سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "یدو" به کارگردانی مهدی جعفری، جدیدترین فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور یافته و امروز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه هم‌زمان با هشتمین روز جشنواره در برج میلاد به روی پرده می‌رود. ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آل‌بوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آل‌بوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و ... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی "یدو" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت این فیلم توضیح داد: بعد از خواندن فیلمنامه از آن خوشم آمد و پیش‌تولید را آغاز کردیم که خورد به پاندمی کرونا و بعد از تعطیلات عید بار دیگر پیش‌تولید را آغاز کردیم و خردادماه کار را کلید زدیم که متأسفانه در سخت‌ترین شرایط ممکن کار تولید شد. شرایط برای ما بسیار سخت بود و گرمای هوا در جنوب کشور بسیار زیاد بود، اما دوستان با رشادت و شهامت این فیلم دفاع مقدسی را جهادگونه کار کردند و همراه شدند. تصور ما این بود که برخی از دوستان نتوانند این مسیر را ادامه دهند اما خوشبختانه با همتی که دوستان داشتند توانستیم کار را پیش ببریم.

فیلم یدو

او همچنین در ادامه درباره موضوع فیلم گفت: فیلم یک نگاه متفاوت در حوزه دفاع مقدس دارد. ما از مقام خانواده به این موضوع نگاه کردیم و به نظر می‌رسد فیلم احساسی است. فیلم‌های دفاع مقدس تعاریف و چارچوب‌های مشخصی دارند و این فیلم از منظری متفاوت و نگاهی که کمتر به آن توجه شده است به مقوله جنگ می‌پردازد. به نظر می‌رسد که شاید در این مسیر موفق بوده‌ایم و ارتباط حسی و عاطفی با مخاطب برقرار می‌کند. موضوع فیلم درباره چند نوجوان است که در کنار مادر خانواده حضور دارند و روایتی از روزهای اولیه حصر آبادان که در فضای دفاع مقدس تعریف می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره جای خالی آثار دفاع مقدس در سینمای ایران اظهار کرد: همواره آثار و نگاه‌های متفاوتی به دفاع مقدس وجود دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که ما فقدانی را از تاریخ کشورمان که بسیار تأثیرگذار است، در سینما داریم. دوران جنگ و دفاع مقدس بسیار اثرگذار است و این‌گونه نیست که بگوییم چند فیلم در این حوزه ساخته شده و دیگر نیاز نیست درباره آن اثری تولید شود. این فضا بسیار بزرگ و غنی است؛ مقاومت و رشادت جوانان این کشور، بخصوص در منطقه خوزستان که در دفاع از مرز و بوم ما ماندگار است، بسیار ارزش دارد و جا دارد سالیان سال در این حوزه کار انجام شود. در سینمای دنیا از کوچک‌ترین اتفاقاتی که رخ می‌دهد، برنامه‌سازی و تولید اثر می‌کنند و آن را مورد تقدیس قرار می‌دهند، اما ما هنوز آن اتفاقی را که باید در این حوزه رقم بزنیم نزدیم و جای خالی آن همچنان احساس می‌شود.

مصباح در ادامه درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز بیان کرد: بازیگر اصلی ما خانم ستاره پسیانی است که جزو اولین انتخاب‌های ما برای نقش مادر بود و بعد از خواندن فیلمنامه بسیار همراهی کرد و به‌واسطه گریم و لهجه کار سختی پیش رو داشت، اما با همراهی که به خرج داد و استعداد قابل تحسینی که در او وجود دارد، تمام آنچه می‌خواستیم را جامه عمل پوشاند و انتظارات را برآورده کرد. به‌واسطه جنس فیلم خیلی نمی‌توانستیم از بازیگران حرفه‌ای بهره بگیریم، بنابراین به سراغ بازیگران نوجوان محلی رفتیم که به عقیده من یکی دو نفر از این بچه‌ها، کشف‌های آینده سینمای ایران هستند که استعدادهای بی‌نظیری‌اند. در خوزستان از این جنس استعدادها فراوان هستند و تمام آنچه ما لازم داشتیم در این بازیگران اتفاق افتاد.

او در خاتمه درباره سینمای کودک و عدم استقبال از آثار ژانر دفاع مقدس در گیشه گفت: نگاه من به‌عنوان کسی که در این حوزه کار می‌کند این است که فیلم "یدو" مخاطب‌پسند است و وقتی مخاطب داشته باشد، گیشه نیز دارد. اگر ازاین‌دست فیلم‌های دفاع مقدسی در این چارچوب ساخته شوند می‌توانند مخاطب و گیشه داشته باشند، البته به‌شرط آنکه به‌خوبی معرفی شوند. اما واقعیت این است که ساخت فیلم یک آرمان‌گرایی و آرمان‌خواهی است، به این معنا که شاید بحث گیشه اولویت اول ساخت فیلم نباشد، برای ما اولویت اول چیزهای دیگری بود که به حیطه اعتقادی ما برمی‌گردد و می‌تواند برای مخاطب این دست فضاها تأثیرگذار باشد. استنباط من این است که اگر فیلم خوب معرفی شود، به فضل الهی می‌تواند گیشه قابل قبولی نیز داشته باشد.