به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، روح اله باقرزاده دبیر بخش دانشگاهی دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با بیان این که در این دوره چهار کمیته علمی دانشگاهی مرتبط با چهار زیرگروه تشکیل شده است، بیان داشت: در زیرگروه اول داوری آثار هنری در بخش طراحی پارچه موردنظر است که از داوران این زیرگروه از اعضا هیئت ‌علمی دانشگاه‌های مرتبط که فعالیت بیشتری در حوزه طراحی پارچه دارند، استفاده شده است. علاوه بر آن یک عضو نیز از بخش صنعت در این زیرگروه قرار دارد تا ازنقطه‌نظر کاربردی و مورد اقبال صنعت نیز آثار بررسی شوند.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در زیرگروه دوم آثار مرتبط با بخش تصویرسازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این زیرگروه، سه زیربخش برنامه‌ریزی شده است: بخش اول کانسپت (مفهوم) کاشان قرار دارد که این مفهوم مربوط به کل جشنواره است و کلیه آثار تصویرسازی ارسالی به جشنواره با مفهوم کاشان حول محور آن قرار می‌گیرد. بخش دوم این زیرگروه نیز بخش ویژه‌ای است، مربوط به آثار تصویرسازی با محوریت سردار شهید سلیمانی که در حقیقت عمدتاً مربوط به طراحی تی‌شرت و کلیه اقلام حوزه پوشاک را شامل می‌شود. در این بخش طراحان عملاً دل نوشته‌ها و طرح‌های مرتبط با این سردار شهید سلیمانی را ارائه می‌کنند. سومین بخش این گروه با محوریت مفهوم آزاد با تمرکز بر مد باحیا (Modest Fashion) قرار دارد که آثار در قالب کلکسیون ارائه شده و توسط کمیته علنی مرتبط مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در زیرگروه سوم، پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، افزود: داوران این بخش از اعضا هیئت ‌علمی دانشگاه‌های سراسر کشور که از متخصصان و خبرگان حوزه مد و لباس هستند. البته باید گفت در بخش پایان‌نامه‌ها کمتر از داوران حوزه صنعت استفاده شده به دلیل این که در اینجا مهم داوری بر یافته‌های پژوهشی است، اما در شاخص‌های داوری قابلیت تجاری‌سازی این یافته‌های پژوهشی نیز موردنظر است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های الزهرا، آزاد اسلامی، دانشکده فنی شریعتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مؤسسات غیر انتفاعی مرتبط ازجمله دانشگاه‌هایی هستند که با ما در این بخش همکاری خواهند داشت.

دبیر بخش علمی دانشگاهی جشنواره فجر در ادامه بیان داشت: توجه ویژه این جشنواره نسبت به سال‌های قبل مربوط به عمق بخشیدن به ملاک‌های داوری و ارزیابی کیفی آثار است چون همراه با امتیازدهی به یک اثر، شاخص کیفی را هم از منظر خبرگان این حوزه که در کمیته داوری حضور دارند نظرخواهی خواهیم کرد و به آن امتیاز داده می‌شود.

دکتر روح اله باقرزاده استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، رتبه برتر مقالات در سومین جشنواره مد و لباس فجر، ریاست پژوهشکده مواد و فناوری‌های پیشرفته در نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر گروه دوره‌های بین‌المللی "طراحی پوشاک" و "مدیریت کسب و کار در صنعت مد و پوشاک" دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در کارنامه خود دارد.