحی سه نفره به طراحی لباس اجتماع بانوان پرداختند.

در ادامه نیز در دومین روز از این برنامه ۱۲ گروه سه نفره به طراحی لباس آقایان پرداختند. این مسابقه در روز سوم نیز ادامه پیدا کرد.

و در پایان سخن دبیر جشنواره...

دوم اسفندماه، دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به کار خود پایان داد.

صدیقه پاک‌بین دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی فجر در روز پایانی این رویداد درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شاید در تمام روزهایی که به دلیل کرونا، در امر برگزاری این دوره رویداد تردید وجود داشت و احساس می‌شد سلامتی جامعه فعال در این عرصه بر هر امر دیگری اولویت دارد اما با این وجود استقبال جمعی از طراحان عرصه مد و لباس کشور در بخش‌های مختلف، این انگیزه را در ستاد برگزاری ایجاد کرد که هر قدر هم که شرایط سخت و دشوار باشد اما باید برای نمایش همت و همراهی این عزیزان چاره‌ای اندیشید.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی فجر با اشاره به مشکلات متعدد موجود در مسیر برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری به دلیل شرایط متأثر از کرونا اذعان داشت: با این همه یکی از دشوارترین دوره‌های این رویداد را در سایه همراهی هنرمندان و البته انتشار خبر تلخ و تکان‌دهنده درگذشت جوان فعال و پویای این عرصه برگزار کردیم.

پاک‌بین با اشاره به این که علی‌رغم تمامی مشکلات در نهایت این دوره از جشنواره به سرانجام رسید اذعان داشت: شاید روزی که تصمیم گرفتیم جشنواره را با تمام مسائل و چالش‌ها برگزار کنیم، تصورش را نمی‌کردیم که تنها یک روز پس از آغاز جشنواره، یکی از عزیزترین فرزندانم در این حوزه را از دست بدهیم و این اتفاق و شوک ناباورانه، تمامی موضوعات دیگر را به حاشیه راند و در تمامی روزهای اخیر، غم از دست دادن مهدی اسماعیلی از نیروهای خدوم مد و لباس کشور، قلبمان را به سختی به درد آورد.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی فجر با تقدیر از تمامی هنرمندان همراه با این دوره از جشنواره بیان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه در بخش‌های مختلف به ویژه مانتوی اجتماع، مانتوی مجلسی، لباس مجلسی و زیورآلات نشان داد که هر قدر زمینه و بسترهای موضوعی برای علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه ایجاد شود، استقبال از این جریان به بهترین شکل ممکن خواهد بود و امیدواریم به مدد همین هنرمندی‌ها و دغدغه‌مندی‌ها روزی بتوانیم با افتخار از تاریخ معاصر مد و لباس کشور در تمام نقاط جهان یاد کنیم.

او در خاتمه گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های به انجام رسیده، به احتمال قوی، آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که جزئیات این مراسم در روزهای آتی به سمع و نظر فعالان حوزه مد و لباس کشور خواهد رسید.