سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» بر اساس نمایشنامه «بیرون، پشت در» اثر ولفانگ بورشرت نوشته شهرام احمدزاده، به کارگردانی حسین شهبازی و تهیه‌کنندگی امیر دژاکام از ۸ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه است.

بازیگران این نمایش ابوالفضل جمشیدی، حامد پورمحمد، عارف عباسی، علی یعقوبی، بهار پوزش پور، ناصر عزتی، سید علی افضلی، فائزه خانزاده، طاهر رجبی، آیدا سرمست، سید جواد آیت و حیدر رحمت الهی هستند. این نمایش پیش از این اسفندماه سال گذشته و مهرماه سال جاری در این تماشاخانه به صحنه آمده بود که در پی تعطیلی سالن‌های به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجراهای آن متوقف شد.

حسین شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییراتی که در اجرای جدید نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» صورت گرفته گفت: متاسفانه پنج بازیگر این نمایش به دلیل مشغله کاری امکان همکاری مجدد با گروه را نداشتند و ازاین‌رو مجبور شدم پنج بازیگر دیگر را جایگزین کنم. همچنین برخی از میزانسن‌های نمایش نیز تغییر کرد اما این نمایش تفاوت دیگری با اجراهای دو دوره پیش ندارد.

او در ادامه افزود: ما به‌منظور اجرای این نمایش در دو دوره گذشته حدود یک سال تمرین داشتیم و بازیگران تسلط کافی داشتند اما این دوره به دلیل زمان محدودی که به‌منظور آماده‌سازی کار داشتیم، تمرینات محدودی داشتیم و ازاین‌رو اجراهای ابتدایی به لحاظ اینکه این نمایش مبتنی بر بدن بازیگر است، آسیب‌هایی را به اثر وارد کرد.

unnamed (2)

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه توقف و ازسرگیری اجرای نمایش‌ها، گروه ما را دچار ضرر و زیان‌هایی کرد، یادآور شد: اکنون بار سوم است که این نمایش به صحنه می‌آید و ازاین‌رو ما هر بار مجبور به آن شدیم تا اقلام تبلیغاتی که بر روی آن تاریخ درج شده بود را تغییر دهیم. همچنین به دلیل تغییر بازیگران تیزر و پوستر و بروشور نمایش عوض شد و این مسئله به لحاظ مالی برای گروه هزینه‌بر بود.

شهبازی همچنین عنوان کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کلی جامعه استقبال مخاطبان از آثار نمایشی چندان رضایت‌بخش نیست، بااین‌حال به دستور آقای رجبی معماری به دلیل کیفیت نمایش، اجراهای ما تا ۲۰ اسفندماه تمدید شد. با اینکه شنیده‌ام سالن‌های نمایش از ۱۵ اسفندماه برای چندمین بار تعطیل خواهد شد اما ما تا زمانی که اجراها موقف نشوند به اجراهای این نمایش ادامه خواهیم داد.

حسین شهبازی درباره روند شکل‌گیری نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» و جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به‌منظور اجرا گفت: اردیبهشت سال گذشته به دنبال نمایشنامه‌ای به‌منظور اجرا بودم و ازآنجاکه همواره علاقه‌مند به نمایش‌هایی که آرش دادگر به صحنه می‌آورد، بودم، بر آن شدم تا یکی از آثاری که او اجرا کرده به صحنه آورم و خود را محک بزنم و در نهایت به این نمایشنامه رسیدم.

او در ادامه گفت: نخستین بار که نمایشنامه را خواندم ازآنجاکه این اثر برداشتی از یک نمایشنامه آلمانی بود، با آن ارتباط برقرار نکردم. سپس نمایشنامه آلمانی با عنوان «بیرون پشت در» نوشته ولفانگ بورشرت را خواندم و هر چه پیشتر رفتم، علاقه‌ام بیشتر شد و دیدم که در کارگردانی اثر دست کارگردان بازتر است و می‌تواند در اجرا خلاقیت داشته باشد و براین اساس تصمیم بر آن شد تا آن را پس از بازنویسی به صحنه آورم.

کارگران نمایش "ورود آقایان ممنوع" درباره موضوع و مضمون نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» عنوان کرد: تم اصلی این نمایشنامه ضد جنگ است و داستان سربازی است که پس از جنگ جهانی دوم در روسیه اسیر بوده و به شهر خود بازگشته و متوجه آن می‌شود که آنچه را که برایش به جنگ رفته اکنون در سرجای خود قرار ندارد. این نمایشنامه از ابتدا و تا انتها درباره نشان دادن زشتی‌های جنگ و رد آن است.

او همچنین اضافه کرد: درست است که این نمایشنامه مستقیم به جنگ جهانی دوم اشاره دارد اما این اثر جهان‌شمول است و مختص مکان و زمان خاصی نیست.

این کارگردان تئاتر درباره فضای اجرایی نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» اظهار کرد: ازآنجاکه متن بیشتر در فضای اکسپرسیونیسم نوشته شده است من نیز در کارگردانی بر آن بودم تا این فضا را در طراحی میزانسن‌ها و نوع بازی‌ها ادامه دهم و کمی فضای فانتزی به نمایش اضافه کردم و این طراحی فضا طی تمرینات طولانی به سرانجام مطلوب رسید.

0G2A6933

شهبازی در پایان صحبت‌هایش گفت: سعی‌مان بر این بوده تا در نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» آنچه را که اولویت و مدنظر مخاطب امروزی است چون روایت ساده، ریتم تند و مدت زمان کوتاه را رعایت کنیم تا مخاطب شاهد یک کار خوب باشد و از آن لذت ببرد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.