سرویس سینمایی هنرآنلاین: کاوه صباغ‌زاده، نویسنده و کارگردان، امسال با فیلم "رمانتیسم عماد و طوبا" در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرار داد. هر دو خوب می‌دانستند که عشق، بیشتر شبیه یک مهارت است، تا هیجان و تپش قلب... حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان و مرتضی علی عباس میرزایی بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم امروز در نخستین سئانس از روز اول سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و پردیس ملت به روی پرده می‌رود.

صباغ‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نام فیلم "رمانتیسم عماد و طوبی" گفت: "رمانتیسم"، یک مکتب هنری-ادبی است و هر اثری که در این سبک تولید می‌شود، نگاه خیلی ملایم، رمانتیک، عاشقانه و خوش‌بینانه‌ای دارد. یعنی درواقع می‌توانیم به‌نوعی بگوییم که "رمانتیسم عماد و طوبی" همان "عاشقانه عماد و طوبی" است.

صباغ‌زاده درباره اقتباسی بودن این اثر نیز بیان کرد: من سینمای غیراقتباسی را بلد نیستم. علاقه من به سینما از ادبیات سرچشمه می‌گیرد و دوست دارم کتاب‌های مورد علاقه‌ام را به سینما تبدیل کنم. این اثر هم اقتباسی آزاد از کتاب "سیر عشق" آلن دوباتن است.

او ادامه داد: این کتاب یک نگاه فلسفی و روان‌شناسانه به روابط زناشویی دارد. من این الگو را برداشتم با نگاه فانتزی خودم ترکیب کردم و درنهایت به "رمانتیسم عماد و طوبی" رسیدم.

صباغ‌زاده ادامه داد: دوست دارم منتقدان و قشر خاص جامعه فیلم من را دوست داشته باشند، اما در عین حال دلم می‌خواهد مردم هم اثر من را دوست داشته باشند، چون از خوشامد منتقدین گیشه فیلم تأمین نمی‌شود و درنهایت مردم باید فیلم را دوست داشته باشند تا چرخه اقتصادی سینما بچرخد.

او گفت: قصه این فیلم می‌تواند بیننده را ترغیب کند که اگر در یک رابطه زناشویی هستند آن را بازنگری کنند. می‌توانم بگویم که افرادی که ازدواج نکرده‌اند با تماشای این فیلم شاید ترغیب به ازدواج کردن بشوند.

این کارگردان درباره چگونگی انتخاب بازیگران توضیح داد: بازیگرانی که در این اثر ایفای نقش می‌کنند، انتخاب اول من نبودند و شاید حتی بتوانم بگویم که آخرین انتخاب و گزینه من بودند. ازآنجایی‌که "رمانتیسم عماد و طوبی" فیلم سختی است، اغلب بازیگران نمی‌پذیرفتند که در این کار همکاری داشته باشند. ضمن این که زمان فیلم‌برداری هم طولانی بود و این، به‌سختی کار اضافه می‌کرد.

کارگردان "ایتالیا ایتالیا" ادامه داد: البته به دلیل یکسری از مسائل مربوط به جلوه‌های ویژه، بازیگران کار موظف بودند که تمرینات بدنی خاصی را انجام دهند و هر بازیگری این شرایط را نمی‌پذیرفت. جدا از همه این موارد، فیلمنامه "رمانتیسم عماد و طوبی" بسیار لب مرز است و هر کسی ریسک قبول کردن چنین فیلمنامه‌ای را به جان نمی‌خرد.

او گفت: این فیلم همچون اثر قبلی من یعنی "ایتالیا ایتالیا" در ژانر فانتزی که بسیار متفاوت است ساخته شد و ازآنجایی‌که هنوز آثار زیادی در این ژانر ساخته نشدند، بازیگران حضور در چنین کارهایی را به‌سختی می‌پذیرند.

رمانتیسم عماد و طوبا

صباغ‌زاده همچنین توضیح داد: به لحاظ اجرایی و فضاسازی هم اتفاق‌هایی در فیلم می‌افتد که هنوز تجربه تکنیکال کافی برای شکل گرفتنشان وجود ندارد و این احتمال وجود داشت که تکنسین‌ها موفق به اجرای ملزومات فیلمنامه نشوند. همه این موارد دست‌به‌دست هم داد تا بازیگران برای همکاری در این فیلم رغبت زیادی نداشته باشند و ما درنهایت به الناز حبیبی و حسام محمودی رسیدیم.

این کارگردان درباره شباهت این فیلم به "ایتالیا ایتالیا" بیان کرد: این دو فیلم به لحاظ ژانر به هم شبیه هستند. اما "ایتالیا ایتالیا" با وجود مفرح بودن فیلم، نگاه رئال‌تر و واقع‌بینانه‌تری به زندگی دارد. اما "رمانتیسم عماد و طوبی" فیلم خوش‌بینانه‌تر و شادتری است. من دلم می‌خواهد ژانرهای مختلف را در سینما امتحان کنم، در حال حاضر این فیلم به لحاظ ژانر همانند فیلم قبلی من شده است، اما در آثار دیگرم، چون نمی‌خواهم وارد ورطه تکرار شوم، این اتفاق نخواهد افتاد و ژانرهای مختلف را تجربه خواهم کرد.

صباغ‌زاده درباره حذف شدن هیئت انتخاب در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز افزود: حذف شدن هیئت انتخاب، کار هیئت داوری را سخت‌تر می‌کند، چون هیئت داوران موظف می‌شوند که همه فیلم‌ها را تماشا کنند. اما از طرفی شانس فیلم‌ها برای دیده شدن توسط هیئت داوران و جایزه گرفتن افزایش می‌یابد. این تجربه تازه‌ای است که به نظر من می‌تواند مثبت باشد.

او درباره حذف بخش "نگاه نو" و شانس برابر تمامی آثار باهم گفت: حسن حذف شدن بخش "نگاه نو" در این است که آثار فیلمسازان به‌صورت برابر قضاوت می‌شود. این اتفاق رقابت را سخت‌تر می‌کند اما باعث می‌شود که فیلمساز اول هم در سطح فیلمسازان باتجربه اثرش را ارائه دهد.

صباغ‌زاده درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در اپیدمی کرونا تأکید کرد: ازآنجایی‌که کرونا در حال حاضر با ما خواهد بود، موظف هستیم که سبک زندگی‌مان را با این بیماری تطبیق دهیم. با رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن و نمایش فیلم‌ها برای تعداد محدودتری از مردم، باید یاد بگیریم که با این شیوه جدید زندگی کنار بیاییم.

این کارگردان در پایان گفت: در سینمای ما تولیداتمان به جشنواره بستگی داشته و همواره آثار ساخته می‌شوند تا در جشنوار‌ه‌های مختلف اکران داشته باشند. دیده شدن فیلم در جشنواره امسال هم باعث می‌شود که نظرات مردم و منتقدان را درباره فیلم بشنویم و برای آینده اکران اثرمان برنامه‌ریزی کنیم.