سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب در شانزده بخش با عناوین "مادر جان پیدایمان نکند"، "روزها در کمین"، "ورود بدون اجازه"، "سپس دکمه کنده شد"، "ناطور باران"، "چه پاییز زیبایی"، "کلی پنجره، کلی گل"، "بهترین دشمن"، "تا ابد"، "واقعیات در کمین"، "کاش باز هم اینجا بودی"، "اینرسی"، "پس از واقعه"، "دل‌داری"، "هر بار تازه" و "جواب‌ها همه جا پیدا نمی‌شوند" مکتوب شده است.

در کتاب "آنجا که دیگر دلیلی نیست" گفت‌وگوی خیالی مادری با پسر 16 ساله‌اش به اسم نیکولای را می‌خوانیم که خودکشی کرده است. کتابی است که از فقدان و هجران یک عزیز می‌گوید و قالب جدیدی دارد در حقیقت نویسنده عزا را به یک اثر هنری تبدیل کرده است.

در واقعیت نیز یی‌یون لی این اثر داستانی را پس از خودکشی فرزندش نوشته است. گفت‌وگوهای صمیمانه و سوزناک که پیچیدگی روابط دو نسل و رنج، غم و عشق را به تصویر می‌کشد.  

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "چراغ سبز شد و به خیابانی پیچیدم که دو طرفش خانه‌های قدیمی ردیف شده و از بوته خالی بود. گفتم اگر ناگهان صاحب چیزی بشوی که خوب از آن سر درنمی‌آری، آیا می‌توانی بدون هیچ درکی، بی‌درنگ دورش بیندازی؟

چی؟

کلماتی که در اختیارم بودند، فقدان، عزا، غم، داغ، درد، انگار هیچ‌وقت نمی‌تواستند رنجی را که به جانم افتاده بود بیان کنند. آدم می‌تواند با فقدان و عزا و غم و داغ زندگی کند و باید بکند. این کلمات با هم چارچوب زندگی می‌شوند، به همان سفتی و محکمی سقف و کف و در و دیوار. اما چیز دیگری، مثل پرنده‌ای که با کوچک‌ترین توجه پرواز می‌کند و در می‌رود، یا جیرجیرکی که در تاریکی می‌خواند هم هست، چیزی که هرگز آنقدر نزدیک نیست که آدم بداند صدایش از کدام گوشه می‌آید".

یی‌یون لی زاده پکن و فارغ‌التحصیل کارگاه نویسندگی آیووا و برند جوایز بسیاری از جمله جایزه پن/ همینگوی و جایزه بنیاد مک‌آرتور است. مجله نیویورکر او را یکی از بیست داستان‌نویس زیر چهل سال معرفی کرده است که باید آثارشان را دنبال کرد. او در پرینستون نیوجرسی زندگی و در دانشگاه پرینستون تدریس می‌کند. "مهربانتر از انزوا"، هزار سال دعای خیر"، "آوارگان"، "پسر طلا، دختر زمرد" و کتاب خاطراتش با عنوان "دوست عزیز، از زندگی خودم به تو در زندگی خودت می‌نویسم" عناوین آثار نشر یافته این نویسنده محسوب می‌شوند.

کتاب "آنجا که دیگر دلیلی نیست" نوشته یی‌یون لی با ترجمه آرزو احمی از سوی نشر برج منتشر شده و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده است. این اثر کپی‌رایت دارد. 

آنجا که دیگر دلیلی نیست