به گزارش هنرآنلاین، مهدی گودینی از هنرمندان فعال کشورمان در عرصه چاپ دستی که این روزها در دل جشنواره تجسمی فجر در فرهنگستان هنر، کارگاهی برای علاقه‌مندان برگزار کرده است، گفت: تاکنون کارگاه‌ها به‌خوبی برگزار شده‌اند. من در کارگاه یکسری از تکنیک‌ها و روش‌های این هنر مانند تلیت، درست کردن کلیشه، روش‌های مختلف طراحی روی فلز و نحوه چاپ گرفتن را به هنرجوها آموختم. کمی هم به پرسش و پاسخ گذشت و سعی کردیم کارگاه طوری پیش برود که شرکت‌کنندگان حین کار مرا همراهی کنند، به وسایل دست بزنند و یا خودشان کار کنند.

وی افزود: قطعاً اگر کرونا نبود شرایط کار هم برای ما بهتر می‌شد و هم می‌توانستیم در کلاس مشارکت بیشتری از شرکت‌کنندگان بگیریم که الان به خاطر حفظ فاصله اجتماعی این امکان فراهم نیست.

گودینی درباره اهمیت این هنر در جامعه گفت: چون اثر به تعدادی تکثیر می‌شود، درنتیجه آثار هنری ارزان‌تر به دست مخاطب می‌رسد. در چاپ دستی، از نمونه به تعداد محدودی چاپ گرفته و کلیشه چاپ از بین می‌رود که این باعث می‌شود هنر در جامعه اصیل رایج باشد و فرهنگ تصویری گسترش یابد.

وی ادامه داد: گسترش این هنر در جامعه، نسبت به ده سال پیش خیلی بهتر شده و معمولاً در طول سال چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی از آثار چاپ دستی برگزار می‌شود. کارگاه عیدی سازی که در جشنواره فجر جریان دارد، خیلی به این موضوع کمک می‌کند و بسیاری مشتاق هستند تا با مفهوم خود عیدی سازی آشنا شوند.

این هنرمند در خصوص درآمد این هنر بیان کرد: درآمد آن نسبت به نقاشی خیلی بهتر است زیرا هم جنبه جدیدسازی دارد و هم به دلیل تکثیر قیمتش کمتر می‌شود و مردم بهتر می‌توانند آن را تهیه کنند.

وی در خصوص تأثیر جشنواره تجسمی بر آشنایی مردم با این هنر اظهار کرد: به نظر من تأثیر این توجه بسیار خوب است زیرا چاپ دستی حتی بین هنرمندان هم غریب افتاده، به‌طوری‌که نقاشان حرفه‌ای هم اطلاعاتی در این زمینه ندارند. بنابراین فراهم کردن بستر مناسب برای آشنایی مردم و دانشجوها اقدام بسیار خوبی است که در دل جشنواره اتفاق افتاده است.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد و بازدید از ‌نمایشگاه این جشنواره به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر روز و ‌همچنین مجازی در دسترس است.‌