سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بهرام غنچه‌پور در گالری ایرانشهر، نمایشگاه آثار فلورا فیض بخش با عنوان "فاصله" در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی "نیش دارو" با آثاری از حامد نوروزی در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی آرمین ابراهیم پور با عنوان "حجم بزرگ سرگردانی" در گالری بهارک‎ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

بقایای تاریخ

نمایشگاه نقاشی بهرام غنچه‌پور در گالری ایرانشهر برپاست. غنچه‌پور در این نمایشگاه به بناهای ایرانی اسلامی پرداخته است که دارای قدمتی طولانی هستند و با گذر از حوادث تاریخی، با بدنی رنجور و آسیب دیده تا به امروز دوام آورده‌اند. در هر تابلو شاهد بنایی در یک فضای باز هستیم و یا در آثار دیگر بخشی از یک بنا از نمای نزدیک و با جزییات فراوان به تصویر کشیده شده است.

غنچه‌پور در این آثار با الهام از عناصری واقعی، فضاهایی را به وجود آورده است که میان واقعیت و خیال معلق هستند. با وجود جزییات فراوان آجرکاری‌ها، مقرنس‌ها و... نحوه برخورد با بناها به گونه‌ای است که هیچ اطمینانی در واقعی بودن آنها وجود ندارد. بنایی که مانند یک مجسمه یادبود در فضایی خالی و ناشناخته قرار گرفته است، مانند تصویری است که از خیال برآمده و در محیطی بیگانه قرار گرفته است. محو شدن لبه‌ها و بخش‌هایی از ساختمان‌ها در محیط مه گرفته اطراف نیز بیش از پیش بر فضای خیال‌انگیز این آثار تاکید می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های بهرام غنچه‌پور در گالری ایرانشهر

فضای مونوکروم و خاکستری‌های رنگی که در سراسر تابلو دیده می‌شود، علاوه بر شباهت سوژه‌ها، فضایی یکدست را در همه آثار به وجود آورده است که بیش از پیش بر خاطراتی رنگ باخته تاکید می‌کند. غنچه‌پور خاطرات مشترک بسیاری از ایرانیان را در این آثار به تصویر کشیده است، اما آنچه در زمان‌های مختلف توسط آدم‌ها ساخته شده است، هم اکنون چنان خالی از انسان و جدا از اوست که گویی از ابتدا ارتباطی با آدم‌ها نداشته و وجودی مستقل و خودکفا دارد.

نمایشگاه نقاشی بهرام غنچه‌پور تا 20 بهمن‌ماه در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

در غیاب انسان

نمایشگاه آثار فلورا فیض بخش با عنوان "فاصله" در گالری اعتماد برپاست. آنچه در نقاشی‌های فیض بخش دیده می‌شود، مناظری طبیعی و سطوح وسیعی از پوشش گیاهی است که سراسر تابلو را در برگرفته و حتی می‌تواند از آن بیرون زده و تا فرسنگ‌ها آن سوتر را نیز دربر بگیرد. این پوشش گیاهی اغلب از گونه‌های به ظاهر ضعیف و کم ارزشی مانند علف‌های هرز تشکیل شده است و هیچ نشانی از درختان و گل‌ها دیده نمی‌شود.

فضایی که در این تابلوها دیده می‌شود معمولا خالی از هر عنصر دیگری است و همه جا تحت سیطره گیاهان خودرویی است که سطح زمین را شکافته و از هر جا خواسته‌اند، روییده‌اند. گه گاه دیوارهای سیمانی و زمین‌های سنگ‌فرش شده‌ای دیده می‌شود که نشان‌دهنده وجود تمدن در آن فضا بوده و خبر از گذشته‌ای می‌دهد که انسان در این محیط زندگی می‌کرده است. اما سال‌ها از این حضور گذشته است و حالا با محیطی متروکه مواجه هستیم که عدم حضور هیچ موجود جانداری باعث شده است گیاهان با آزادی کامل همه جا را بپوشانند و زیر پای جانوران دیگر آسیب نبینند.

نمایشگاه آثار فلورا فیض‌بخش در گالری اعتماد

رنگ سبز فضای غالب تابلوها را تشکیل می‌دهد و گاه با زرد شدن گیاهان، شاهد تغییر فصل نیز هستیم. اما آنچه جلب توجه می‌کند رنگ سیاهی است که به نشانه شبی تاریک، فضا را در بر گرفته است و در این فضا اگر نوری بر سبزه‌ها تابیده است، نشانه شبی مهتابی است. فیض بخش با دقت و ظرافت به ترسیم علف‌ها و شاخ و برگ‌های گیاهان پرداخته و ارزشی مضاعف به آنها بخشیده است. تکرار مداوم این عناصر در سطح کادر نیز ریتمی را ایجاد کرده است که آرامشی بصری را ایجاد می‌کند و با هیچ عنصر اضافه‌ای مخدوش نمی‌شود.

