سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهین پورچوپاری از هنرمندان پیشکسوت استان کرمان در عرصه دوخت‌های سنتی ازجمله پته‌دوزی درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از دیرباز جمع کثیری از زنان و دختران خطه کرمان با تکیه‌بر نمادها و نشانه‌ها، نقش‌های کم‌نظیری را با استفاده از کوک‌های نخی روی پارچه‌های پشمی نمودار می‌سازند و از این مسیر علاوه بر حفظ پرداختی هنرمندانه به یک جریان فرهنگی اصیل، نقش خود را در بُعد اقتصادی خانواده ایفا کرده‌اند.

او با اشاره به این‌که هنر پته‌دوزی را از مادر خود به ارث برده و از سال 76 به شکل حرفه‌ای در این زمینه فعالیت داشته است اذعان داشت: خاستگاه این هنر در شهر کرمان است و با توجه به پیشینه غنی این عرصه، تا به اکنون گنجینه عظیمی از آن در موزه‌های استان نگهداری می‌شود و بخش اعظم نمونه‌های تاریخی تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند.

پورچوپاری در ادامه با تأکید بر این‌که این هنر و دیگر هنرهای مرتبط با عرصه دوخت‌های سنتی باید به جهانیان شناسانده شود، تصریح کرد: رونق صادرات مهم‌ترین راهکار برای معرفی این ظرفیت‌های فرهنگی و هنری به مردمان دیگر نقاط جهان است که اتفاقاً بارها و بارها به‌ویژه از طریق عکس‌العمل گردشگران استان کرمان شاهد بوده‌ایم که تا چه میزان از تماشای این آثار و محصولات لذت می‌برند و حاضر هستند رقم‌های قبال توجهی را جهت خریداری این میراث فرهنگی و هنری کشورمان پرداخت کنند.

این هنرمند پیشکسوت استان کرمان در عرصه دوخت‌های سنتی در ادامه به موضوع آموزش در این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: البته هراندازه که آموزش در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایرانی رونق گرفته لازم است به موضوع مرمت پارچه‌های قدیمی دارای دوخت‌های سنتی هم توجه شود.

او اذعان داشت: ازآنجایی‌که پته‌های قدیمی به‌مرورزمان در معرض آسیب‌های گوناگون قرار دارند، مرمت و ترمیم هرچند سال یک‌بار آن‌ها یک ضرورت است و با شناخت الیاف به کار رفته در پته، به‌خوبی می‌توان این بخش را به شکل اصولی موردتوجه قرار داد.