سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «سیاه‌باز» به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، نخستین تجربه کارگردانی حمید همتی پس از سال‌ها دستیار کارگردانی در سینماست. او در این فیلم با حضور بازیگرانی چون سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی به سراغ یکی از موضوعات روز اجتماعی رفته است.

 همتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین، درباره فیلم «سیاه‌باز» که اولین اثر سینمایی او به حساب می‌آید گفت: داستان این فیلم درباره «انتقام» است که درنهایت به اضمحلال و از بین رفتن یک خانواده می‌انجامد. من به ساخت این اثر علاقه‌مند شدم چراکه اعتقاد دارم با زبان کارگردانی در دنیای امروز می‌توان حرف زد و در نود دقیقه‌ تجاربی را که در طی یک عمر به دست می‌آید در مدت کوتاهی می‌توان انتقال داد. اگر فیلم بیان درست و مناسبی داشته باشد، می‌تواند بیننده را از تجربیات سالیانه یک شخص و تفکر او باخبر کند که این اتفاقی تأثیرگذار است. برای من مهم است که فیلمم را تنها برای دیدن نسازم بلکه بتوانم با اثرم حرف بزنم و فکر می‌کنم این اتفاق در «سیاه‌باز» هم افتاد و این کلام را داشتم.

او ادامه داد: باید از تهیه‌کننده این اثر، علی قائم‌مقامی تشکر کنم که در مورد انتخاب بازیگر و عوامل حساسیت‌های خاص خودش را داشت که اتفاقاً این حساسیت‌ها شامل حال خود من هم شد. اما این جزئی‌نگری درنهایت به نفع فیلم بود و اتفاقات خوب را رقم زد و همه عوامل باتجربه که می‌توانم بگویم همه آن‌ها سابقه دریافت «سیمرغ بلورین» را در کارنامه کاری خود دارند، در «سیاه‌باز» با ما همکاری داشتند.

فیلم سیاه باز

همتی درباره چگونگی انتخاب بازیگران این اثر سینمایی گفت: با توجه به تفکر و کانال فکری من با علی قائم‌مقامی مشورت می‌کردیم. برای تهیه‌کننده من، کیفیت بازی بازیگران و چهره بودنشان بسیار اهمیت داشت و این حساسیت که به دلیل کیفیت بهتر فیلم بود، به من کمک شایانی کرد تا دست به انتخاب‌های مناسبی بزنم.

او درباره حضور در «جشنواره فیلم فجر» اظهار کرد: بدون شک این جشنواره تریبونی بسیار خوب برای سینماگران و علاقه‌مندان به سینما است و منبر خوبی برای نمایش گزیده آثار سالیانه سینما است و آیینه تمام‌قد سالانه سینمای ایران به حساب می‌آید تا تفکر بیشتری نشان دهد که با این ساختار آثار دیده شده‌اند. می‌توانم بگویم که دیده شدن یک اثر در جشنواره فیلم فجر افتخاری بزرگ به شمار می‌آید.