سرویس تجسمی هنرآنلاین: پروژه‌ هنری "کوله ویدئو" با نمایش ۴۶ اثر ویدئوآرت از ۳۴ هنرمند در حال برگزاری است.

فرشته عالم شاه، ویدئو آرتیست و مدیر این پروژه، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این رویداد گفت: حدود دو سال پیش ایده‌ای به ذهن گروهی از دوستان رسید که هنر ویدئو را به شکل عمومی و خارج از فضایی که معمولاً ویدئو در آن‌ها نمایش داده می‌شود ارائه کنیم. هدف از این کار آشنایی بیشتر دانشجویان، خانواده‌ها و عموم مردم با ویدئو آرت بود. قصد داشتیم کاری کنیم که ویدیوها راحت‌تر سفر کنند و به همین دلیل عنوان "کوله ویدئو" را برای این پروژه انتخاب کردیم.

عالم شاه ادامه داد: زمانی که قصد اجرای این پروژه را داشتیم با کرونا و قرنطینه مواجه شدیم، با این‌حال احساس کردیم از میان پروژه‌های مختلفی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودیم، این پروژه می‌توانست در زمان خانه‌نشینی هنرمندان به آن‌ها کمک کند و فضای بهتری برای آن‌ها ایجاد کند. پیش از این قرار بود که آثار در فضای متفاوتی نمایش داده شوند اما بعد از شیوع کرونا در گفتگوهایی که با اعضای گروه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از فضای مجازی برای ارائه ویدئوها استفاده کنیم تا هم مخاطبان بیشتری داشته باشیم و هم اینکه مخاطبان عام نیز بتوانند کارها را ببینند و برداشت‌ها و نظرات خود را داشته باشند.

او درباره تأثیرات نمایش آثار در اینستاگرام گفت: در چند روز گذشته با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم، به طوری که در طول ۴ روز ویدیوهای هنرمندان ۱۵ هزار بار دیده شده است. برای ما بسیار جذاب است که یک گالری مجازی توانسته چنین اتفاقی را رقم بزند. هر روز دو اثر در پیج اینستاگرام ویدئو آرتیست منتشر می‌کنیم و بعد تمام هنرمندان حاضر در پروژه این آثار و اطلاعات آن‌ها را در صفحات خود بازنشر می‌کنند. به‌این‌ترتیب سفر ویدئوها در فضای مجازی انجام می‌شود و هنرمندان از یکدیگر حمایت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه موضوع نخستین پروژه "کوله ویدئو"، "جهان من ۲۰۲۰" است، افزود: این آثار نگاهی دارد به اتفاقاتی که هر هنرمند در این سال از سر گذرانده است. هنرمندان حدود چهار ماه برای ساخت این آثار زمان داشتند درعین‌حال کسانی که آثار قبلی آن‌ها با این موضوع مطابقت داشت امکان این را داشتند که آثار خود را در پروژه شرکت دهند.

عالم شاه درباره ویژگی‌های این ویدئوها گفت: با توجه به اینکه اینستاگرام برای نمایش آثار انتخاب شده بود، در فراخوان پروژه آیتم‌هایی را مشخص کردیم، به عنوان مثال زمان زیر ۶۰ ثانیه و همچنین رعایت کردن قوانینی که اینستاگرام برای پخش آثار در نظر می‌گیرد. اینها بهانه خوبی بود که هنرمندان تشویق شوند نکات خاصی را در کار خود رعایت کنند؛ به عنوان مثال علاوه بر تصویر روی صدا هم تمرکز کنند تا کیفیت صدای خوبی ارائه دهند و بحث مالکیت‌ها را نیز در نظر بگیرند.

این هنرمند درباره کیفیت آثاری که در این پروژه به نمایش درآمده است گفت: اگرچه آثار با تائید هیات بازبینی وارد پروژه شدند، اما آن‌ها را داوری نکردیم و فضا را باز گذاشتیم تا همه هنرمندان بتوانند وارد شوند، زیرا هدف ما ایجاد انگیزه و فضای تنفسی برای هنرمندان بود. برخلاف سایر نمایشگاه‌هایی که بسیار سخت‌گیرانه به انتخاب آثار می‌پرداختیم، این بار آزادی بیشتری به هنرمندان دادیم و مسئولیت کیفیت آثار و قضاوت آن‌ها توسط مخاطبان خاص و عام را به عهده خود هنرمند گذاشتیم.

او درباره هنرمندان شرکت‌کننده در این پروژه گفت: وقتی هنرمندی اثرش را در فضای مجازی منتشر می‌کند می‌داند آن اثر دیگر شرایط کاری نمایش در گالری یا موزه را نخواهد داشت. این مسئله‌ای است که عده‌ای از هنرمندان آن را نمی‌پسندند و به همین دلیل در چنین رویدادی شرکت نمی‌کنند. عده دیگری از هنرمندان نیز که قصد شرکت در این پروژه‌ها را دارند اثری که متناسب با این شرایط باشد در اختیار ندارند. با توجه به رویدادهایی که در ماه‌های اخیر در زمینه ویدئوآرت توسط مجموعه‌های مختلف شکل گرفته بود، استقبال خیلی خوبی از پروژه "کوله ویدئو" توسط هنرمندان صورت گرفت و با توجه به همه محدودیت‌ها، مشارکت هنرمندان جوان بسیار خوب بود.

عالم شاه ادامه داد: تلاش ما این است که پروژه "کوله ویدئو" بتواند سفرهای بین‌المللی متعدد داشته باشد تا بتوانیم بیشترین بازخورد را از این پروژه بگیریم. پس از آن دوره‌های دیگری از "کوله ویدئو" را با توجه به شرایطی که در آن زمان داریم برگزار خواهیم کرد.

نمایش آثار پروژه "کوله ویدئو" تا 8 اسفندماه در صفحه اینستاگرام @videoartists.ir ادامه دارد.