به گزارش هنرآنلاین، ششمین سال‌نوای موسیقی ایران با برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا شجریان در قالب یک رویداد مجازی با حضور حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی و فریدون شهبازبان رهبر ارکستر و آهنگساز معتبر موسیقی کشورمان به کار خود پایان داد.

فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر در تجلیل از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان گفت: درباره محمدرضا شجریان خوشبختانه تعریف و تمجیدهای زیادی شده است. پس نیازی نیست که من بخواهم درباره مقام هنری این هنرمند بزرگوار دوباره صحبت کنیم. من اوایل کار آهنگسازی‌ام با همراهی محمدرضا شجریان در ارکستر گلها آغاز شد. محمدرضا شجریان هنرمندی بود که از مشهد به تهران آمد و وقتی در رادیو برنامه گلهای تازه را راه‌اندازی کردیم او جزو خوانندگانی بود که همواره با او کار می‌کردیم و آثاری را به مرحله تولید می‌رساندیم که مورد توجه مخاطبان نیز قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که با محمدرضا شجریان تولید شد مربوط به پروژه جام تهی بود که خوانش اشعار این اثر به دلیل انتخاب شعر نو دربرگیرنده ویژگی‌هایی بود که از عهده هر خواننده‌ای برنمی‌آمد. من در آن زمان بود که از محمدرضا شجریان دعوت کردم تا این اثر را بخواند و او به‌قدری توانمند از عهده خوانندگی اثر برآمد که می‌توان گفت هم باعث شهرت من و هم باعث شهرت خود او شد. همین موضوع باعث شد تا همکاری ما برای پروژه‌های دیگر ادامه پیدا کرده و به تولید آثار پرمخاطب دیگری همچون آلبوم رباعیات خیام و تعدادی دیگر منجر شد که خوشبختانه تک کارها با استقبال خوب شنوندگان نیز مواجه گشت. آثاری همچون مجموعه گلبانگ که به آهنگسازی بنده و آقای یوسف زمانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این آهنگساز شناخته‌شده موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من به خاطر دارم که محمدرضا شجریان برای بهره‌مندی از گونه‌های مختلف آوازی در ایران به‌یک‌باره با اتومبیل شخصی خود به شهرهایی مثل زابل می‌رفت. او همیشه می‌گفت در این منطقه‌ها خوانندگانی هستند که بسیاری از آثار قدیمی را حفظ هستند بنابراین لازم است که من حتماً آثار این هنرمندان را از نزدیک بشنوم. او همیشه علاقه‌مند به فراگیری آثار هنرمندانی بود که گنجینه‌ای از آواهای قدیمی را در سینه داشتند. شرایطی که به‌طور حتم در آثار موسیقایی وی نیز مشهود است و ما در هر زمان شاهد نوآوری‌هایی در خوانش کارهایش بودیم که ذائقه شنیداری مخاطب هم با آن ارتباط مؤثری برقرار می‌کرد. و امروز بسیار متأسفم که محمدرضا شجریان را از دست دادیم و امیدوارم مردم عزیزمان قدر این هنرمندان را تا همیشه بدانند.

هویت موسیقی ما با محمدرضا شجریان تعریف می‌شود

اهدای تندیس ویژه ششمین سال‌نوای موسیقی ایران به حسین علیزاده مزین به نام استاد محمدرضا شجریان به حسین علیزاده برای اهدای آن به موزه موسیقی توسط فریدون شهبازیان بخش بعدی آیین نکوداشت زنده‌یاد شجریان بود.

فریدون شهبازیان در این بخش گفت: خیلی خوشحالم که این وظیفه به‌عنوان نماینده ششمین رویداد سال‌نوای موسیقی ایران را داشته باشم که تندیس ویژه این رویداد را به دوست بسیار عزیزم حسین علیزاده تقدیم می‌کنم تا این تندیس به‌وسیله او به موزه موسیقی سپرده شود.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایرانی هم در آیین مجازی نکوداشت استاد محمدرضا شجریان که پایان‌بخش برنامه‌های ششمین سال‌نوای موسیقی ایران بود بیان کرد: خیلی احساس خوبی دارم که در این مراسم کنار فریدون شهبازیان هستم و این تندیس را به‌واسطه حضور این هنرمند به موزه موسیقی می‌رسانم.

وی افزود: و چقدر خوب است که رویداد معتبری چون ششمین سال‌نوای موسیقی ایران از استاد محمدرضا شجریان یاد می‌کند. من بر این باورم هویت موسیقی ما با شجریان تعریف می‌شود.

سال‌نوای موسیقیِ ایران مراسمی است که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و به ابتکار و طراحی علی جعفری‌پویان (نوازنده و مدرس ویولن) و با یاری موسیقی‌دانان ایرانی، هر سال برگزار می‌شود.

ششمین دوره‌ سال‌نوای موسیقی ایران، با مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی (آهنگساز و مدرس موسیقی) و با همراهیِ بیش از ۲۷۰ نفر از هنرمندان موسیقی و حمایت تعدادی از مؤسسات فرهنگیِ خصوصی، از هشتم تا یازدهم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

این برنامه با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامتی هنرمندان به‌صورت مجازی، با انتشار ویدئوها و برنامه‌های اختصاصیِ ضبط شده در مجموعه شهر صدای پارسیان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.