سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش «حصار» نوشته و کار یاسمن نصرتی با تهیه‌کنندگی شهاب شریفی از ۱۳ بهمن‌ماه ساعت ۱۸: ۳۰ در سال صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. بازیگران این نمایش تارا ارژنگی، مصطفی ایزدی، رها حاجی زینل، علیرضا حنیفی، تنان ساعد، کامران ساعد، شیرین عطااللهی، سارا غفاری و پیمان محسنی هستند.

یاسمن نصرتی درباره تجربیات خود در زمینه کارگردانی در تئاتر گفت: نمایش «حصار» سومین تجربه کارگردانی من در فضای حرفه‌ای تئاتر است. نمایش قبلی‌ام "خاک فراموشی" بود که حدود هشت سال پیش آن را در تماشاخانه سنگلج به صحنه آوردم و پس از آن فیلم‌های کوتاه و بلندی ساختم.

او همچنین ادامه داد: امسال تصمیم داشتم پیش‌تولید فیلم سینمایی دوم خور را آغاز کنم که آن‌قدر برای آن کار استرس داشتم تصمیم گرفتم نمایش «حصار» را اجرا کنم تا سرم گرم باشد، اما بعد جلوتر که رفتم دیدم خدا را شکر بچه‌ها خیلی خوب هستند و الآن دیگر به‌عنوان یک سرگرمی به آن نگاه نمی‌کنم، بلکه به این نمایش به‌عنوان یکی از اتفاقات خوب کاری‌ام نگاه می‌کنم. این اجرا به لطف خدا و توانایی بچه‌ها کار خیلی خوبی شده است.

نصرتی درباره ایده نگارش نمایشنامه «حصار» بیان کرد: من نمایش «پدر» نوشته آقای زندی را خواندم و بعد تصمیم گرفتم تجربه زیستی خودم را بنویسم. پدر من مرد سخت‌گیری بود. الآن هم با وجود اینکه سنش بالاست هنوز سخت‌گیر است و هنوز سر یک سری از عقایدش مانده است. بنابراین نمایش «حصار» تجربه زیست پدری سخت‌گیر اما دلسوز است.

یاسمن نصرتی درباره داستان «حصار» گفت: نمایش درباره پدر دیکتاتوری است که روی زن‌ها، دخترها و حتی پسرانش یک سری سخت‌گیری‌ها و تعصبات کورکورانه دارد. ما معمولاً می‌بینیم که پدرها بیشتر روی دختران تعصب دارند ولی این پدر روی پسرهایش هم تعصب دارد و نمی‌گذارد آن‌ها با فضا و آدم‌های بیرون از حصار ارتباط داشته باشند. این پدر می‌گوید از ظلم، فساد و تباهی دور باشید، درحالی‌که خودش هر ماه یک زن می‌گیرد و می‌گوید این زن من است. یعنی اصل فساد خودش است. این پدر هر روز اعضای خانواده‌اش را زیر شلاق می‌گیرد و درنهایت آن‌قدر پسر بزرگ خانواده را تحریک می‌کنند که پدر را می‌کشد و به بقیه می‌گوید حالا از حصار بیرون بیایید اما آن آدم‌ها به قفسی که در آن هستند عادت کرده‌اند.

کارگردان نمایش «حصار» با بیان اینکه این نمایش ۹ شخصیت دارد، درباره فضای کار و شیوه اجرایی خود گفت: من به خاطر ترس از اینکه همه چیز از دید مخاطب پنهان نماند میزانسن‌هایم به صورتی است که مخاطب هیچ‌چیز از دستش در نمی‌رود. جاهایی از نمایش ما رئال است و جاهایی به سمت سورئال می‌رویم. فضای خاصی برای میزانسن‌هایم تعریف نکردم چون خواستم دست خودم را باز بگذارم تا مخاطب در جریان همه چیز قرار بگیرد. نمایش ما بین رئال و سوررئال است و اکثر نورها اکسپرسیونیسم است.

نصرتی افزود: ما قرار بود نمایش «حصار» را در آبان‌ اجرا کنیم و الآن حدود پنج ماه است که درگیر این کار هستیم ولی روی‌هم‌رفته دو ماه برای این کار تمرین کردیم. به لطف خدا و توانمندی بچه‌ها، مخاطبان ما از هر طیفی که هستند کار را دوست دارند. این برای من خیلی خوشایند است.

یاسمن نصرتی درباره وضعیت استقبال از نمایش «حصار» اظهار داشت: با وجود اینکه بازیگر چهره نداریم استقبال خیلی خوب بوده است. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها سالن پر می‌شود و ما روی پله‌ها به تماشاگرها جا می‌دهیم.

او در پایان درباره اعضای گروهش گفت: همه این بچه‌ها با عشق اینجا هستند. خیلی تحسین‌برانگیز است که در این اوضاع کرونا که هر روز خبر مرگ می‌آید، بچه‌های ما هستند و کار می‌کنند و این دلیلی جز عاشق بودن ندارد. تا اینجای کار هیچ‌کس از این نمایش سود مالی نبرده است. این عشق و علاقه در زمانه‌ای که همه ما دغدغه نان نداریم خیلی تحسین‌برانگیز است.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.