سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران روز پنج‌شنبه 9 بهمن‌ماه، با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور محدود جمعی از هنرمندان، مسئولین و مهمانانی از سفارتخانه‌های کشورهای خارجی برگزار شد.

در این مراسم سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، محمد اله‌‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و جمعی از هنرمندانی همچون، قباد شیوا، حسین محجوبی، بهرام کلهرنیا، رضا عابدینی، مهدی مقیم‌نژاد، عباس میرهاشمی و... حضور داشتند.  

در ابتدای این مراسم احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار مفتخرم که امروز در مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۳۰ ماه مرمت و نوسازی، می‌توانم به شما خیرمقدم بگویم. موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهم‌ترین مرکز هنری ایران، علاقه‌مندان زیادی در ایران و کشورهای خارجی دارد و این تعطیلی باعث نگرانی و چشم‌انتظاری عده زیادی شده بود. حال موجب خرسندی است که موزه پس از یک مرمت سنگین، در حالی بازگشایی می‌شود که در شبیه‌ترین حالت خود نسبت به طراحی اولیه قرار دارد، به این معنی که تغییرات یا الحاقاتی که در طی سال‌ها به مجموعه اضافه شده بود و فراتر از طراحی نخستین موزه بود؛ هم اکنون حذف شده است.

مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران

آقایی ادامه داد: در طول مرمت موزه، مطالعات پژوهشی و آرشیوی گسترده‌ای درباره گنجینه موزه انجام شده است که حاصل آنها به زودی در شش کتاب ارائه خواهد شد. همچنین برنامه‌های متنوعی برای نمایشگاه‌ها و رخدادهای دیگر تدارک دیده شده است که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. جا دارد که از همه معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مرکز هنرهای تجسمی و مدیران موزه هنرهای معاصر تهران در طول سال‌های گذشته که دغدغه این موزه را داشتند، تشکر کنم.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران افزود: مجموعه‌ای شامل 705 اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران توسط دکتر جمشید ناصری و همسر فقیدشان منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است که از امروز بخشی از این آثار در موزه به نمایش درمی‌آید. بنا بر این است که آثار این مجموعه در میان موزه‌های هنرهای معاصر شهرهای مختلف کشور تقسیم ‌شود و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد تا مخاطبان خارج از تهران نیز امکان بهره بردن از آثار هنری را داشته باشند.

پس از آن با پخش کلیپی از منزل مسکونی جمشید ناصری و منیژه میرعمادی که مملو از آثار هنری گوناگون بود، مروری بر فعالیت‌های هنری منیژه میرعمادی، انتشارات هنری و مجموعه هنری که توسط او گردآوری شده بود انجام شد و مراحل انتقال این آثار به موزه نیز به نمایش درآمد.

مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران

دکتر ناصری درباره مجموعه‌ای که به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است، گفت: این مجموعه در طول ۳۴ سال زندگی مشترک ما گردآوری شد و خانه ما شبیه یک موزه کوچک بود. در مهمانی‌های خانه ما همیشه صحبت مهمانان درباره این آثار هنری بود. وقتی برای خرید آثار به آتلیه هنرمندان می‌رفتیم معمولا چند تابلو را با هم می‌خریدیم و حتی خود هنرمندان تعجب می‌کردند که خانم میرعمادی چقدر از آنها حمایت می‌کند.

در ادامه این مراسم بهرام کلهرنیا، نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر مرمت موزه، گفت: از جانب جامعه تجسمی به من نمایندگی داده شد که در روند مرمت موزه حضور داشته باشم و در این زمینه اطلاعاتی کسب کنم. مرمت موزه اتفاق پیچیده‌ای بود و جامعه هنری نیز جامعه بسیار حساسی است که همیشه احساس می‌کند مقداری از حقایق از چشم عموم دور می‌ماند. من نیز با همین شکاکیت در کنار دوستان قرار گرفتم تا بدانم چه اتفاقی قرار است بیفتد.

