سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز یکشنبه در حالی هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت که اکران فیلم‌های بخش مسابقه به اتمام رسید و دو روز باقی مانده قرار است به نمایش آثاری اختصاص یابد که نامزد بخش‌های مختلف شده‌اند.

در سئانس اول هشتمین روز از جشنواره فیلم "یدو" ساخته مهدی جعفری به روی پرده رفت فیلمی که در ژانر کودک و دفاع مقدس تولید شده است و به روزهای ابتدایی حصر آبادان می‌پردازد. یدو به همراه مادر، برادر و خواهرش تنها افرادی در محله‌شان هستند که در روزهای حصر آبادان در شهر مانده‌اند و یدو در تلاش است تا مادرش را راضی کند از شهر مهاجرت کنند، اما.... ستاره پسیانی در این فیلم تنها بازیگری است که از سینمای بدنه آمده است و باقی بازیگران عملاً نابازیگرانی از خطه خوزستان هستند که به زیبایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم "یدو" با حضور کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگر)، مرتضی نجفی (مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراح گریم)، میثم مولایی (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه) حضور یافتند.

مهدی جعفری کارگردان، درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم "یدو" گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می‌شود که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنم. روزی ابراهیم ایرج‌زاد داستان"زخم شیر" نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامه‌ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن "یدو" شد.

مصباح نیز پس از تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم گفت: فیلم "یدو" ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.

ستاره پسیانی، بازیگر نیز درباره ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، گفت: من پیش‌تر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلم‌نامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگ‌تر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.

بازیگر فیلم "یدو" افزود: ما شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.

جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایین‌تر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما درنهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.

او ادامه داد: ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفه‌ای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد می‌کرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچه‌های نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.

میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم "یدو" درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف آقای جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.

پسیانی درباره گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقش‌های متفاوتش، گفت: تعریف‌هایی که از بازی من می‌کنید به‌منزله جایزه برای من تلقی می‌شود و گرفتن سیمرغ طبیعتاً دست من نیست. من حتماً نقش‌های متفاوت را انتخاب نمی‌کنم، بلکه پیشنهادهای این‌گونه به من می‌رسد. ایفای نقش‌های این‌چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به‌حساب می‌آید.

در سئانس دوم از روز هشتم "تی‌تی" ساخته آیدا پناهنده با بازی الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا روی پرده رفت. قصه درباره زنی به نام "تی‌تی" است که با ابراهیم آشنا می‌شود و این آشنایی سرآغاز ماجراهای فیلم است.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم "تی‌تی" آیدا پناهنده (کارگردان)، ارسلان امیری (فیلمنامه‌نویس و تدوینگر)، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده (بازیگر)، علیرضا افکاری (آهنگساز)، فرشاد محمدی (فیلمبردار)، حامد خسروی (مجری طرح)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود دلیری (مدیر تولید)، عباس عباسی (چهره‌پرداز) حضور یافتند و غایب بزرگ این نشست نیز پارسا پیروزفر بود که در سالن حضور نداشت.

الناز شاکردوست درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش‌های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن‌ها حضور داشته، بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید، اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد.

پناهنده درباره شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است گفت: کاراکتر "امیر ساسان" پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها.

هوتن شکیبا، درباره حضور در نقش‌های جدی توضیح داد: من حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد.

او درباره شانس دریافت سیمرغ در این دوره جشنواره گفت: سیمرغ گرفتن برایم ارزشمند است، اما بازی‌های خوب در این دوره از جشنواره زیاد است. امیدوارم فضا و محیط جشنواره همواره به‌صورت سلامت برقرار باشد و بتوان به‌راحتی و آرامش کار کرد.

پناهنده درباره رگه‌های مذهبی و عرفانی در فیلم گفت: این موضوع نه‌فقط در این اثر بلکه در فیلم‌های قبلی‌ من هم دیده می‌شود و رگ و ریشه ایمانی در آیدا پناهنده وجود دارد که نوشته می‌شود و به تصویر درمی‌آید.

الناز شاکردوست در پاسخ به اینکه آیا کار کردنش با کارگردان‌های زن عامدانه است، گفت: من به کارگردان‌ها، جنسیتی نگاه نمی‌کنم و بیشتر برایم وجه انسانی نقش مهم است. اما به‌هرحال زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه کار بسیار شگفت‌انگیز می‌شود.

پناهنده درباره وجود رگه‌های سوررئالیسی و جادوگر بودن شخصیت "تی‌تی" توضیح داد: "تی‌تی" برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من "تی‌تی" یک شبه قدیس بود.

شاکردوست در پاسخ به چرایی حضورش در آثار تجاری توضیح داد: به نظر من این موضوع اتفاق بدی نیست که بازیگر در فیلم‌های تجاری که لودگی ندارد بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند تا به خاطر او به تماشای سینمای هنری بنشیند. من با چنین انتخاب‌هایی تجاربی را با خودم به سینمای جدی‌تر می‌آورم.

امیری که با فیلم "زالاوا" در جشنواره امسال حضور دارد، گفت: می‌خواهم صادقانه اعتراف کنم که من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر می‌کنم.

پناهنده در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می‌خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم‌های من را دوست داشته باشید.