سرویس سینمایی هنرآنلاین: پنجمین روز از جشنواره روز آرام و پربازیگری برای اصحاب رسانه بود.

نخستین فیلمی که روی پرده سینماها رفت، فیلم "روشن" ششمین فیلم روح الله حجازی است که به زندگی مردی به نام روشن می‌پردازد که در زندگی با همسرش به دلیل بیکاری و بی پولی دچار مشکل است و همین عامل نیز موجب می‌شود تا اتفاق اصلی در روند قصه شکل بگیرد. حجازی که عمدتا دغدغه‌هایی از جنس خانواده و اجتماع دارد این بار از نگاهی روانشناسانه به موضوع نگاه کرده است. 

روح‌الله حجازی  (کارگردان)، جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده)، رضا عطاران، سارا بهرامی،  نازنین سهامی، سرگل لواسانی (بازیگر)، مرتضی نجفی (مدیر فیلمبرداری)، سهیل دانش‌اشراقی (طراح صحنه)، ایمان امیدواری (طراح چهره‌پردازی)، میثم مولایی (تدوین‌گر)، بامداد افشار (آهنگساز) در نشست پرسش و پاسخ این فیلم حضور یافتند.

در تمام طول نشست تمامی عوامل درگذشت علی انصاریان بازیکن و بازیگر سینما را تسلیت گفتند.

رضا عطاران، بازیگر "روشن" در ابتدای سخنان خود، درباره خاطرات مشترکش با علی انصاریان در سریال "زیر آسمان شهر" صحبت کرد و ادامه داد: اولین بار که فیلمنامه را خواندم، شخصیت "روشن" به نظرم کاراکتری جالب توجه آمد که انفعال خاصی داشت. در واقع به این دلیل که شخصیت عجیب و غریبی بود، نظر من برای ایفای آن جلب شد.

سارا بهرامی نیز در ادامه این نشست درباره تجربه حضور در فیلم "روشن" گفت: من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح‌الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و تنها دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.

حجازی درباره حضور رضا عطاران در این فیلم بیان کرد: من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می‌سازم، چراکه این نقش را برای شما نوشتم و فقط می‌خواهم شما در آن حضور داشته باشی.

او همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت مردم در هشت سال دولت شبیه به فیلم شماست، گفت اظهار کرد: من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسئله من شخصیت "روشن" بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم.

او ادامه داد: این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است.

اما در ادامه این روز فیلم "روزی روزگاری آبادان" به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ به نمایش درآمد. فیلمی که نخستین ساخته سینمایی این بازیگر و کارگردان است که بر مبنای نمایشنامه‌ای از خود وی که در سال 84 موفق به دریافت جوایزی از جشنواره تئاتر فجر شده بود، ساخته شده است. قصه این فیلم درباره خانواده‌ای در آبادان است که در شب عید درگیر ماجرایی می‌شوند که قصه را پیش می‌برد. محسن تنابنده، فاطمه معتمدآریا بازیگران اصلی این فیلم هستند و فیلم کلا در یک لوکیشن در خانه سپری می‌شود.

حمیدرضا آذرنگ (کارگردان)، علی اوجی (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمد آریا، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ (بازیگر)، سپیده عبدالوهاب (تدوین‌گر)، بابک بنی اردلان (صدابردار)، سهیل دانش‌اشراقی (طراح صحنه) در نشست فیلم حضور داشتند.

علی اوجی در ابتدا درخواست کرد حضار به احترام علی انصاریان یک دقیقه سکوت کنند و در ادامه شایعه ابتلایش به کرونا را تکذیب کرد. او افزود: این روزها ما مشغول فیلمبرداری آخرین کار مسعود کیمیایی هستیم و در آن‌جا مرتب چک شده و تست می‌دهیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر واکسنی معتبر تهیه شود.

در ادامه آذرنگ درباره هدفش از ساخت این فیلم توضیح داد: اگر فیلم نتوانسته هدفش را بیان کند من اینجا هر چه بگویم توجیه است. روز اول جنگ آمریکا و عراق یک موشک به اشتباه به انبارهای شرکت نفت آبادان برخورد کرد که البته تلفاتی نداشت اما من خیال‌پردازی کردم. این اتفاق که حاکی از خطای انسانی بود می‌توانست برای خانواده‌ای رخ بدهد.

او با اشاره به اینکه قبلا این موضوع را در صحنه تئاتر کار کرده بودم، افزود: برعکس تمام دنیا که بقای یک نمایش می‌تواند تا سال‌ها به طول بیانجامد در ایران در نهایت 30 روز به درازا می‌کشد. ما دوست داریم که حرف‌مان را با تعداد مخاطب بیشتری به اشتراک بگذاریم. من فکر می‌کردم این موضوع کهنگی و میرایی ندارد و با توجه به زیاده‌خواهی انسانی که به جنگ منتج می‌شود، دوست داشتم فیلم آن را بسازم.

در ادامه نشست فاطمه معتمد آریا با تسلیت درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان، درباره پذیرفتن نقش خود در این فیلم، گفت: سابقه تئاتری من با آقای آذرنگ و سابقه همکاری ما در فیلم "آباجان" به کارگردانی هاتف علیمردانی باعث شد که جدی‌تر به پیشنهاد حضور در این فیلم فکر کنم.

او افزود: این فیلم فراز و نشیب‌های بسیاری در پیدا کردن تهیه‌کننده و بازیگر داشت؛ اما برای من از جاذبه بسیاری برخوردار بود. فکر می‌کنم نگاه این فیلم بیشتر خانوادگی است و همه با هم هماهنگ هستند و یک بازیگر به تنهایی به چشم نمی‌آید.

آذرنگ درباره حضور معتمدآریا در این اثر توضیح داد: فاطمه معتمدآریا پای این کار ایستاد و من بسیار از ایشان ممنونم. اگر یک بازیگر عزیزترین اطرافیانش را هم از دست دهد بازهم باید در کار حضور داشته باشد و این سختی کار یک بازیگر است. فاطمه معتمدآریا یکی از زیباترین لحظه‌های زندگی‌اش را که به دنیا آمدن نوه‌اش بود، به خاطر این فیلم ندیده گرفت و من از او بسیار ممنونم.

هیراد آذرنگ که به عنوان بازیگر در "روزی روزگاری آبادان" ایفای نقش کرده است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی‌ام "فرزند حمیدرضا آذرنگ بودن" است که از او بسیار آموخته‌ام. خوشحالم که در ماه تولدم در کنار عوامل "روزی روزگاری آبادان" هستم و از پدرم ممنونم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من سپرد.

حمیدرضا آذرنگ در ادامه بیان کرد: در طول فیلم من بدترین پدر دنیا برای هیراد بودم و به او بسیار سخت گرفتم. من از او عذرخواهی می‌کنم به خاطر رفتارهایم چون فقط می‌خواستم به او بیاموزم که این حرفه بی‌رحم است و باید ایستادگی کرد.

او  درباره مابه ازای واقعی قصه این فیلم، گفت: 29 اسفند 81 این موشک به آبادان اصابت کرده بود. من فکر می‌کنم موشک "روزی روزگاری آبادان" خیلی شریف‌تر از بسیاری از سیاستمداران امروز است که برای انسان‌ها دل نمی‌سوزانند و دلشان به رحم نمی‌آید.