به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در دومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اجرای پنج گروه موسیقی در فضای مجازی پخش می‌شود.

اجراهای گروه‌های خاوران، تریو جز (آلمان)، گروه وحید اسداللهی، گروه ماهیما (حجت اشرف‌زاده) و مظفر شفیعی و حسام اینانلو چهارشنبه ۲۹ بهمن بر اساس اعلام زمان‌بندی و در سایت‌های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می‌شود.

گروه خاوران/چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۱۷

گروه خاوران به سرپرستی علی حق‌شناس در اصفهان تأسیس شد. این گروه در هنرسرای خورشید اصفهان در سال ۱۳۹۵ و در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۹۷ کنسرت برگزار کرده و در برخی از جشنواره‌های موسیقی کشوری در انزلی و نیشابور روی صحنه‌ رفته است. گروه خاوران تاکنون، بیش از بیست تصنیف و قطعه آهنگسازی و تنظیم کرده و با گروه ماهور نیز همکاری داشته است. در این گروه علی حق‌شناس: خواننده و سرپرست گروه، محسن تقی‌پور: تار، مازیار عارف: کمانچه و بابک سالمی: تنبک حضور دارند.

تریوی جَز فولبرشت (آلمان) /چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۱۸: ۳۰

تیمو فولبرشت هنرمندی است که موسیقی جَز را با عناصر موسیقی نو، الکترونیک و آهنگسازی درهم آمیخته است. او تاکنون، در ۲۲ آلبوم نواخته و در صحنه‌های برجسته‌ای چون ویلج ونگارد، فستیوال زمستانی جزِ نیویورک و لینکلن سنتر اجرا داشته است. او افزون بر همکاری با برنفورد مارسالیز، کنی ورنر و درو گرس، رهبری اجراهای متعددی را نیز بر عهده داشته و در بیش از سی کشور جهان بر روی صحنه رفته است. فولبرشت، در پژوهش‌های دانشگاهی، از بینشی که از فعالیت‌های اجرایی خود کسب کرده بهره می‌گیرد. او دارای مدرک دکتری از دانشگاه اشتاین‌هارت نیویورک است و هم‌اکنون، به‌عنوان عضو هیئت علمی، در همان دانشگاه تدریس می‌کند.

تئو بلکمان، نامزد جایزه‌ی گرمی، خواننده‌ی جَز و آهنگساز موسیقی نو و بداهه‌نوازی زبردست است که صدای خود را چون ساز به کار می‌گیرد. او، که اصالتاً اهل آلمان است، آثار ضبط‌شده‌ی گوناگونی دارد، از آلبوم‌های آوازهای هنر وایمار گرفته تا آهنگ‌هایی با تنظیم جدید از چارلز ایوز. اثر جدید او، "مرثیه"، را کمپانی‌ای.سی.ام منتشر کرده است. او با موسیقی‌دانان، هنرمندان، بازیگران و آهنگسازانی همچون امبِروس آکینموسری، لوری اندرسون، اوری کِین، فیلیپ گلس، جان هولن بِک و جان تسورن همراهی کرده که برجسته‌ترین آن‌ها مردیت مانک است که بلکمان بیش از پانزده سال است به‌عنوان یکی از اعضای اصلی گروهش با او همکاری داشته است.

بن موندا یکی از برجسته‌ترین گیتاریست‌ها در بداهه‌نوازی است. او با سی سال سابقه‌ نوازندگی در منطقه‌ی نیویورک، با هنرمندان زیادی ازجمله لی کونیتز، اندرو سیریل، جورج گارزونه، پائول موتیان و ماریا اشنایدر اجرا داشته است. او همچنین بخش گیتار آخرین آلبوم دیوید بوئی با عنوان "بلک استار" را اجرا کرده است. وی جایزه‌ هنرمند تأثیرگذار "دوریس دوک" در سال ۲۰۱۴ و بورس «بنیاد شیفتینگ» را از آن خود کرده است. او در بیش از ۲۰۰ سی‌دی به‌عنوان عضو ارکستر جُز حضور داشته و در هفت آلبوم رهبر گروه بوده است.

تیمو، تئو و بن، به‌عنوان یک تریو، قطعاتی از موسیقی ترکیبی را اجرا خواهند کرد که صداهای آکوستیک را با رنگ صداهای الکترونیک درهم می‌آمیزد و هنر بداهه‌‌نوازی را ارج می‌نهد.

