گروه سینمایی هنرآنلاین: «شب» یا «آن شب» که برای اکران عمومی در ایران آماده می‌شود، پیش‌تر در چند رویداد بین‌المللی درخشیده و حالا قرار است اول آوریل (حدود سه هفته دیگر) در شب افتتاحیه جشنواره گریم‌فست بریتانیا روی پرده برود. برای خارجی‌ها «شب» از آن رو اهمیت دارد که نخستین فیلم تولید مشترک ایران و آمریکا با پروانه نمایش رسمی در ایران در چهار دهه اخیر است.

نخستین تجربه کارگردانی آهاری که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد، داستان یک زوج ایرانی را در آمریکا روایت می‌کند. این دو در یک هتل نفرین‌شده گرفتار می‌شوند و باید با گذشته و واقعیت‌های امروز کنار بیایند. حسینی با سابقه بردن جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن در درام روانشناسانه و ترسناک «شب» هم درخشیده است.

دومین فیلم افتتاحیه جشنواره گریم‌فست بریتانیا «خون‌آشام بارسلونا» به کارگردانی لوییس دانس از اسپانیاست. این فیلم هم در گونه وحشت ساخته شده و نخستین نمایش آن اوایل پاییز امسال در جشنواره فیلم سیتخس بوده است. «خون‌آشام بارسلونا» رویدادهای واقعی دهه ۱۹۰۰ شهر بارسلونا را روایت می‌کند و برای نمایش در جشنواره شب‌های تیره تالین برگزیده شده بود.

جشنواره گریم‌فست که هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌شود، امسال به دلیل شیوع کرونا نتوانست به سنت همیشگی پای‌بند بماند و حالا قرار است نسخه‌ای همسان از آن اول تا پنجم آوریل برگزار شود.