سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کرونا بسیاری از معادلات و مناسبات در عرصه‌های گوناگون را از همان آغاز تولد تحت‌الشعاع قرار داد که قاعدتاً عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن مستثنی نبود. تعطیلی بی‌امان رویدادهای جاری در عرصه فرهنگ و هنر از بسته شدن درب سینماها و کنسل شدن اجراهای تئاتری گرفته تا تعطیلی نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها و موزه‌ها و...! و این واکنش طبیعی در برابر پاندمی کشنده‌ای بود که شیوع آن در تجمعات تعریف می‌شد و در حد بضاعت تلاش شد تا برای قطع زنجیره ابتلا، حتی‌المقدور چنین رویدادهایی را شاهد نباشیم.

چنین روالی تنها منحصر به ایران نبوده و نیست و در تمام کشورهای صاحب فرهنگ، تمدن و هنر نیز علی‌رغم میل باطنی هنرمندان و مدیران فرهنگی، این تعطیلی و تعویق مدت‌دار و ناگزیر بود. روالی که البته با یک وحدت رویه همراه نبود و با ملایم شدن شیب ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از آن،  به حالت سابق برگشته اما به محض وخیم شدن اوضاع ناگهان همه چیز به حال اضطرار بازمی‌گشت.

نیمه دوم سال برنامه‌ریزی برای برگزاری مجموعه جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر طبق روال گذشته در دستور کار قرار گرفت، جشنواره‌هایی که از نظر محتوایی از سنت گذشته پیروی کرده و مدتها بود که فراخوان خود را اعلام کرده بودند و اکنون از نظر ساختار اجرایی با توجه به اتفاق پیش آمده و شیوع کرونا باید در شکل و شمایل متفاوتی برگزار شوند چرا که برگزاری در شکل عادی آن‌ها میسر نبوده و شرط عقل و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه چنین برگزاری را نمی‌داد.

ستاد برگزاری هر یک از جشنواره های فرهنگی و هنری تحت نظر هر یک از معاونت‌های هنری، فرهنگی و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اطمینان بخشی به ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مشخص شده از سوی این ستاد، نشست‌های مشترک گوناگون با ایشان را برگزار کرده و با توجه به اهمیت برخی از آن‌ها مقرر شد تا تعدادی از آن‌ها به شیوه غیرحضوری اما در اغلب موارد به شکل تلفیقی از حضوری و مجازی برگزار شوند.

این میان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی که برگزاری آن از اردیبهشت ماه سال جاری به تعویق افتاده بود، مقرر شد که امسال کاملاً غیرحضوری برگزار شود که اوایل بهمن‌ماه سال جاری شاهد برگزاری آن برای نخستین بار به شکل مجازی بودیم.

اما جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر با توجه به حساسیت‌های پیش آمده و ماهیت متفاوت هر یک به شکل تلفیقی و نیمه حضوری برگزار شد و به طور مثال در جریان جشنواره تئاتر فجر شاهد بودیم که با ایجاد سامانه تلویزیونی تئاتر ایران، علاوه بر حضور تماشاگران در سالن‌های نمایشی با یک سوم و یا پنجاه درصد ظرفیت، آثار و رویدادهای جشنواره به شکل آنلاین و آفلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

در همین اثنا شاهد بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از گذراندن ماه‌ها مرمت و بازسازی بودیم و اینکه طبق تصمیم مسئولان در اداره کل هنرهای تجسمی معاونت هنری مقرر شد تا هر یک از علاقه‌مندان به تماشای آثار این موزه از طریق ایمیل پیش ثبت‌نامی برای حضور در این فضای هنری داشته باشند تا از ازدحام جمعیت در ساعات پیک بازدید ممانعت به عمل آید و در نتیجه امسال سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را با سیاست مرکز زدایی و استفاده از ظرفیت‌های هنری و فضای نگارخانه‌ای سراسر کشور به منظور عدم تمرکز و تجمع هنرمندان در تهران برگزار شد.

سیاست تلفیقی برگزار شدن جشنواره‌ها، در مورد موسیقی فجر نیز اعمال و قرار شد که اجرای صحنه‌ای این جشنواره از طریق مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

به هر روی وجه مشترک تمام جشنواره‌های فجر در سال جاری تأکید آن‌ها بر داشته‌های فرهنگی و هنری در داخل کشور بود و به تعبیری دیگر با توجه به شیوع کرونا و لذا عدم حضور گروه، فیلم و آثار خارجی سعی همه برگزار کنندگان بر این بود تا دقت و وسواس بیشتری بر فعالیت هنرمندان داخلی داشته باشند و بر ظرفیت، قابلیت و خلاقیت آن‌ها بیش از پیش صحه بگذارند.

و اما نوبت به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر می‌رسد؛ جشنواره‌ای که از مدت‌ها قبل اعلام رسمی کرد که به شیوه حضوری و در مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو البته در سایه توجه به پروتکل‌های بهداشتی از امروز تا نخستین روز اسفندماه برگزار خواهد شد اما در روزهای اخیر نشان از نوعی بلاتکلیفی در شیوه برگزاری رویداد به چشم می‌خورد که بخشی از آن به مجوزهای ستاد ملی مبارزه با کرونا باز می‌گردد و بخشی دیگر شاید به نبود هماهنگی‌های لازم در بحث تأمین زیرساخت‌های برپایی نمایشگاه آثار و چیدمان غرفه‌ها به شیوه مجازی.

براساس آخرین تصمیمات، شنیده‌ها حاکی از آن است که امکان برگزاری رویداد به شیوه مجازی در روزهای آتی قوت گرفته که در این صورت، حداقل می‌توان گفت طی نشست رسانه‌ای جشنواره، توضیحاتی درباره چند و چون برگزاری دهمین جشنواره مد ولباس فجر به شکل مجازی ارائه نشده است.

حال آنکه بی‌اطلاعی درباره نحوه برگزاری جشنواره به شیوه مجازی یا حضوری برای هیچکدام از فعالان مد و لباس کشور که تا پیش از این برای همراهی با جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند، خوشایند به نظر نمی‌رسد.