سرویس سینمایی هنرآنلاین: در نخستین سئانس از روز هفتم فیلم "خط فرضی" ساخته فرنوش صمدی به نمایش درآمد. قصه فیلم درباره سارا زنی است که با وجود مخالفت‌های همسرش، به همراه دخترش رها به سفری یک روزه می‌رود تا در عروسی شرکت کند، اما پس از عروسی اتفاقاتی رخ می‌دهد که قصه را پیش می‌برد. در این فیلم سحردولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، صدف عسگری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم "خط فرضی" ساخته فرنوش صمدی، سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان، امیر رضا رنجبران، آیرین جاهد (بازیگر)، میثم مولایی (تدوین‌گر)، سارا خالدی (طراح لباس)، سیامک کاری‌نژاد (طراح صحنه) حضور یافتند.

فرنوش صمدی در ابتدا از اینکه اولین فیلم بلندش را در ایران و کنار هم‌زبانانش دیده، ابراز خوشحالی کرد. در ادامه سحر دولتشاهی، درگذشت علی انصاریان  را تسلیت گفت و برای مردم ایران آرزوی روزهای بهتر کرد.

پژمان جمشیدی، نیز درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان را تسلیت گفت و افزود: ابتلای من به کرونا شایعه بود و خدا را شاکرم که در سلامت کامل به سر می‌برم. گاهی فکر می‌کنم که خوابم و منتظرم از رویا بیدار شوم و ببینم همه چیز خوب است و به روال سابق بازگشته‌ایم.

این کارگردان فیلم را اولین اپیزود از سه گانه‌ای دانست که قصد دارد درباره دروغ بسازد و افزود: دروغ، پنهان‌کاری، عذاب وجدان و مکافاتی که انسان از دروغ دچارش می‌شود، از مضامینی هستند که قصد داشتم در این فیلم مطرح کنم. طرح فیلمنامه بعدی‌ام نیز درباره مردی‌ست که دروغ گفته اما بازهم با محوریت زنان است.

او درباره داوری نشدن اثر خود در بخش کارگردانی گفت: من آدم بسیار خوش‌بینی هستم. در آیین‌نامه جشنواره نوشته شده بود کسانی که فیلم‌هایشان در جشنواره‌های خارجی حضور داشته در جشنواره فیلم فجر، به این دلیل که در حق باقی آثار اجحاف نشود، نمی‌توانند دراین رویداد شرکت کنند. این قانون جدید با رأی دبیر جشنواره پایه‌گذاری شد که فیلم‌ها حضور یافته در جشنواره‌های خارجی امکان حضور در جشنواره فجر را داشته باشند اما در دو بخش "بهترین کارگردانی" و "بهترین فیلم" داوری نشوند.

این کارگردان جوان  با اشاره به اینکه محوریت اصلی تمام آثار کوتاهش ناخواسته زنان و دروغ بوده است، افزود: مهم‌ترین بخشی که از فیلم‌های کوتاهم برای ساخت "خط فرضی" وام گرفتم همین محتوا و به تصویر کشیدن درام واقعی بود.

او در ادامه به این واقعیت اشاره کرد که فیلم کوتاه و بلند، دو دنیای خیلی متفاوت از یکدیگر هستند.

صمدی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان زندگی را با کسی که دروغ گفته است، ادامه داد گفت: این قصه برمبنای یک داستان واقعی است که برای یکی از دوستان من رخ داده است و من آن ماجرا را دراماتیزه کردم.

صمدی افزود: دروغ‌های فیلم ربطی به پایان‌بندی ندارد. پایان فیلم‌ها معمولا معضلات بزرگی هستند؛ اما برای من پایان "خط فرضی" به این شکل بود و پایان دیگری برایش متصور نبودم. در اپیزود بعدی نیز قصه سارا و حامد را تمام شده خواهید دید و من آن‌جا به آینده قصه اشاره می‌کنم.