نمایشگاه آثار فلورا فیض بخش با عنوان "فاصله" تا 14 بهمن در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آسیب‌های جبران ناپذیر

 نمایشگاه نقاشی "نیش دارو" با آثاری از حامد نوروزی در گالری شیرین برپاست. ویژگی شاخص آثار نوروزی  بهره‌گیری از اصول هنر کلاسیک است و در تابلوهایش می‌توان به وفور ارجاعاتی به تاریخ هنر را مشاهده کرد. در تعدادی از تابلوها با فضایی مانند  داخل یک ساختمان اشرافی مواجه هستیم که سراسر دیوارها و کف آن با تزیینانی پوشیده شده و لوازم گران‌قیمتی نیز در آن قرار گرفت است، اما آنچه بیشتر جلب‌توجه می‌کند حضور نقاشی یا مجسمه‌ای شناخته شده است که در این فضا قرار گرفته است.

پرتره پاپ اثر دیه‌گو ولاسکوئز، اینجا تبدیل به یکی از ساکنان ساختمان شده و در جایی دیگر تابلوی برج بابل اثر پیتر بروگل را روی دیوار می‌بینیم. اگرچه بیشتر این آثار در فضایی آرام و باثبات دیده می‌شوند، اما این وضعیت دوامی ندارد. گاه در میان انبوه آثار ارزشمند هنری و اشیاء گران‌قیمت، لکه‌های رنگی را می‌بینیم که بی‌محابا به اطراف پاشیده شده، و گاه سوسمارهایی را می‌بینیم که از زمین بیرون آمده و به مجسمه‌ای حمله کرده‌اند.

نمایشگاه آثار حامد نوروزی در گالری شیرین

اما بی‌ثباتی فضا تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. نشانه‌هایی که از زندگی امروز به این محیط اضافه شده است، ریشخندی بر این آثار و ارزش تاریخی و هنری آنهاست. برچسب‌هایی که روی مجسمه‌ها چسبانده شده یا سوراخی که بر بدن آنها ایجاد شده است، نشانی از دور شدن انسان‌ها از ارزش‌های گذشته است و از آسیب‌هایی خبر می‌دهد که شاید فرصتی برای جبران آنها نباشد.

نمایشگاه نقاشی حامد نوروزی تا 22 بهمن در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

برش‌هایی از زندگی

نمایشگاه نقاشی آرمین ابراهیم پور با عنوان "حجم بزرگ سرگردانی " در گالری بهارک‎ دایر است. آنچه نقاش در این مجموعه مورد توجه قرار داده است، حضور انسان در محیط عمومی و وسایل نقلیه است. بیشتر تابلوهای این مجموعه نشان‌دهنده فضای داخلی اتوبوس یا مترو هستند که عده زیادی از شهرنشینان، بخشی از عمر خود را در آنها سپری می‌کنند. در این تابلوها شاهد لحظاتی از زندگی افراد هستیم که اغلب نشان دهنده شتاب برای رفتن به یک محل، یا خستگی پس از پایان کار است.

افراد خوش‌شانسی که توانسته‌اند یک صندلی برای خود پیدا کنند و روی آن به خواب بروند، یا کسانی که در فشردگی جمعیت به میله‌ها آویخته‌اند، دو گروه از آدم‌ها را در اتوبوس و مترو تشکیل می‌دهند. آنها افرادی تنها در میان جمعیتی غریبه هستند که هرکدام در پی یافتن موقعیتی بهتر برای خود است و مترصد فرصتی است تا گوشه‌ای دنج‌تر را به خود اختصاص دهد.

نمایشگاه نقاشی آرمین ابراهیم پور در گالری بهارک

ابراهیم پور در این آثار نه تنها به آدم‌ها توجه داشته است، که اجزای تشکیل دهنده فضا را نیز مورد توجه قرار داده است. صندلی‌های ایستگاه مترو که منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند، یا تونل مترو که مانند گودالی سیاه در انتهای یک مسیر دیده می‌شود، از جمله این موارد هستند. نحوه قرار گرفتن تابلو در کنار یکدیگر نیز از نکات قابل توجه در این نمایشگاه ست. چیدمان فشرده و ردیفی تابلوها که باعث می‌شود نگاه مخاطب از کادری به کادر دیگر کشیده شود و هیچ فضایی برای تنفس باقی نماند، استعاره‌ای از همان شلوغی و ازدحامی است که سرنشینان این وسایل نقلیه با آن مواجه هستند.

نمایشگاه نقاشی آرمین ابراهیم پور تا ۱۵ بهمن در نگارخانه بهارک به نشانی ده ونک، خیابان شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک برپاست.