به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حمید احمدی، دبیر بخش مؤسسات، اتحادیه‌ها و خانه‌های مد دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، به تشریح شرایط حضور مؤسسات مد در نمایشگاه این جشنواره پرداخت و گفت: با توجه به شرایط خاص کرونا این انتظار می‌رفت که نسبت به سال‌های گذشته جشنواره مد و لباس فجر هم بازخورد کمتری داشته باشد و هم تمایل کمتری برای حضور مؤسسات و خانه‌های مد در جشنواره وجود داشته باشد، اما علی‌رغم همه این مسائل استقبال تقریباً همانند سال گذشته و قابل توجه بود و ما با تعداد زیادی درخواست برای برپایی غرفه در نمایشگاه روبه‌رو شدیم.

او از درخواست ۸۰ مؤسسه، خانه مد، اتحادیه‌ها و انجمن‌های فعال در حوزه مد و لباس برای داشتن غرفه در نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۳۰ تا ۴۰ غرفه برپا خواهد شد.

احمدی خاطرنشان کرد: البته همچنان احتمال افزایش یا کاهش تعداد غرفه‌های این بخش با توجه به مکان در نظر گرفته شده برای نمایشگاه وجود دارد.

احمدی در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های فعالان عرصه مد در خانه‌های مد و مؤسسات آموزشی، گفت: کرونا خللی در روند کار این بخش‌ها ایجاد کرد اما اصل و بنیاد کار ادامه دارد و خانه‌ها مد و مؤسسات توانسته‌اند شرایط خود را با محدودیت‌های موجود وفق دهند. ماه‌های اول دوران کرونا که تعطیلی گسترده را داشتیم فعالان این عرصه با راه‌کارهای کارگروه و ایده‌ها و خلاقیت‌های خودشان توانستند بخش قابل توجهی از فعالیت خود را وارد فضای مجازی و فروش انلاین کنند.

دبیر بخش مؤسسات، اتحادیه‌ها و خانه‌های مد جشنواره فجر افزود: مؤسسات، خانه‌های مد و اتحادیه‌های مرتبط با این حوزه زیرساخت‌های مجازی خود را بهتر کردند و در حال حاضر اکثریت فعالان این عرصه‌ها به رضایت ۸۰ درصدی از فعالیت خود رسیده‌اند.

او یک از مؤثرترین و قوی‌ترین نهادهای مد در جهان را خانه‌های مد برشمرد و عنوان کرد: اگر بخواهیم هم‌پا و هم‌سو با استانداردهای جهانی پیش برویم مجبوریم خودمان را با شرایط موجود وفق دهیم. درست است که زیرساخت‌ها و بسترسازی خوبی در کشور صورت نگرفته بود اما با ارتقای اطلاعات و رفتن فعالیت این بخش‌ها به بستر فضای مجازی و استقبال عموم از فعالیت این بخش‌ها در فضای مجازی آنها توانسته‌اند خود را به شرایط استاندارد جهانی نزدیک کنند.

احمدی با تأکید بر اینکه خانه‌های مد و مؤسسات فعالیت سنتی خود را تغییر داده و حتی در بحث آموزش‌های آنلاین پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته و امکان آموزش غیر حضوری را برای هنرجویان مد فراهم کرده‌اند، گفت: ما اگر بخواهیم همسو و هم‌پا با حرکت‌های جهانی پیش برویم و حرفه‌ای‌تر عمل کنیم نباید از مسیری که شروع کرده‌ایم پا پس بکشیم، یعنی اگر شرایط کرونا به روزهای قبل از کرونا هم بازگشت، نباید به فعالیت سنتی و حضور فیزیکی بازگردیم.

دبیر بخش مؤسسات، اتحادیه‌ها و خانه‌های مد دهمین جشنواره مد و لباس فجر تصریح کرد: باید کاری کنیم زیرساخت‌های آموزش، فروش، سفارش طرح و ... همچنان به صورت قوی در فضای مجازی باقی بماند از سوی دیگر مؤسسات نیز باید فیلم‌برداری، عکاسی، ارائه کار و ... خود را مطابق استانداردهای جهانی پیش ببرند تا بتوانند کارهایشان را به درستی در فضای مجازی نمایش داده توان رقابت با برندهای جهانی را برای خود فراهم کنند.

احمدی با ابراز خرسندی از اینکه طراحی ایران در عرصه طراحی لباس، کیف، کفش و اکسسوری‌ها و زیورآلات بسیار قوی است، گفت: در طراحی چیزی از دنیا کم نداریم مسئله و مشکل تولید و کیفیت پارچه و دوخت است که باید با برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتباط و تعامل با دانشگاه‌های معتبر دنیا، بازدید حضوری از کارخانه‌های برتر کشور و حتی منطقه بستری برای رفع این مشکلات فراهم کنیم.

او در تحلیل این مسئله که فعالان مد در دنیا ارتباط متقابل و قوی با هم دارند اما این چرخه در ایران دچار نقص است، گفت: اکنون فقط ۱۰ سال است عرصه مد فعالیت جدی و قانونی در کشور دارد و هنوز خلاء ارتباط بین دانشگاه، صنعت، طراحان و تولید کنندگان وجود دارد. البته فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و حتی اساتید بیش از توانشان در این حوزه فعالیت کرده‌ و برای بسترسازی ارتباط‌ها تلاش کرده‌اند اما باید اطلاعات دانشگاهی را قوی‌تر و خروجی دانشگاه‌ها را عمل گرا کنیم به نحوی که دانشجویان به محض فارغ‌التحصیلی امکان راه‌اندازی یک کسب و کار را داشته باشند.

احمدی اضافه کرد: از سوی دیگر وقتی دانشجوی ما فارغ‌التحصیل می‌شود باید توان این را داشته باشد که وارد صنعت شود نه اینکه پروسه‌ای چند ساله را برای آشنایی با صنعت داشته باشد.

دبیر بخش مؤسسات، اتحادیه‌ها و خانه‌های مد دهمین جشنواره مد و لباس فجر در پایان گفت: حتی انجمن مؤسسات مد کشور هم راه‌اندازی شده اما ارتباط قوی که باید با بخش‌ها و سازمان‎‌های دولتی برقرار شود هنوز محقق نشده است. در جشنواره‌های فجر ارتباط بین فعالان این عرصه برقرار می‌شود اما کم کم این ارتباط کم‌رنگ می‌شود و مؤسسات منتظر می‌مانند تا دوباره رویدادی برقرار و این ارتباط دوباره ایجاد شود یعنی اینگونه نیست که جلسات متعددی در طول سال توسط مؤسسات مد برای ترسیم راه‌کارهای رشد و توسعه این هنر صنعت برقرار باشد.