جمشیدی درباره انتخاب این نقش گفت: من با نقش کمدی وارد عرصه سینما شدم و حضورم در نقش‌های جدی شاید برای مخاطب پذیرفته نباشد. به همین دلیل سعی کردم در نقش‌های جدی ولو کوچک حضور داشته باشم و دوست دارم کاراکترهایی را که فکر می‌کنم توانایی اجرایشان را دارم بازی کنم.

در ادامه حاجیان نیز بیان کرد: من در سنی هستم که نمی‌توانم در آثار سینمایی نقش محوری داشته باشم، برای همین ممکن است خیلی از نقش‌هایی که دوست ندارم را بپذیرم. به دنبال فیلم‌هایی هستم که حرفی برای گفتن داشته باشند.

جمشیدی در پاسخ به انتقاد یک خبرنگار که او را به "تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی" متهم کرد، اظهار کرد: من نمی‌خواهم جواب این خبرنگار را بدهم. اما آنقدر که شما فکر می‌کنید دیده شدن برای من مهم نیست. 

او به نقد مثبتی که در یکی از رسانه‌ها درباره بازی‌اش در "شیشلیک" منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: در این مطلب از بازی من تعریف شده بود ولی خبر بعدی درباره فوت علی انصاریان بود و... برای همین می‌خواهم بگویم که زندگی برای من آنقدر ارزشمند نیست که صرفا برای دیده شدن کار کنم و کار کردن من به این دلیل است که سرگرم باشم.

حاجیان در ادامه بیان کرد: گاهی اوقات بسیار بی انصاف درباره افراد صحبت می‌کنید.

در ادامه این روز فیلم "گیج‌گاه" به روی پرده رفت. فیلمی که عادل تبریزی آن را کارگردانی کرده است و در آن باران کوثری، حامد بهداد، جشمید هاشم‌پور، امیرحسین رستمی، بهرنگ علوی، بیژن بنفشه خواه، سروش صحت به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم درباره مادری است که باوجود جدایی از همسرش قصد دارد به فرزندش دلاوری و شجاعت را بیاموزد اما در  این میان با مشکلاتی مواجه می‌شود که ...

در نشست پرسش و پاسخ فیلم "گیج‌گاه" عادل تبریزی کارگردان، باران کوثری، حامد بهداد، نادر سلیمانی، بهرنگ علوی، علی راد (بازیگران)، میرولی‌الله مدنی (تهیه‌کننده)، امید گل‌زاده (طراح چهره‌پردازی)،  ارسلان امیری (فیلم‌نامه‌نویس) حضور یافتند.

در ابتدای این نشست، رضا صفایی‌پور و محمد الهی از پیشکسوتان بازیگری که در سالن حضور داشتند مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

عادل تبریزی با ابراز خوشحالی از اینکه این فرصت برای دیده شدن فیلمش فراهم شد، افزود: برای من نگاه مخاطب چه مثبت و چه منفی اهمیت دارد و  از کسانی که به تماشای این اثر سینمایی نشستند تشکر می‌کنم.

حامد بهداد با تبریک به خانواده عادل تبریزی و موفقیت او، بیان کرد: همسر او در تمام این سال‌ها کنارش بوده و به عادل کمک کرد که فیلم اولش را بسازد. او در ادامه از حضار درخواست کرد مادر عادل تبریزی و همسرش را که در سالن حضور داشتند، تشویق کنند.

باران کوثری، نیز ضمن ابراز خوشحالی  برای حضور در این پروژه گفت: دوست داشتم همه عوامل فیلم روی صحنه کنار ما باشند و دوست دارم به یاد درگذشت علی انصاریان دست بزنیم.

ارسلان امیری نیز که به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس در این اثر حضور داشت، اظهار کرد: دشوار است که در سینما تا این حد احساس و شور را منتقل کرد؛ اما "گیج‌گاه" پر از حس و شور است. من نقش بسیار کمی در این فیلم داشتم و برایم باعث افتخار است.

