سرویس موسیقی هنرآنلاین: عرفان سلیمی متولد سال 1361 در دبی و بزرگ شده تهران است. وی از سال 1381 بهطور رسمی فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه ترانه‌سرایی را آغاز کرد و در این مدت با خواننده‌ها مختلفی مانند فرزاد فرزین، حمید خندان و سعید عرب همکاری کرده که در بین این، ترانه "دختر بهار" با  صدای گروه ژوان و "مهربونم" با صدای سعید عرب مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

آقای سلیمی، این روزها مشغول چه کاری هستید؟

من طبق معمول مشغول ترانه‌سرایی هستم و برای خواننده‌ها کار تولید می‌کنم. البته خودم مدت‌هاست از خوانندگی فاصله گرفته‌ام و کمتر به سمت این فضا می‌روم.

چرا تصمیم گرفتید دیگر سراغ خوانندگی نروید؟

به نظرم وضعیت این روزها برای خوانندگی متعادل نیست. من تقریباً 10 سال پیش یک آلبوم بیرون دادم و از آن آلبوم دو، سه قطعه هم مورد توجه مخاطبان واقع گرفت، اما الآن شرایط را مناسب نمی‌بینم. در حال حاضر همه دارند شکل همدیگر می‌خوانند و آهنگ‌هایی که منتشر می‌شوند شبیه همدیگر هستند. غیر از یکی، دو نفر که آهنگ‌های خوبی می‌خوانند، از سایر خواننده‌ها موزیک خوب و خاصی نمی‌شنویم.

فکر می‌کنید علت این اتفاق چیست؟

خلاقیت در موسیقی‌شان وجود ندارد. به نظرم وضعیت موسیقی در سال‌های قبل بهتر بود. موزیک‌ها هم بهتر بودند. در حال حاضر برخی خواننده‌های درجه یک هم دارند کارهای خودشان را از خوانندگان جدید کپی می‌کنند. مثلاً ما خواننده‌هایی مثل فرزاد فرزین را با سبک خودشان می‌شناسیم ولی گاهی می‌بینیم که آن‌ها هم سراغ سبک خوانندگان دیگر می‌روند. این وسط خوانندگانی مانند روزبه بمانی و علی زندوکیلی من را امیدوار نگه داشته‌اند. وقتی یک ترانه‌سرا خودش هم خواننده می‌شود، خوانندگان دیگر کمتر سراغ او می‌روند چون معتقدند او بهترین ترانه‌هایش را خودش می‌خواند و ترانه‌های متوسطش را به دیگران می‌دهد، در صورتی که این‌طور نیست. هر ترانه‌ای ممکن است به صدای یک نفر دیگر بهتر بنشیند و ترانه‌سرا تصمیم بگیرد آن ترانه را به خواننده دیگری واگذار کند.

به تازگی با خواننده خاصی همکاری نداشته‌اید؟

من با سعید عرب همکاری داشته‌ام ولی بیشتر فعالیت‌های من با خوانندگانی است که کارشان را تازه شروع کرده‌اند. خوانندگان مطرحی نیستند ولی بسیار با استعداد هستند و خوب می‌خوانند. من سال گذشته در آستانه همکاری با بهنام بانی بودم ولی کسی که من را معرفی کرده بود به نظرش آمد که نباید این همکاری شکل بگیرد. در این بازار هر کسی از دیگری بد می‌گوید و همه از همدیگر ناراحت هستند. آدم باید حالش خوب باشد تا بتواند کار کند. در گذشته فضای کاری بهتر وجود داشت و آثاری که منتشر می‌شد هم آثار بهتری بودند. در حال حاضر کارها آدم را سر شوق نمی‌آورد. خواننده‌ها تیم خودشان را دارند و با آهنگساز و ترانه‌سرای‌ خودشان همکاری می‌کنند. حتماً از این کار جواب گرفته‌اند و موفق هم شده‌اند که دارند ادامه می‌دهند. من عمر اکثر خواننده‌های امروز را کوتاه می‌دانم. کرونا نشان داد که جایگاه خوانندگان امروز ما کجاست. البته به نظرم خوانندگان قدیمی‌تر مانند بابک جهانبخش هنوز جایگاه خودشان را دارند چون برای رسیدن به این جایگاه زحمت زیادی کشیده‌اند. من از بین خوانندگان جدید گرشا رضایی را قبول دارم چون هم موزیسین خوبی است و هم صدای خوبی دارد. من معتقدم که خوانندگان قدیمی‌تر به اصول‌ها بیشتر پای‌بند بودند. البته خوانندگان جدید گناهی ندارند و در اکثر مواقع تهیه‌کنندگان و مدیر برنامه‌ها به آن‌ها اطلاعات غلطی می‌دهند. 

قصد ندارید کتاب شعر منتشر کنید؟

من سال 1395 یک کتاب به نام "یه مدت می‌خوام ...!" را از طریق نشر مایا پخش کردم که شامل 37 کار بود که خودم و خوانندگان دیگر آن‌ها را خوانده بودیم ولی به خاطر پخش ضعیف و انتخاب غلط ناشر از سمت خودم با فروش خوبی روبرو نشد. البته یک رزومه خوبی برای من شد که از آثارم سوء استفاده نکنند. فیلترهای زیادی وجود دارد که شما باید از آن‌ها عبور کنید تا با خوانندگان مطرح کار کنید. از همه مهم‌تر باید با تهیه‌کنندگان و مدیر برنامه‌ها صحبت کنیم. بارها پیش آمده که یک ترانه را برای خود خواننده فرستاده‌ایم و او هم خوشش آمده ولی تهیه‌کننده از آن ایراد غیر حرفه‌ای گرفته است. وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد ما هم رغبتی نمی‌کنیم که بخواهیم خودمان را به خواننده‌های جدید ثابت کنیم. من در نظر دارم که با خوانندگان دیگر هم کار کنم ولی باید شرایطش فراهم شود. باید یک قدم از طرف آن‌ها هم برداشته شود تا این همکاری‌ها اتفاق بیفتد.

سلیمی علاوه‌بر ترانه‌سرایی، در سال‌های اخیر خوانندگی را هم تجربه کرده و آلبوم "متفاوت" تنها آلبوم رسمی منتشر شده با صدای او به شمار می‌رود.