سرویس سینمایی هنرآنلاین: در میان بازیگرانی که بخت دریافت سیمرغ بلورین را داشتند، امیر جدیدی بازیگر فیلم «قهرمان» (اصغر فرهادی) اولین گزینه‌ای است که به ذهن می‌آید. نخستین تجربه همکاری جدیدی با فرهادی، می‌توانست بخت او را برای بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد این دوره افزایش بدهد، اما فیلم به جشنواره نرسید و جدیدی، فعلا از گردونه رقابت خارج شده است.

نوید محمدزاده دیگر ستاره این سال‌ها، که در فیلم «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند بازی کرده دیگر غایب این دوره است. او که این روزها سریال «قورباغه» را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد، می‌توانست یکی دیگر از گزینه‌های کسب سیمرغ بلورین باشد. با توجه به این که جدیدی و محمدزاده، هر دو سیمرغ بلورین را در کارنامه دارند، نبودشان می‌تواند بخت بازیگران دیگر را برای دریافت این جایزه بیشتر کند.

نرسیدن «قهرمان» و «شب، داخلی، دیوار» به جشنواره به غیبت دو کارگردان منجر شده است. اصغر فرهادی چهره سرشناس و بین‌المللی سینمای ایران و وحید جلیلوند که با «بدون تاریخ، بدون امضا» در تعدادی از جشنواره‌های بین‌المللی به عنوان استعدادی تازه از سینمای ایران، معرفی شد. احتمالا باید منتظر درخشش این فیلم‌ها، در رویدادهای خارجی پیش رو باشیم.

از میان سینماگران قدیمی، مسعود کیمیایی مشغول ساختن فیلم تازه خود «خائن‌کشی» است. سیدرضا میرکریمی هم این روزها در حال انتخاب بازیگر برای «نگهبان شب» است. ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده نخستین فیلم فرزندش یوسف به نام «شمش طلا»ست و همچنان روی فیلمنامه سریال «موسی(ع)» کار می‌کند. رخشان بنی‌اعتماد از سینماگران نسل اول انقلاب همچنان از سینمای بلند دور است و فیلمی را آغاز نکرده و تهمینه میلانی دیگر فیلمساز این نسل، مدت‌هاست پشت دوربین نرفته است. داریوش مهرجویی که فیلم «لامینور» را آماده نمایش دارد، یکی دیگر از غایبان این دوره است. مهرجویی قرار است فیلمش را با مهیا شدن شرایط، روانه سینماها کند.

از میان فیلمسازان جوانتر، رضا درمیشیان با فیلم «مجبوریم» غایب جشنواره است، فیلم تازه این کارگردان که جوایزی بین‌المللی دریافت کرده قرار است اکران عمومی شود. شهرام مکری و «جنایت بی دقت» هم جایی در جشنواره امسال ندارند، احتمالا مکری هم ترجیح داده با مهیا شدن شرایط، فیلمش را که در جشنواره ونیز مورد توجه قرار گرفت، اکران عمومی کند. 

مستانه مهاجر تدوینگر باسابقه سینمای ایران هم که امسال فیلم «جوجه‌تیغی» را کارگردانی کرده، ترجیح داده فرم حضور در جشنواره را پر نکند. سحر مصیبی، دیگر فیلمساز زنی است که با «اورکا» به این رقابت پا نگذاشته است. امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به دلیل شیوع ویروس کرونا حس و حالی ویژه دارد، گرچه تعداد غایبان کم نیست اما حضور فیلمسازان نسل تازه، نوید ظهور استعدادهایی جدید در سینمای ایران می‌دهد. نسل سینماگران تغییر کرده و فجر سی و نهم، آیینه این تغییر است.