گروه وحید اسداللهی، موسیقی نواحی آذربایجان/ چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۲۰

وحید اسداللهی در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و از سن ده سالگی دایره‌نوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسداللهی فراگرفت. او در سال ۱۳۵۶ در ارکستر سازمان فرهنگ زیر نظر استاد سلیمی مشغول به کار شد. در سال ۱۳۶۰، دو آلبوم‌ با نام‌های «یانیق گرم» و «لِزگی» را منتشر کرد. او در سال ۱۳۶۹ برای آموزش و نوازندگی ساز نقاره (ناغاره) به باکو رفت و هم‌اکنون از هنرمندان صاحب سبک نقاره در ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود. گروه استاد وحید اسداللهی در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و تاکنون اجراهای متعدی در ایران و خارج از ایران داشته است.

وحید اسداللهی: سرپرست- نقاره/ مراد اسداللهی: گارمون/ رضا اسداللهی: سازهای کوبه‌ای/ افشار نامور: تار/ فرامرز جوادی: قوپوز / رضا فرساد: کلارینت/ ماندانا غفاری: پیانو/ تارا موسویان: سازهای کوبه‌ای/ خوانندگان: شهاب میرزایی و فرهاد جوادی اعضای این گروه هستند.

گروه ماهیما، حجت اشرف‌زاده/چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۲۱: ۳۰

حجت اشرف‌زاده در سال ۱۳۵۸ در خانواده‌ای فرهنگی در نیشابور به دنیا آمد. علاقه‌اش به پدربزرگ مادری تابستان‌ها او را به بیرجند می‌کشاند تا از همان اوان کودکی آواز خوش پدربزرگ در چاووشی‌خوانی‌های بیرجند، گوشه‌های نغمات افشاری را در ذهنش ماندگار کند. ردیف ‌آوازی را نزد رضا شاکری در نیشابور و صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش آموخت. همچنین، مدتی از راهنمایی‌های استاد محمدرضا شجریان استفاده کرد و با فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران در سال ۱۳۸۵ نزد استاد محمدرضا لطفی آشنا شد. علاوه بر آن، فنون تصنیف‌خوانی و هم‌آوایی را از محسن نفر و استاد پرویز مشکاتیان آموخت. سبک او غم و شادی را درهم می‌آمیزد و درنهایت به شنونده حسی خوب و عاشقانه‌ای می‌دهد. حجت اشرف‌زاده پیش‌تر با ترانه‌ی «ماه ‌و ماهی» محبوب اهالی هنر و مردم عزیز ایران‌زمین شد. تسلط او بر آوازها و ردیف‌های آوازی موسیقی سنتی و همچنین مقام‌های موسیقی فولکلور خراسان، ترکیبی جدید در آثار او ایجاد کرده که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

حجت اشرف‌زاده: خواننده/ آرش جامع: سرپرست گروه و ویلن/ مجید مظاهری: کمانچه/ حسن ملکی: گیتار/ غلامحسین نخشبی: کیبورد و آکاردئون/ حمید علی‌اکبرزاده: پیانو/ ایمان مهریاری: پرکاشن/ رضا بنائی‌نیا: درامز/ ایمان رضایی‌تازیانی: ‌گیتاربیس/ فراز نصیری‌واثق: گیتار/ فرزاد ادهمی: گیتار/ داوود اریکه: فلوت و ساکسیفون/ علی فربودنیا: ‌ساکسیفون، کلارینت و بالابان/ آراد یادگارفرد: گیتار، اعضای گروه ماهیما را تشکیل می‌دهند.

به یاد استاد محمدرضا شجریان/ساز و آواز/ چهارشنبه ۲۹ بهمن/ساعت ۲۳

آواز یکی از فرم‌های مهم در موسیقی دستگاهی است که در سال‌های اخیر کم‌رنگ شده است. شناخت شعر و شناخت دستگاه‌های موسیقی ایرانی از پایه‌های این فرم است. این کنسرت که به‌صورت بداهه و به یاد استاد محمدرضا شجریان اجرا می‌شود تلاشی است برای احیای این فرم. استاد مظفر شفیعی از ستون‌های فرم آوازی در موسیقی دستگاهی که به همراه حسام اینانلو نوازنده کمانچه قطعاتی را اجرا خواهند کرد.

اجراهای گروه‌های خاوران، وحید اسداللهی و مظفر شفیعی و حسام اینانلو در تالار رودکی ضبط شده است و تریوی جز تیمو فولبرشت در کشور آلمان و همچنین گروه ماهیما در تالار وحدت ضبط شده است.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند در سایت‌های fajrmusicfestival.com، nay.ir و tiwall.com پخش می‌شود.