سرویس سینمایی هنرآنلاین: محسن قرایی امسال با فیلم "بی‌همه‌چیز" در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. قصه فیلم درباره زنی است که پس از گذشت سال‌ها برای گرفتن حقی که از دست رفته است، به روستای خود بازمی‌گردد. آمدن او به روستا سبب اتفاقاتی می‌شود که قصه را پیش می‌برد.

در این فیلم پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رؤیا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی گروه بازیگران "بی‌همه‌چیز" را تشکیل می‌دهند.

محسن قرایی کارگردان فیلم "بی‌همه‌چیز" در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین، درباره شکل‌گیری ایده، گفت: ایده فیلم "بی‌همه‌چیز" از حدود دوازده سال پیش در ذهن من بود. اما ازآنجایی‌که تولید فیلمی این‌چنینی پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت و اثر پرهزینه‌ای تلقی می‌شد، امکان ساختش برایم مهیا نشد تا به امروز رسیدیم که توانستم به‌عنوان سومین فیلم سینمایی‌ام، این فیلمنامه را کار کنم.

او درباره روند تولید این اثر سینمایی توضیح داد: پیش‌تولید "بی‌همه‌چیز" پیش از کرونا آغاز شد. داستان این فیلم مربوط به پنجاه سال پیش است و دوره پیش از انقلاب را روایت می‌کند. به همین جهت تولید این کار، شرایط سخت و ویژه‌ای را می‌طلبید و فضای قصه، طراحی لباس و صحنه را خاص می‌کرد و اثری بسیار پرهنرور بود.

بی همه چیز

کارگردان "سد معبر" ادامه داد: به دلیل این پیچیدگی‌ها کار پیش‌تولید ما کمی بیش از حد معمول طول کشید و به‌کندی جلو رفت. در مراحل پایانی پیش‌تولید بودیم که بیماری کرونا شدت گرفت و وارد قرنطینه شدیم، ترجیحمان این بود که در چنین شرایطی کار نکنیم، اما ازآنجاکه کار، تا مراحل جدی پیش رفته بود و بازیگران قرارداد بسته بودند و دکورها ساخته شده بود؛ نتوانستیم روند را متوقف کنیم و وارد تولید شدیم.

قرایی درباره چگونگی کار در شرایط پاندمی گفت: فیلم ما در آغاز تابستان کلید خورد و تا آخر شهریور فیلمبرداری ادامه داشت. هر روز حدود یک الی دو ساعت در حال تست دادن و چکاپ برای بیماری کرونا بودیم. به هر شکلی که بود، سعی کردیم موانع را پشت سر بگذاریم و کار را آماده کردیم.

این کارگردان درباره حضور "بی‌همه‌چیز" در جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: احساس من این است که جشنواره فیلم فجر یکی از بزرگ‌ترین پشتوانه‌های سینمای ایران است و جشنی است که هر سال تنور فیلمسازی در سینما را داغ می‌کند و مخاطبان حرفه‌ای را برای تماشای آثار به سینما می‌کشاند. در نتیجه جشنواره برای سینماگران اتفاقی بسیار جذاب است. امیدوارم امسال مردم بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تماشای فیلم‌هایی که دوست دارند بنشینند.