سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکی دیگر از اجراهایی که یکشنبه سوم اسفند در جشنواره موسیقی فجر در بخش دوم پخش شد، اجرای گروه موسیقی آیریتین بود و اعضای گروه با لباس‌های ترکمن به صحنه رفتند.

در ابتدای این کنسرت، آیریتین قطعه «ایدیم بگلر» را اجرا کرد. «گؤزل سن» و «زولپونگ‌ سنینگ» نیز سایر قطعاتی بود که توسط باغچی تاج محمد یلقی اجرا شد.

ترکمن‌ها به نوازنده دوتار و خواننده‌ای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، «باغچی» یا «بخشی» می‌گویند و اگر کسی در سنین پایین به چنین درجه‌ای برسد، او را «اوغلان بخشی» خطاب می‌کنند. دوتار و کمانچه که ترکمن‌ها به آن قیجاق می‌گویند، آلات اصیل موسیقی ترکمن هستند.

اعضای گروه آیریتین در این کنسرت را کمال اصفهانیان (نوازنده کمانچه)، عبدالرشید یلقی (نوازنده دوتار) و تاج محمد یلقی (خواننده) تشکیل می‌دادند.

تاج محمد یلقی خواننده درباره این اجرا گفت: تعداد اعضای گروه ما بیشتر است ولی به خاطر کرونا سه نفری به تهران آمدیم تا راحت‌تر باشیم. اجرای آنلاین ما هم اجرای خوبی بود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن آغاز شد و امروز دوشنبه چهارم اسفند با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد. مراسم اختتامیه از ساعت ۱۶ در تالار وحدت آغاز می‌شود.

این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مردم و فقط با حضور داوران و نامزدهای دریافت جایزه بخش‌های مختلف جشنواره در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در اختتامیه برگزیدگان بخش رقابتی جایزه باربد، برگزیدگان جایزه ترانه و جایزه موسیقی و رسانه معرفی می‌شوند و از چهار هنرمند شامل محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده‌یاد احمدعلی راغب آهنگساز و موزیسین، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی تجلیل خواهد شد.

هفتمین و آخرین روز جشنواره همچنین با پخش شش اجرا شامل ارکستر پارسوا، همنوازان فاخته، انوار جام، ترانه باران، دانشگاه تهران و نگاهی از کنج به‌صورت مجازی همراه است.

در این دوره اجراهای جشنواره موسیقی فجر طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش ‌شد و هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش کردند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی بود.