کلهرنیا افزود: از ابتدای جلسات عده زیادی در کنار هم می‌نشستند تا درباره مسائل مختلف تصمیم‌گیری کنند. موضوع مرمت اساسی موزه در سال‌های گذشته بارها مطرح شده بود اما هیچ‌وقت عملی نشده بود تا اینکه سرانجام این اتفاق رخ داد و زمانی که کلنگ مرمت بر زمین خورد، بر همه ما آشکار شد که این کار بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران

این هنرمند افزود: در تمام این مدت دوستان هنرمند که نگران بودند، از من گزارش می‌خواستند و من آنها را دعوت به صبوری می‌کردم. موضوع مرمت موزه اهمیت زیادی برای همه دست‌اندرکاران داشت و با حساسیت بسیار زیاد عمل کردند تا سرانجام این ساختمان بیمار، درمان شد و تغییرات مهمی در سیستم تهویه، مکان گنجینه و... انجام گرفت. جمعیت هنرمند با حساسیت و تشکیک به این بازسازی می‌اندیشند، اما من به آنها اطلاع می‌دهم که با تعمیرات انجام شده، این موزه زنده و باقی است و تا سال‌ها مشغول کار خواهد بود.

پس از آن سید مجتبی حسینی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: موزه هنرهای معاصر تهران هم در مجموعه موزه‌های کشور و هم در میان موزه‌های جهان، دارای جایگاه ممتازی است و یکی از وجوه امتیاز آن، سرمایه اجتماعی ارزشمندی از دوستان و علاقه‌مندان است که در چهل سال گذشته موزه را همراهی کردند. موزه هنرهای معاصر به دلیل تراکم برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در عرصه هنرهای تجسمی داشت، همیشه در حال فعالیت بود و همین باعث می‌شد کمتر به مقتضیات این بنا پرداخته شود. اما این بار نمی‌خواستیم به تعمیرات حداقلی کفایت کنیم و تصمیم گرفته شد ریسک تعطیلی موقت موزه را بپذیریم تا تعمیرات اساسی در آن انجام شود.

حسینی ادامه داد: استقرار و استحکام این بنا امری اجتناب‌ناپذیر بود که باید به آن می‌پرداختیم. بنابراین راه بسیار دشواری را برگزیدیم و این کار با همیاری تمام بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ویژه وزیر محترم و همکارانم در بخش‌های مختلف، آغاز شد. در طول 32 ماه تعمیرات، فعالیت‌های نظری تعطیل نشد، بلکه در میان فعالیت‌های تیم فنی و مهندسی در میان خاک و غبار، همکاران موزه به ساماندهی اسناد، ایجاد بانک اطلاعاتی آثار و... مشغول بودند. امروز موزه هنرهای معاصر در آستانه قرن تازه نو، با همان شکل و هیئتی که در ابتدا بود فعالیت خود را آغاز می‌کند و تغییرات فراوانی که در آن انجام شده است، به دلیل ظرافت‌ها و دقتی که وجود داشته است، به چشم نمی‌آید.

مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران

حسینی درباره اهدای یک مجموعه شخصی به موزه گفت: این کار نشان داد که چگونه مجموعه‌داران می‌توانند فارغ از دغدغه سود و سودا گنجینه خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند. این آثار نه تنها در تهران بلکه در همه شهرهای دیگر ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و گردش و نمایش آثار این مجموعه قطعا در سال‌های آینده تحسین و ستایش بیشتری را بر خواهد انگیخت.

پس از مراسم افتتاحیه، حاضرین به بازدید از دو نمایشگاه " ارمغان" و "عکس مفهومی" پرداختند. اجرای آثاری از کیاوش صاحب‌نسق نیز از دیگر بخش‌های این مراسم افتتاحیه بود و قطعاتی از موسیقی معاصر توسط نیایش جواهری، گلریز زربخش و ژابیز زربخش در بخش‌های مختلف موزه اجرا شد.

 در نمایشگاه "ارمغان" که بخشی از گنجینه منیژه میرعمادی است، آثاری از پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، رضا مافی، ژازه تباتبایی، محمد احصایی، منوچهر یکتایی، عباس کیارستمی، علی‌اکبر صادقی، ابوالقاسم سعیدی، مسعود عربشاهی، مارکو گریگوریان، محمود جوادی‌پور، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فریده لاشایی، پروانه اعتمادی، پرویز کلانتری، جعفر روح‌بخش، فرهاد مشیری، حسین محجوبی، علیرضا اسپهبد، کورش شیشه‌گران، حجت‌الله شکیبا، فرح اصولی،  فریدون آو، رضا بانگیز، قاسم حاجی‌زاده، کامران کاتوزیان، نصرت‌الله مسلمیان به نمایش درآمده است.

در نمایشگاه عکس مفهومی که گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران است نیز آثار هنرمندانی مانند جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر ، گروان الک، گوردون ماتا کلارک ، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و ... به نمایش گذاشته شده است.