سرویس سینمایی هنرآنلاین: هال هالبروک بازیگر برنده جوایز امی و تونی که چند دهه در نمایش‌های تک‌نفره نقش مارک تواین نویسنده و طنزپرداز آمریکایی را بازی می‌کرد، ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) از دنیا رفت. او ۹۵ ساله بود.

جویس کوهن دستیار شخصی هالبروک دوشنبه‌شب در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خبر درگذشت این بازیگر کهنه‌کار را اعلام کرد.

به گزارش ورایتی، هالبروک متولد ۱۷ فوریه ۱۹۲۵ در شهر کلیولند در ایالت اوهایو، آمریکا بود. او نقش تواین را در نمایش تک نفره "مارک تواین امشب!" به کارگردانی خودش بازی کرد. این نمایش در ۱۹۶۶ جایزه تونی بهترین بازیگر مرد را برای او به همراه داشت. او با این نمایش در ۱۹۷۷ و ۲۰۰۵ به برادوی بازگشت و تا ۲۰۱۰ بیش از ۲۲۰۰ نقش رمان‌نویس آمریکایی را در سراسر آمریکا ایفاء کرد. هالبروک اولین بار در ۱۹۵۴ این نمایش را اجرا کرد.

او در ۱۹۶۷ برای بازی در نسخه تلویزیونی "مارک تواین امشب!" نامزد جایزه‌ امی شد و در سال‌های بعد چهار جایزه‌ امی دریافت کرد.

هالبروک در ۲۰۰۸ برای بازی در فیلم "درون طبیعت وحشی" به کارگردانی‌شان پن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد. او در آن سال با ۸۲ سال سن مسن‌ترین بازیگری بود که نامزد اسکار شد.

صدای خش‌دار و ظاهر او به‌گونه‌ای بود که برای بازی در نقش‌های تاریخی و دیگر نقش‌های پرجذبه گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شد. او نقش آبراهام لینکلن رئیس‌جمهور آمریکا را در سریال کوتاه "لینکلن" تولید ان‌بی‌سی ایفاء کرد که در ۱۹۷۶ یک جایزه‌ امی برایش به همراه داشته باشد. هالبروک این نقش را در سریال کوتاه "شمال و جنوب" (۱۹۸۵) تولید ای‌بی‌سی و یک سال بعد در دنباله این سریال تکرار کرد. او اولین بار در ۱۹۷۰ برای بازی در سریال تحسین‌شده "جسوران: سناتور" جایزه‌ امی گرفت.

بازی در نقش فرمانده کل در فیلم سینمایی "ربودن رئیس‌جمهور" (۱۹۸۰)، یک قاضی ارشد در " The Star Chamber "، جان آدامز در سریال کوتاه "جرج واشینگتن" (۱۹۸۴)، از دیگر کارهای هالبروک است. او در فیلم " لینکلن" (۲۰۱۲) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نقش یک نماینده جمهوری‌خواه محافظه‌کار در کنگره را بازی کرد. او در درام تاریخی "ساوانا" (۲۰۱۳) نیز در نقش یک قاضی ظاهر شد.

حضور در نقش شخصیت Deep Throat در فیلم "همه مردان رئیس‌جمهور" (۱۹۷۶) از دیگر فعالیت‌های هالبروک در عرصه سینماست. او در فیلم‌هایی چون "جولیا" (۱۹۷۷)، "مه" (۱۹۸۰)، "Creepshow" تولید ۱۹۸۲، "وال استریت" (۱۹۸۷)، "موسسه" (۱۹۹۳)، "هرکول" (۱۹۹۷) و "مردان افتخار" (۲۰۰۰) نیز بازی کرد.

هالبروک در ۲۰۰۳ از سوی جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور آمریکا مدال ملی دریافت کرد. کتاب خاطرات او با عنوان "هارولد: پسری که مارک تواین شد" در سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد.