سرویس موسیقی هنرآنلاین: چهارشنبه ۲۹ بهمن، اولین اجرای دومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای گروه خاوران اختصاص داشت.

این کنسرت ابتدا با پیش‌درآمد «عطش» به آهنگسازی محسن‌ تقی‌پور آغاز شد. اعضای گروه موسیقی خاوران از آواز افشاری شروع کردند و بعد در قسمتی از کنسرت آواز بیات ترک را اجرا کردند و در پایان به سراغ دستگاه نوا رفتند.

تصنیف «فواره‌های فرود» با شعری از حضرت مولانا و تصنیف «غبار» با شعری از شفیعی کدکنی تصانیفی بودند که با آهنگساز علی حق‌شناس به زیبایی اجرا شدند.

محسن تقی‌پور (نوازنده تار و سه‌تار)، علی حق‌شناس (خواننده)، مازیار عارف (نوازنده کمانچه) و بابک صارمی (نوازنده تنبک) اعضای گروه موسیقی خاوران را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

گروه خاوران در سال ۱۳۹۶ توسط محسن ‌تقی‌پور و علی حق‌شناس تأسیس شد. حق‌شناس خواننده این گروه، آواز را از شش سالگی نزد پدرش آغاز کرد و پس از آن نزد سید رضا طباطبایی و ناصر رمضانی آموزش دید. محمدمهدی یوسفیان و محمد معتمدی سایر اساتید آوازی هستند که حق‌شناس شاگردی آن‌ها را کرده است.

حق‌شناس در حال حاضر خودش کلاس آواز دارد.

محسن تقی‌پور نیز موسیقی را از ۱۰ سالگی نزد حمید سماعی شروع کرده و در دو دوره جشنواره موسیقی جوان جزو نفرات برگزیده قرار گرفته است.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن الی ۴ اسفند در حال برگزاری است.

اجراهای جشنواره طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش می‌شود.

هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش می‌کنند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی است.