در ادامه حامد بهداد پیام مکتوب جمشید هاشم‌پور را قرائت کرد، در بخشی از این متن آمده است: عادل تبریزی، کارگردان جوان، خوش‌ذوق و سرشار از انرژی است که آرزو می‌کنم افق روشنی پیش رویش باشد. سینما وجود تبریزی را  از همان ابتدا که تصمیم به ساخت این فیلم گرفت، از آن خود کرد، من در کنارش بودم و‌ به او قول دادم که در فیلم حضور داشته باشم. بعد از رنج‌ها و مرارت‌ها "گیج‌گاه" که فیلمی گرم و شیرین بود، ساخته شد.

بهداد  پس از قرائت این متن، درباره حس‌اش از بازی در نقش بدل جمشید هاشم‌پور گفت: سال‌های بسیار زیادی از رسیدن ما به زبان ملی در سینما می‌گذرد. پرواضح است که سینما چه سیری را طی کرده تا به این‌جا رسیده و این فراز و نشیب‌های گوناگون در سینما منعکس شده است.  پس از این مسیر دشوار سینما تبدیل به فرهنگ شد و در سبد خانواده‌ها قرار گرفت.

او در ادامه به موج نوی سینمای ایران اشاره کرد و افزود: قهرمانانی چون قهرمان فیلم "کندو" پدید آمد و بعد از انقلاب شاهد شکل‌گیری دوباره سینما هستیم. سینما مختص توده مردم است و می‌خواهند که خودشان و هنرمندانشان را روی پرده ببینند.

بازیگر "گیجگاه" ادامه داد: جمشید هاشم‌پور هم بی‌شک یکی از ستاره‌هایی است که مردم را به سینما و تماشای فیلم دعوت کرد و دوباره قهرمان را در سینما تداعی کرد. این بازیگر یک سمبل و نماد است. قهرمانی که به‌سان "دون‌کیشوت" عمل می‌کند و چه افتخاری بالاتر از این که من بدل ایشان را بازی کردم.

تبریزی نیز در ادامه این نشست با اشاره به علاقه خود به سینما گفت: من یک بچه شهرستانی عاشق سینما در کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد هستم. مادر من پولی را کنار می‌گذاشت که من را هر ماه سینما ببرد. من تهران را از طریق سینما شناختم و به جامعه‌شناسی شهری رسیدم. اگر مادرم نبود عشق سینما هیچ‌گاه در من شکل نمی‌گرفت و  از مسعود کیمیایی سپاسگزارم که الفبای سینما را به من یاد داد.

او درباره موسیقی فیلم "گیجگاه" توضیح داد: موسیقی حمید غلامعلی در تار و پود من رفته و من از روزی که فیلمنامه را شروع کردم می‌خواستم که ایشان باشد و برایم هیچ جایگزین دیگری وجود نداشت. هنگام نوشتن فیلمنامه هم ما صدای حمید غلامعلی را پخش می‌کردیم.

کارگردان "گیج‌گاه" درباره این صحبتش که مطرح کرده بود فیلم را بدون حضور جمشید هاشم‌پور نمی‌ساختم، گفت: در زمان ایده اولیه "گیج‌گاه" به خودم گفتم که اگر جمشید هاشم‌پور در فیلم بازی نکند، من این کار را نمی‌سازم. 

تبریزی در ادامه درباره انتخاب دیگر بازیگران فیلم گفت: ایده اولیه را هم زمان با فیلمبرداری فیلم "هفت‌ماهگی" به کارگردانی هاتف علیمردانی به حامد بهداد گفتم و او پذیرفت که در فیلم حضور داشته باشد. از زمان شکل گیری ایده، بازیگران در کنار ما حضور داشتند. 

کارگردان "گیجگاه" ادامه داد: در ابتدا قرار بود که نگار جواهریان در کار بازی کند، اما به این دلیل که در ایران حضور نداشت، باران کوثری که بهترین انتخاب بعد از او بود برای این نقش انتخاب شد.

بهرنگ علوی دیگر بازیگر فیلم "گیج‌گاه" گفت: قرار بود امروز علی انصاریان در سالن به تماشای این فیلم بنشیند و جای او بسیار خالی است. فکر می‌کنم جامعه ورزشی به عنوان یادبود برای ایشان ادای دین کرد، اما از ستاد جشنواره خواهش می‌کنم که در کنار جوایزشان سهم علی انصاریان را کنار بگذارند.